Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (20.09.2019)
Kurs vede studenty ke kritickému čtení odborné literatury v českém i anglickém jazyce. Dialogickou formou prohlubuje porozumění základním teoretickým zdrojům a učí orientaci v hybridním poli oboru. V centru zájmu jsou základní pojmy, varianty a odborné slovníky výkladových rámců určitých jevů, témat, popisů, záznamů, didaktických přístupů a jejich kurikulárních a uměleckých vyjádření. Možnosti propojování oborové didaktiky a oborové teorie s vazbami na vizuální a kulturní antropologii, genderové teorie umění a kultury, kognitivní vědy, kritické teorie umění, současné pedagogické trendy.
1. Úvod do problematiky - základní terminologie, výběr a zadání čtení, založení portfolia poznámek a interpretací vybraných partií z vybrané literatury. Založení kolaborativní skupiny.
2. Dialogická část 1 – umění a výzkum ve VV. A/r/tography, její základní charakteristiky a příklady její aplikace.
3. Dialogická část 2 – tvorba jako poznávání a oborová didaktika jako věda. Příklady didaktického rozvedení autorské výpovědi studenta nebo jiného autora a její pedagogické transformace.
4. Dialogická část 3 - kritická reflexe vybraných částí čtenářského portfolia, identifikace témat a hlavních otázek textu, umění položit otázku a vést dialog vztažený k danému tématu. Propojování tematických částí teoretického textu s relevantními odkazy na výtvarná díla nebo jinými kulturními artefakty.
Kolokvium v kolaborativních skupinách – přednesení referátu a prezentace jeho zpracování ve vazbě na relevantní vizuální odkazy. Obhajoba specializovaného textu ve vztahu k obsahu studentova portfolia. Kolokvium v kolaborativních skupinách – přednesení referátu a prezentace jeho zpracování ve vazbě na relevantní vizuální odkazy. Obhajoba specializovaného textu.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
The course leads students to a critical reading of professional literature in Czech and English. In a dialogical way, it deepens the understanding of basic theoretical resources and teaches orientation in the hybrid field of the field. The focus is on basic terms, variants and professional dictionaries of interpretive frameworks of certain phenomena, topics, descriptions, records, didactic approaches and their curricular and artistic expressions. Possibilities of connecting subject didactics and field theory with links to visual and cultural anthropology, gender theories of art and culture, cognitive sciences, critical theories of art, current pedagogical trends. 1. Introduction to the issue - basic terminology, selection and assignment of reading, establishing a portfolio of notes and interpretations of selected parts of selected literature. Establishment of a collaborative group. 2. Dialogic part 1 - art and research in R&D. A / r / tography, its basic characteristics and examples of its application. 3. Dialogic part 2 - creation as cognition and subject didactics as a science. Examples of didactic elaboration of the author's statement of a student or another author and its pedagogical transformation. 4. Dialogic part 3 - critical reflection of selected parts of the reader's portfolio, identification of topics and main questions of the text, the art of asking a question and conducting a dialogue related to the given topic. Linking thematic parts of a theoretical text with relevant references to works of art or other cultural artifacts. Colloquium in collaborative groups - presentation of the paper and presentation of its elaboration in relation to relevant visual references. Defense of a specialized text in relation to the content of the student's portfolio. Colloquium in collaborative groups - presentation of the paper and presentation of its elaboration in relation to relevant visual references. Defense of specialized text.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (30.01.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 20 minut
Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin
Plnění předmětu
Příprava na zápočet 25 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 15 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (27.02.2024)
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání, Praha - Jinočany: H+H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. FULKOVA, Marie – TIPTON, Teresa. 2011. Diversifyingdiscourse: The influence ofvisualculture on children ´s perception and creationof art. In FAULKNER, D., COATES, E. (Eds.): ExploringChildren´sCreativeNarratives. London and New York: Routledge. Taylor & Francis Group. ISBN 13: 978-0-415-56563-9 FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In UHL SKŘIVANOVÁ,V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. Str. 37 – 54. SLAVÍk, Jan, CHRZ, Vladimír, ŠTECH, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Praha. Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1. JANÍK, Tomáš, STUCHLÍKOVÁ Iva et al. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: MUNI Press, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0 FULKOVÁ, Marie, TIPTON, Teresa, ISHIKAWA, Makoto. ThroughtheEyesof a Stray Dog: EncounterswiththeOther (Culture). International JournalofEducationthrough Art. Vol. 5. no 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).