PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Terapeutické aspekty výtvarné výchovy - OPNV3V036B
Anglický název: Therapeutic Aspects of Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 17 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNV3V024A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
Studenti jsou sebezkušenostní formou seznamováni se specifickým typem tvůrčích aktivit využívanými např. v arteterapii a kriticky reflektují jejich vztah k výtvarným činnostem ve výtvarné výchově. Studenti získávají základní předpoklady kompetencí k výchovnému vedení tvůrčích a reflektivních aktivit a jejich využití k řešení osobních nebo kázeňských problémů žáků, získávají základní psychohygienické a etické předpoklady k pedagogické práci. Cílem předmětu je seznámit studenty s terapeutickými aspekty konstruktivisticky pojaté výuky výtvarné výchovy na základě vlastní zkušenosti a její teoretické reflexe. - teoretická stránka konstruktivní výuky - koncept, prekoncept, komunikace, reflexivní dialog, personalizace a enkulturace, rozdíl arteterapie a výtvarné výchovy, individuální a sociální a konstruktivismus ve vv - metodická stránka specifických tvůrčích aktivit s terapeutickým potenciálem - hlavní metodické pojmy a postupy, fáze výuky, vazba na kurikulum - praktická složka semináře - vlastní výtvarná tvorba a její reflexe ve skupině
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)

SLAVÍK, J.: Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2000, s. 192 - 206.

SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000. 

SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, 1997.

KAŠČÁK, O.: Je pedagogika připravená na změny perspektiv? In Pedagogika, LII,2002, str. 388-414.

KOMZÁKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.: Umění ve službě, výchově, prevenci, expresivní terapii. Výzkumný záměr: Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. PedFUK, 2009
 
RUBINOVÁ, J. A. a kol.: Přístupy v arteterapii. Teorie a technika. Praha: Triton, 2008.

CAMPBELLOVÁ, J.: Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1998. 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 


Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)

zápočet

- četba a prezentace stati/kapitoly z vybrané publikace

- aktivní účast ve výuce (tvorba, diskuze, plnění průběžně zadávaných úkolů)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK