PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Environmentální výchova II - OPN01B150B
Anglický název: Environmental education II
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (21)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Prerekvizity : OPN01B149B
Je prerekvizitou pro: OPN01B161B
Je záměnnost pro: OKN01B150B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)
Hlavní cíle EV, cíle EV stanovené v legislativních dokumentech (RVP PV). Prostředky a metody EV (projektové/interdiciplinární vyučování, narativní metoda, kooperativní metoda, dramatická metoda, názor, vnímání přírody všemi smysly, slavnosti atd.). Odcizení člověka přírodě a syndromy s tím spojené (zoofóbie, biofóbie, syndrom padajících dětí atd.). Zooasistence a zooterapie. Gardenoterapie. Ekopsychologie. Hodnocení EV (netradiční forma žákovského hodnocení, portfoliové hodnocení, nástěnka, obraz či trojrozměrný výstup, atd.).
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Cílem předmětu Environmentální výchova II. je věnovat se cílům, prostředkům, metodám a nástrojům hodnocení EV a představit praktické ukázky interdisciplinárních projektů a lekcí EV a netradičních způsobů hodnocení. Příklady dobré praxe.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (31.01.2021)

Vážené studentky! Vážení studenti!

Předmět Environmentální výchova II - OPN01 je hodnocen 5 kredity. To odpovídá 150  hodinám očekávané studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky. Zbytek hodin je plánován na individuální přípravou a plnění úkolů.

Vzhledem k epidemiologické situaci, bude výuka i plnění požadavků k získání KZ probíhat v LS 2021 pravděpodobně pouze distančně, a to formou videopřenášek (můžete se na ně podívat kdykoli) a setkání on-line. Podobně jako EV I v ZS 2020.

Videopřenášky pro vás budu postupně nahrávat do moodle. V moodle naleznete i další podklady a přes moodle budete odevzdávat úkoly.

Link na moodle bude doplněn po založení kurzu a dostanete ho i v informačním e-mailu po ukončení zápisů (zkontrolujte si, zda je vaše e-mailová adresa v SIS funkční). 

Úkolů Vám zadám (přes moodle) celkem 10. 

Termín jejich odevzdání dva dny před termíny on-line setkání (bude v moodle). Před každým setkání budete odevzdávat dva úkoly. K některým z nich budete potřebovat předškolní děti (nejméně dvě), tak si to prosím naplánujte tak, abyste je mohli splnit.

On-line setkání budou probíhat v Microsoft Teams (pokud by byl problém, tak v google meets nebo v zoom). Před prvním setkání dostanete informační e-mail přes SIS

Podívejte se také na Podmínky zakončení předmětu, než si předmět zapíšete.

Kateřina Jančaříková

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Povinná:

Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010. - studenti již mají nastudováno z předmětu Environmentlní výchova I

Jančaříková, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.

Jančaříková, K. Kapuciánová, M. Činnosti venku a v přírodě. Praha : Raabe, 2013. 1. vyd. 141 str. ISBN978-80-7496-071-0.

Doporučená:

Jančaříková, K. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2017. ISBN978-80-7496-327-8.

Jančaříková, K. Ekologie čtená podruhé. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 1. Vyd. 198s. ISBN 978-80-7290-713-7.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Cíle EV. Prostředky a metody EV (projektové/interdiciplinární vyučování, narativní metoda, kooperativní metoda, dramatická metoda, názor, vnímání přírody všemi smysly, slavnosti atd.) Hodnocení EV (netradiční forma žákovského hodnocení, portfoliové hodncoení, esej, nástěnka, obraz či trojrozměrný výstup, atd.). Problém odcizení člověka přírodě. Ekopsychologie. Zooasistence a zooterapie.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Pro úspěšné absolvování předmětu je nezbytný přístup na počítač s internetovým připojením. Předmět navazuje na předmět Environmentální výchova I.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (31.01.2021)

 

Vážené studentky! Vážení studenti!

Předmět Environmentální výchova II - OPN01 je hodnocen 5 kredity. To odpovídá 150 hodinám očekávané studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky. Zbytek hodin je plánován na individuální přípravou a plnění úkolů.

Vzhledem k epidemiologické situaci, bude výuka i plnění požadavků k získání KZ probíhat v LS 2021 pravděpodobně pouze distančně, a to formou videopřenášek (můžete se na ně podívat kdykoli) a setkání on-line. Podobně jako EV I v ZS 2020.

Videopřenášky pro vás budu postupně nahrávat do moodle. V moodle naleznete i další podklady a přes moodle budete odevzdávat úkoly.

Link na moodle bude doplněn po založení kurzu a dostanete ho i v informačním e-mailu po ukončení zápisů (zkontrolujte si, zda je vaše e-mailová adresa v SIS funkční). 

Úkolů Vám zadám (přes moodle) celkem 10. Úkoly, které nebudou odevzdány včas a nesplní všechny náležitosti dané v zadání, budou hodnoceny 0 body.

Termín jejich odevzdání dva dny před termíny on-line setkání (bude v moodle). Před každým setkání budete odevzdávat dva úkoly. K některým z nich budete potřebovat předškolní děti (nejméně dvě), tak si to prosím naplánujte tak, abyste je mohli splnit.

On-line setkání budou probíhat v Microsoft Teams (pokud by byl problém, tak v google meets nebo v zoom).

 

K úspěšnému zakončení předmětu a získání Z je třeba získat min. 150 (z 300 možných)

a) odevzdání průběžných 10 úkolů - (každý za 10 bodů) - dodržení termínů odevzdání je nezbytnou podmínkou, pozdě odevzdaný úkol bude hodnocen 0 body, podobněj ako úkol, který nesplní zadání,

b) účast na on-line setkání (max. 100 bodů),

c) závěrečný on-line test (max. 100 bodů).

Hodnocení

On-line test v moodle 25 otázek á 4 body, 100 bodů maximálně

Průběžná práce – 5 úkolů á 10 bodů za jeden, 100 bodů maximálně

Účast na on-line setkání = 100 bodů. Za nepřítomnost se odečítají body odpovídající poměrné části zameškaného času.

Těšíme se na Vás Kateřina Jančaříková a Martin Modrý

Studijní opory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2019)

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK