PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vizuální antropologie z historické perspektivy - YMHA33
Anglický název: Visual Anthropology from Historical Perspective
Zajišťuje: Program Antropologická studia (24-KOA)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: 30 / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Veronika Čapská, Ph.D.
Vyučující: doc. Veronika Čapská, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. Veronika Čapská, Ph.D. (25.09.2023)
Kurz Vizuální antropologie z historické perspektivy bude vyučován formou osobního kontaktu. (Pro případ zpřísnění epidemiologických nařízení má vytvořen tým v MS Teams, k němuž se lze připojit přes následující URL: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aFSzGqi9HVOzHj3WzUvHbjomrO-Xqikz7HfRKOZnvDxA1%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=4c1d6fed-7aa7-4092-9634-a6872b2d2ae0&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2) Nástin témat: 1. Úvod 2. Od orální a vizuální kultury k primátu textuality a zase zpět 3. Vizuální studia jako součást interdisciplinárního historicko-antropologického bádání 4. Vizuální komunikace v kontextu mediálních studií 5. Obraz – fotografie – realistické paradigma – otázka umění jako miméze 6. Vizualita a narace 7. Od dokumentace k reprezentacím I. – Vizuální reprezentace identit a alterit 8. Od dokumentace k reprezentacím II. – Vizuální reprezentace etnických alterit 9. Od dokumentace k reprezentacím II. – Vizuální reprezentace genderových alterit 10. Od dokumentace k reprezentacím II. – Vizuální reprezentace náboženských alterit 11. Vizualita v kontextu studií materiální kultury I. – sémiotika, symboly 12. Vizualita v kontextu studií materiální kultury II. – sociální život věcí, aktérství věcí, neatropocentrické přístupy 13. Závěr. Odkaz na audionahrávku: https://www.rnz.co.nz/audio/player?audio_id=2018750536
Sylabus
Poslední úprava: doc. Veronika Čapská, Ph.D. (11.12.2023)

Přehled výuky a četby:

10. 10. 2023  Úvodní hodina

 

17. 10. 2023  Vizuální studia, paměť a veřejný prostor (koná se výuka, bude zkrácena na podporu stávky humanitních fakult VŠ)

Četba: Gwendolyn W. Saul – Diana E. Marsh, In Whose Honor? On Monuments, Public Spaces, Historical Narratives, and Memory, Museum Anthropology 41, 2018, 2, s. 117−120.

Je to krátký text (3 strany), který vyrostl z konferenčního kulatého stolu. Prosím přečtěte si jej a zodpovězte k němu se vztahující tři otázky

1)Jaká charakteristika pomníků z pera Benedikta Andersona je v textu představena?

2)Jak jsou v textu charakterizována muzea z perspektivy antropologie muzeí?

3)Zjistěte, co znamenám termín "Jim Crow"

24. 10. 2023  čtecí týden

31. 10. 2023  Obraz – fotografie – realistické paradigma – otázka umění jako mimésis

Četba: Peter Burke, Photographs and Portraits, in: P. Burke, Eyewitnessing. The Uses of Images as Historical Evidence, London 2007, s. 21−33.

prezentace: Plíšková, Šubrtová, Šilpoch, Šcecinová

 

7. 11. 2023    čtecí týden

14. 11. 2023  Obrat k materialitě – New Material Culture a vizuální studia

Četba: Frank Trentmann, Materiality in the Future of History: Things, Practices and Politics, Journal of British Studies 48, 2009, s. 283−307.

prezentace: Melero, Hvězdová, Bartošová, Janáková

 

21. 11. 2023  Mumie – relikvie – rostliny – Obrat k materialitě a neantropocentrické přístupy

Četba: Ewa Domanska, The Material Presence of the Past, History and Theory 45, 2006, 337−348.

Prezentace: Coufalová, Rohlíčková, Ryzáková, Holá

 

28. 11. 2023  Protínání dějin migrací a materiální kultury – diaspory předmětů

Četba: Paul Basu, Introduction. Migrant Worlds, Material Cultures, Mobilities 3, 2008, 2, s. 313−330.

prezentace: Petrášková, Horáčková, Vránová, Bubanec

 

5. 12. 2023 čtecí týden

12. 12. 2023  Vizuální a transkulturní dějiny

Četba: Tomasz Grusiecki, Doublethink: Polish Carpets in Transcultural Contexts, The Art Bulletin 104, 2022, 3, s. 29−54.

