|
|
|
||
Art culture in prehistoric, antiquity, and middle ages. Developing of student´s abstract thinking through art principles (rhythm, symmetry, golden ratio, the relation of matter and shape, etc.). Finding connections between art and other areas of human knowledge (mathematics, geometry, religion, mysticism, and transcendence). The beginnings of artistic disciplines, their technical, historical, and cultural aspects, examples of works of art (architecture, sculpture, painting, design). Possibilities of current interpretations of cultural artifacts and their inclusion in art education with regard to the development of visual literacy of pupils.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (14.02.2022)
|
|
||
25 hodin - studium literatury a dalších materiálů 25 hodin - psaní seminární práce 30 hodin - příprava na zkoušku Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.02.2022)
|
|
||
Povinná literatura: ADAMEC, J.; ŠAMŠULA, P.; Průvodce výtvarným uměním II. 1. vyd. Praha: Práce, 1995. GOMBRICH, E. H. Příběh umění, Praha: Argo, 2006. KIDSON, P.: Románské umění. Artia, Praha: 1982. KRAUSSE, A. C. Dějiny malířství: od Renesance po současnost, Praha: Slovart, 2008. LASSUS, J.: Raně křesťanské a byzantské umění. Odeon: Praha, 1983. ŠAMŠULA, P.; ADAMEC, J.; Průvodce výtvarným uměním I. 1. vyd. Praha: Práce, 1994.
Doporučená literatura: FAJT, J. (ed.) et al.: Magister Theodoricus-Dvorní malíř císaře Karla IV. Praha: Národní galerie v Praze, 1997. MIKŠ, F.: Gombrich: tajemství obrazu a jazyk umění : pozvání k dějinám a teorii umění. 3., rozš. vyd. Brno: Barrister & Principal. ISBN 978-80-7485-030-1 CHOTĚBOR, P.: Petr Parléř (1399 - 1999). Praha: Správa Pražského hradu, 1999. PIJOAN, J. (ed.): Dějiny umění 1-4. Odeon: Praha (vydání od r. 1977). PEŠINA, J.: Mistr Vyšebrodského cyklu. Odeon: Praha, 1982. ROYT, J.: Mistr Třeboňského oltáře. Karolinum: Praha, 2013. TŘEŠTÍK, D., MERHAUTOVÁ, A.: Románské umění v Čechách a na Moravě. Odeon: Praha, 1987. Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (31.01.2022)
|
|
||
Požadavky k absolvování kurzu (zakončen ZK): Aktivní účast v hodinách. Zpracování seminární práce zaměřené na představení a interpretaci vybraného artefaktu a jeho obsahovou transformace do VV (prezentace přímo v semináři) Ústní zkouška formou diskuse nad seminární prací. Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (31.03.2022)
|
|
||
1. Proměny samotného termínu „umění“, společenské role a funkce umění. 2. Umělecké dílo jako výpověď doby, osobní výpověď umělce a pozice poučeného diváka. Interpretace významu uměleckého díla. Forma jako prostředek sděleného obsahu. 3. Umění pravěku, jeho specifika, formy, vývojové proměny. 4. Umění starověkého Egypta a Mezopotámie. 5. Umění starověkého Řecka. Specifika architektonického tvaru a prostoru a jeho vývojové proměny. 6. Umění starověkého Říma. Specifika architektonického tvaru a prostoru a jeho vývojové proměny. 7. Románském umění. Specifika architektonického a sochařského tvaru a prostoru a jeho vývojové proměny. 8. Umění gotiky. Specifika architektonického tvaru a prostoru a jeho vývojové proměny. 9. Exkurze, návštěva výstavy – upřesněno dle aktuálních výstav 10. Exkurze, návštěva výstavy – upřesněno dle aktuálních výstav 11. Závěrečná hodina Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (31.03.2022)
|