Visual culture 2
Representation as the basis of fine art. Renaissance, Baroque, 19th century - the main theme of the course is exploring the role of sensory perception in learning about the world and changing the concept of its meaning. Period changes in the relationship of visual perception and work of art, the role of illusion and the way to evoke it. Importance of reflection of own sensory experience (works of art, reality, own creation) for targeted development of sensory sensitivity of pupils. Imaging systems, types of perspective, their use in various arts. Visual perception in relation to perception by other senses. Interdisciplinary relations of art disciplines.
Last update: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (01.09.2022)
Výtvarná kultura 2
Renesance, baroko, 19. století. Dobové proměny vztahu
vizuálního vnímání a uměleckého díla, úloha iluze a cesty k jejímu vyvolání. Význam reflexe vlastní smyslové
zkušenosti (umělecká díla, skutečnost, vlastní tvorba) pro cílený rozvoj smyslové citlivosti žáků. Zobrazovací
systémy, typy perspektivy, jejich využití v různých uměleckých oborech. Zrakové vnímání ve vztahu k vnímání
ostatními smysly. Interdisciplinární vztahy uměleckých oborů.
Last update: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (01.09.2022)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 75
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 4 hodiny
Plnění předmětu
Seminární práce 5 hodin
Příprava na zápočet 5 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0,3 hodiny
Last update: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
Literature -
BERGER, J. Způsoby vidění, Praha: Labyrint 2016
BLÁHA, J., Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/1, Praha: TOGGA 2012.
BLÁHA, J., Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/2, Praha: TOGGA 2013.
BLÁHA, J., Estetická výchova pro střední školy, 2. díl. Umění jako obraz doby. Praha: Scientia Medica 2001
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
VELÍŠEK, M. Dějiny citronu (aneb receptura na zátiší), Praha: PedF UK 2017.
DEMPSEY, A.: Umělecké styly, školy a hnutí, Praha: Slovart 2002
FRANCASTEL, P. Figura a místo. Praha: Odeon 1984
GOMBRICH, E. H.; Příběh umění. Praha: Odeon, 1992
GOMBRICH, E. H.; Tajemství obrazu a jazyk umění. Brno: Barrister & Principal
PIJOAN, J., Dějiny umění 6., 7., 8., 9. díl. Praha: Odeon 1984, 1985, 1986.
SLAVÍK, J.: Průvodce výtvarným uměním III. Praha, SPL Práce 1997.
VELÍŠEK, M., PETŘÍČEK, M. Pohledy, které tvoří obrazy, Praha: PedF UK 2012
Last update: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (01.09.2022)
BERGER, J. Způsoby vidění, Praha: Labyrint 2016
BLÁHA, J., Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/1, Praha: TOGGA 2012.
BLÁHA, J., Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/2, Praha: TOGGA 2013.
BLÁHA, J., Estetická výchova pro střední školy, 2. díl. Umění jako obraz doby. Praha: Scientia Medica 2001
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
VELÍŠEK, M. Dějiny citronu (aneb receptura na zátiší), Praha: PedF UK 2017.
DEMPSEY, A.: Umělecké styly, školy a hnutí, Praha: Slovart 2002
FRANCASTEL, P. Figura a místo. Praha: Odeon 1984
GOMBRICH, E. H.; Příběh umění. Praha: Odeon, 1992
GOMBRICH, E. H.; Tajemství obrazu a jazyk umění. Brno: Barrister & Principal
PIJOAN, J., Dějiny umění 6., 7., 8., 9. díl. Praha: Odeon 1984, 1985, 1986.
SLAVÍK, J.: Průvodce výtvarným uměním III. Praha, SPL Práce 1997.
VELÍŠEK, M., PETŘÍČEK, M. Pohledy, které tvoří obrazy, Praha: PedF UK 2012
Last update: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (01.09.2022)
Requirements to the exam -
Oral exam in the form of a colloquium.The requirement is colloquially demonstrated knowledge of the material and the ability to express oneself on its content and to have an informed discussion with colleagues and the examiner.
Last update: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
Ústní zkouška formou kolokvia. Požadavkem je kolokviálně prokázaná znalost látky a schopnost iniciativně se vyjadřovat k jejímu obsahu a zasvěceně diskutovat s kolegy a se zkoušejícím.
Last update: Kopecká Tina Živa, Mgr., DiS. (17.09.2024)
Syllabus - Czech
Výtvarná kultura 2
Renesance, vznik v Itálii a v Nizozemí.
2. Potřeba řádu a návraty k odkazu antiky – raná renesance: Masaccio.
3. Proměny vztahu k antice: Leonardo, Raffael, Michelangelo
4. Caravaggio.
5. Rubens.
6. Francouzské rokoko.
7. Klasicismus a realismus.
8. Romantismus.
9. Impresionismus: Manet, Monet.
Last update: Kopecká Tina Živa, Mgr., DiS. (17.09.2024)