This course help students learn of current pedagogical conceptions which are reflected in the work of schools and other educational institutions. The focus is on defining principles of creation and implementation of basic pedagogical documents concerned with leisure-time education on different levels. During the course criteria for the evaluation of their effectiveness will be discussed.
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (08.11.2010)
V rámci předmětu se studenti seznámí s aktuálními pedagogickými koncepcemi, které se promítají do pojetí práce škol a školských zařízení. Budou charakterizovány principy tvorby a realizace základních pedagogických dokumentů pro oblast výchovy ve volném čase na různých úrovních. Budou diskutována kritéria pro hodnocení jejich efektivity.
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (08.11.2010)
Aim of the course -
The aim of the course is to acquaint students with selected issues of current schools.
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Cílem kurzu je seznámit studenty oboru vychovatelství s vybranými aktuálními problémy současné školy.
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Literature -
Literature:
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení - kooperativní škola. Praha : Portál, 1998.
KAŠOVÁ, J.aj. Škola trochu jinak. Kroměříž : Iuventa, 1995.
Práva dítěte v dokumentech. Praha, MV 1998
PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno : Zeman, 1994.
RÝDL, K. Inovace školských systémů. Praha : ISV, 2003.
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.
ZIEGENSPECK, J. K problému známkování ve škole. Pardubice: EFFE, 2002.
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2010)
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení - kooperativní škola. Praha : Portál, 1998.
KAŠOVÁ, J.aj. Škola trochu jinak. Kroměříž : Iuventa, 1995.
Práva dítěte v dokumentech. Praha, MV 1998
PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno : Zeman, 1994.
RÝDL, K. Inovace školských systémů. Praha : ISV, 2003.
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.
ZIEGENSPECK, J. K problému známkování ve škole. Pardubice: EFFE, 2002.
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2010)
Requirements to the exam -
Course requirements
active attendance
creation of SWOT analysis based on the focus of the institution where students work
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (08.11.2010)
-aktivní účast na výuce -zpracování SWOT analýzy zaměřené na práci vzdělávací instituce
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.09.2018)
Syllabus -
Content of the course:
parties involved in educational and learning processes in schools;
pedagogical approach (learning theory) and its manifestation in school practice;
personality of an adult (teacher, parent) and its interaction with children of older school age and high school students;
educational processes in school, introduction into the problems of the general and school framework of curriculum;
forms of cooperation with teachers and knowledge of motivational processes and the choice of programs for leisure
activities, which would follow the current school topics or on contrary could provide the introduction into these;
the concept of educational policy for regional education;
development abroad.
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
aktéři výchovných a vzdělávacích procesů ve škole;
pojetí osobnosti dítěte ve vývoji pedagogického myšlení;
pedagogické koncepce (teorie učení) a jejich projevy ve školní praxi;
osobnost dospělého (učitel, rodič) a její interakce s dětmi staršího školního věku a se středoškoláky;
vzdělávací procesy ve škole, seznámení s problematikou rámcového a školního kurikula;
formy spolupráce s učiteli a znalost motivačních postupů a volba programů pro volnočasové aktivity, které by navazovaly
na aktuální školní témata nebo je naopak mohly uvádět;
koncepce vzdělávací politiky pro regionální školství;