prezentace: Šlajerová,Janatková, Zhang, Vyletová

 

Praktické cvičení: práce s vizuálními databázemi (např. figurace daru):

•ÖNB – Bilder (Bildarchiv Austria): https://onb.wg.picturemaxx.com/

•Fotografická sbírka Warburgova Institutu v Londýně: https://warburg.sas.ac.uk/photographic-collection

•Národní galerie → Sbírky online: https://sbirky.ngprague.cz/katalog?search

•katalog NPÚ Carmen: https://iispp.npu.cz/carmen/

•Digitální sbírky iniciované Národním muzeem v roce 2010: www.esbirky.cz

 

19. 12. 2023  Vizuální reprezentace alterit

Četba: Rebecca Earle, The Pleasures of Taxonomy. Casta Paintings, Classification and Colonialism, The William and Mary Quarterly 73, 2016, s. 427−466.

prezentace: Holcmanová, Briceňo, Varlamov, Kotradyová

 

2. 2. 2024     Závěr

 

Podmínky úspěšného zakončení kurzu:

aktivní účast ve výuce

prezentace ve výuce

max. 2 absence

 

Prezentace

- vždy jeden minitým studentů je garantem diskuse nad naší studií na konkrétní hodinu

 

Pro plný počet bodů je nutné:

- prezentaci zvládat samostatně (bez čtení z mobilu!)

- poslat powerpoint nejpozději v neděli do půlnoci před úterní hodinou

- Každý jednotlivec z minitýmu si připraví jednu otázku k prezentovanému a diskutovanému textu

 

* Povinná literatura:
APPADURAI, A. “Introduction: commodities and the politics of value”. In TÝŽ (ed.), The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective, Cambridge 1986, s. 3−63. ISBN 0 521 32351 7.
BARTLOVÁ, M., Reprezentace. In: BOROVSKÝ, T., HANUŠ, J., ŘEPA, M., Kultura jako téma a problém dějepisectví, Brno 2006, s. 63-70. ISBN 978-80-86488-33-0.
BELTING, H. Světové umění a menšiny: nová geografie dějin umění. In: TÝŽ (ed.), Konec dějin umění, Praha 2000, s. 72−82. ISBN 80-204-0856-8.
BURKE, P., Eyewitnessing: The Uses of Images as Historical Evidence, Ithaca 2007. ISBN 978 1 86189 265 2.
BURKE, P., Sebeprezentace v renesančním portrétu − obraz jako jeviště. In: TÝŽ (ed.), Žebráci, šarlatáni, papežové. Historická antropologie raně novověké Itálie. Eseje o vnímání a komunikaci, Praha 2007, s. 224−244. ISBN 978-80-7319-069-9.
DOMANSKA, E., The Material Presence of the Past, History and Theory 45, 2006, 337−348. ISSN 0018 2656.
GASKELL, I. Visual History. In: Peter Burke (ed.), New Perspectives on Historical Writing, 2001, s. 187−232. ISBN 978-0-271-02117-1.
TRENTMANN, F., Materiality in the Future of History: Things, Practices and Politics, Journal of British Studies 48, 2009, s. 283−307. ISSN 0021 9371.

* Doporučená literatura:
BELTING, H., Florence and Baghdad. Renaissance Art and Arab Science, Cambridge 2011. ISBN 978-0-674-05004-4.
ČENĚK, D., PORYBNÁ T. (eds.), Vizuální antropologie - kultura žitá a viděná, Příbram 2010. ISBN 978-80-87378-47-2.
GOODY, J., The Logic of Writing and the Organization of Society, Cambridge 1986. ISBN 0521 33962 6.
GOODY, J., The Interface Betwen the Written and the Oral, Cambridge 1987. ISBN 0521 33794.
KESNER, L. (ed.), Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech, Praha 2005. ISBN 80-7319-054-0.
LIPTON, S., 'Dark Mirror: The Medieval Origins of Anti-Jewish Iconography', New York 2014. ISBN 0805079106.

* Studijní opora:
Naskenované odborné texty k jednotlivým tématům budou k dispozici v SIS.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Veronika Čapská, Ph.D. (10.10.2023)

Podmínky pro získání atestace jsou následující: prezentace ve výuce, průběžná četba zadané literatury, aktivní účast v hodinách, maximálně 2 absence, případně průběžný nebo závěrečný test.

The course requirements are as follows: an in-class presentation, assigned readings, active participation in class, maximum od 2 absences, posibly a final test or a mid-term test.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK