PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Logopedie - PFYZ168
Anglický název: Speech and Language Therapy
Zajišťuje: Katedra fyzioterapie (51-300400)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: 20 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: odhlásit z termínu zápočtu při nesplněné rekvizitě
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Šárka Mušáková
Vyučující: Mgr. Šárka Mušáková
Korekvizity : PFYZ074
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (24.06.2019)
Komunikace je chápána jako životní princip člověka. Narušení schopnosti komunikace ovlivňuje výkony nejvyšších funkcí člověka a promítá se i do jeho sociálních vztahů. Logopedie zkoumá fyziologii lidské řeči a kauzální souvislosti patologických odchylek včetně diagnostiky a metodiky edukačních, resp. reedukačních postupů výstavby řeči. V rámci výuky předmětu studenti získají znalosti o základních pojmech, organizací logopedické péče, základech logopedické prevence a diagnostiky včetně metodických a didaktických postupů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (14.01.2021)

Cíl předmětu:

Cílem předmětu je vybavit studenta takovými znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi, že po jeho absolvování:

  • prokazuje znalosti fyziologie lidské řeči a kauzální souvislosti patologických odchylek
  • prokazuje znalosti základních pojmů, organizace logopedické péče a logopedické prevence
  • prokazuje znalosti diagnostiky a metodiky edukačních, resp. reedukačních postupů výstavby řeči včetně
  • prokazuje schopnost aplikovat základní logopedickou diagnostiku a základní metodické a didaktické postupy

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (23.08.2019)

CRYSTAL, D., VARLEY, R. Introduction to language pathology. John Wiley & Sons, 2013.

CSÉFALVAY, Z. a kol. Terapie afázie. Teorie a případové studie. Praha: Portál, 2007.

CSÉFALVAY, Z., KLIMEŠOVÁ, M., KOŠŤÁLOVÁ, M. Diagnostika a terapie afázie, alexie, agrafie:(manuál). Asociace klinických logopedů ČR, 2003.

DLOUHÁ, O. Vývojová dysfázie: porucha zpracování řečového signálu. Habilitační a inaugurační přednášky na, 2003, 1: 47-53.

DLOUHÁ, O., ČERNÝ, L. Foniatrie. Praha: Karolinum; 2012. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze.

DVOŘÁK, J. Logopedický slovník: terminologický a výkladový. Logopedické centrum, 1998.

FRANKE, U. Logopädisches Handlexikon. München et al. 2001.

GANGALE, D. C. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada Publishing as, 2004.

KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada Publishing as, 2008.

KITTEL, A. Myofunkční terapie. Praha: Grada Publishing a.s, 1999.

KOUKOLÍK, F. Lidský mozek: Funkční systémy. Normy a poruchy. Praha: Portál, 2000.

LECHTA, V. Koktavost: komplexní přístup, Praha. Portál, 2004.

LECHTA, V. a kol.: Logopedické repetitórium. Bratislava: SPN, 1990, 112-128.

LECHTA, V., ŠKODOVÁ, E. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Portál, 2003.

LECHTA, V., KŘÍŽOVÁ, J., ŠKODOVÁ, E. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Portál, 2011.

LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Portál, 2005.

MIKULAJOVÁ, M., RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia, Bratislava. Dialog, 1993.

NEUBAUER, K. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Portál, 2007.

NEUBAUER, K. Artikulace a fonologické rozlišování hlásek: jak předcházet rozvoji odchylek výslovnosti u dětí. Tobiáš, 2011.

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., a kol. Základy klinické logopedie. Praha: Portál, 2003.

TEDLA, M. a kol. Poruchy polykání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2009.

ZELINKOVA, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (21.06.2019)

Požadavky na zápočet:

  • seminární práce - logopedická pomůcka

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (21.07.2019)

Přednášky :

1. Logopedie jako vědní disciplína, postavení logopedie v systému věd, 10 okruhů narušení komunikační schopnosti, základní pojmy, organizace logopedické péče, historie oboru, významné osobnosti, legislativa

2. Fyziologie produkce a vnímání řeči, anatomie a fyziologie orofaciálního systému, fyziologie respirace, fonace, rezonance a artikulace, ontogeneze řeči, základní etapy ontogeneze řeči, kritická období ontogeneze řeči

3. Narušený vývoj řeči, opožděný vývoj řeči, specificky narušený vývoj řeči - terminologie a klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, terapie, prevence, prognóza

4. Mutismus - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza

5. Dyslalie - terminologie a klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza

6. Narušení zvuku řeči, velofaryngeální mechanismus, rhinolálie, palatolálie – terminologie a klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza

7. Fatické funkce a poruchy, afázie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza

8. Dysartrie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Specifika dysartrie u DMO

9. Poruchy plynulosti řeči, balbuties, tumultus sermonis - terminologie, etiologie, symptomatologie, diagnostika a diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza

10-11. Specifické vývojové poruchy učení - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza

12-13. Symptomatické poruchy řeči - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza

14. Poruchy polykání - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza

Studijní opory
Poslední úprava: Renáta Jandová (27.07.2023)

Studijní opory:

Moodle 1: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=9949

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK