Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (11.09.2019)
Předmět je úvodním vstupem do teorie výuky, představuje základní terminologický aparát, orientaci v kurikulárním kontextu a rámec pro uvažování v oborových didaktikách. Vede studující k odbornému popisu výukových situací a k porozumění výukovým metodám. Vytváří předpoklady pro navazující didaktické předměty, které budou zaměřené na analýzu modelů strategického vyučování a na plánování a evaluaci výuky.
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)
The course is an introduction to the theory of teaching, introduces the basic terminology, orientation in the curricular context and a framework for thinking in the field didactics. It leads students to a professional description of learning situations and to an understanding of teaching methods. It creates prerequisites for follow-up didactic subjects, which will focus on the analysis of strategic teaching models and on the planning and evaluation of teaching.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (11.09.2019)
Studující se orientuje ve struktuře národního a školního kurikula na 2. stupni ZŠ a SŠ. Vhodně použije základní didaktickou terminologii k popisu výukové situace. Vysvětlí způsob a podmínky realizace vybraných výukových strategií, uvede odborné důvody pro jejich využívání.
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)
Students are familiar with the structure of national and school curriculum at the second stage of primary and secondary schools. They use appropriately the basic didactic terminology for describing the learning situation. They explain the way and conditions of implementation of selected teaching strategies and professional reasons for their use.
Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (14.09.2021)
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky je 1 hodina, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin.
Literatura -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (18.09.2019)
Ginnis, P. ([2017]). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: EDUkační LABoratoř.
Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp
Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2.). Praha: Portál.
Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.
Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)
Ginnis, P. ([2017]). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: EDUkační LABoratoř.
Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp
Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2.). Praha: Portál.
Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.
Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Radka High, Ph.D. (14.09.2021)
Co je didaktika? Vymezení didaktiky .Vyučování založené na evidenci, efektivní výukové strategie. Tradiční didaktické zásady.E-U-R. Fáze cyklu učení.
Bezpečné prostředí, nastavení mysli, práce s chybou. Respektující komunikace.
Pozornost a paměť. Strategie podporující učení žáků. Metakognice.
Motivování žáků ve výuce, chvála a kritika.
Klasifikace organizačních forem výuky. Metody výuky.Řízení samostatné práce žáků. Kooperativní výuka a její realizace, složení skupin, komunikace ve skupině.
Komunikace ve výuce, techniky dialogické výuky. Výklad a demonstrování dovedností.
Průběžná zpětná vazba, formativní hodnocení.
Diverzita žákovské populace.
Systém a struktura kurikulárních dokumentů v ČR. Vzdělávací obsah, učivo, očekávané výstupy. Klíčové kompetence, průřezová témata v kurikulu základní a střední školy.
Šest kroků k lepší výuce
Poslední úprava: PhDr. Radka High, Ph.D. (14.09.2021)
What is didactics? Definition of didactics. Teaching based on evidence, effective teaching strategies. Traditional didactic principles. E-U-R. Phases of the learning cycle.
Safe environment, mind setting, working with error. Respectful communication.
Attention and memory. Strategies to support student learning. Metacognition.
Motivating students in teaching, praise and criticism.
Classification of organizational forms of teaching. Teaching methods. Management of independent work of students. Cooperative teaching and its implementation, composition of groups, communication in a group.
Communication in teaching, techniques of dialogical teaching. Interpretation and demonstration of skills.
Continuous feedback, formative evaluation.
Diversity of student population.
System and structure of curricular documents in the Czech Republic. Educational content, curriculum, expected outcomes. Key competencies, cross-sectional topics in primary and secondary school curricula.
Six steps to better teaching
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (14.09.2021)
Podmínkou zakončení předmětu je splnění závěrečného testu.
Test obsahuje uzavřené a otevřené otázky, týkající se témat v rozsahu přednášek a uvedené odborné literatury. Test ověřuje splnění cíle předmětu, tj. zejména znalosti a porozumění vybraným didaktickým kategoriím, orientaci v kontextu kurikula na 2. stupni ZŠ a SŠ, porozumění výukovým metodám a strategiím, schopnosti odborného zdůvodňování.
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (14.09.2021)
Completion of the course iis based on the final test result.
The test contains closed and open questions on topics in the range of lectures and the literature.The test verifies the fulfillment of the objective of the course, ie knowledge and understanding of selected didactic categories, orientation in the context of the curriculum at the second stage of primary and secondary schools, understanding of teaching methods and strategies, ability to professionally justify.