PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výzkum ve výtvarné výchově - OPNV3V034A
Anglický název: Research in Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 20 / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNV3V024A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2022)
Kurs prohlubuje znalosti studujících v oblasti metodologických a epistemologických souvislostí výzkumu v oblasti výtvarné výchovy, výtvarného vzdělávání a reflektované výtvarné tvorby. Představí povahu základních přístupů k výzkumu v pedagogice a jejich teoretická východiska, předloží zejména aktuálně používané modely kvalitativního výzkumu v oboru.  Studující se seznámí s důležitou terminologií pedagogického výzkumu, se zásadami tvorby výzkumného designu, dále se zaměří na zásady formulace výzkumné otázky, výběru metodologických rámců a metodologií, sběru, analýzy a interpretace dat a zopakují si důležité zásady práce s literaturou. Naučí se volit vhodný výzkumný design pro žánr diplomové práce a plánovat kroky výzkumu.  Výzkum ve výtvarné výchově a jeho podoby  Výzkumný design a jeho plánování  Metodologie, metody a jejich výběr  Analýza a interpretace dat   
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (21.09.2023)

COHEN, Louis. Research methods in education. London: C. Helm, 1984. ISBN 0-7099-0217-4.  
FULKOVÁ, M.: Některá teoretická a metodologická východiska výzkumu ve výtvarné výchově. In FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová, V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchovake všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. Str. 37 – 54 Kafková, H.: Příručka pro stavitele v libovolné substantivní oblasti. In: Výtvarná výchova 2/2011, s. 15 – 17. ISSN 1210-3691  

Hendl, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Portál, 2005.

OPEN ACCESS:

Digitální repozitář UK: Gajdošíková,P.: Metoda Artografie in Fenomén architektury ve vlastní výtvarné práci. https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/116498/140081927.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Výzkumné metody v projektu Horizon2020 AMASS: https://amassproject.weebly.com/: Raphael Vella & Margerita Pulè (Editors):  Conducting Participatory Art Projects: A practical Toolkit.
Publisher: University of Lapland (2021)
ISBN: 978-952-337-245-0

IRWIN, RITA L. & SPRINGGAY, S. (2008). A/r/tography as practicebasedresearch. In M. Cahnmann & R. Siegesmund (Eds.). Arts-basedresearch in education: Foundationsforpractice (pp. 103-124). New York: Routledge.  
MOURA, A. (2008). Art Education as SocialIntervention. International JournalofEducationthrough Art, Vol. 4, No.1, pp. 29-43. ISSN 1743-5234  
JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Eds.) Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, s. 51-68  

 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (21.09.2023)

zápočet

Hodnocení průběžných aktivit v semstru, sleduje vazby na didaktiku VV 2

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK