PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Koutky živé přírody ve výuce na ZŠ - OKBB3B006C
Anglický název: Using of Living Nature in Teaching
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8191
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (27.05.2020)
V tomto kurzu se studenti seznámí s možnostmi, které nabízejí koutky živé přírody ve škole (tzv. školní chovy). Vzdělávání za pomoci zvířat – teorie, terminologie, výzkumy. Jak založit koutek živé přírody ve škole (legislativní, hygienické normy, welfare). Rizika a jak jim předcházet. Výběr vhodného druhu, pohlaví a jedince. Školní akvárium. Nejčastěji chované druhy savců, ptáků, plazů a bezobratlých. Aktivity se zvířaty (využití zvířat pro edukační cíle). Kazuistiky (příklady dobré praxe). Evaluace (záznamové archy a portfolia).
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (27.05.2020)

JANČAŘÍKOVÁ, K. Zooasistence v pedagogické praxi. Envigogika. COŽP UK-PedF Praha : 2009. ISSN: 1802-3061. Dostupné na  http://envigogika.cuni.cz.

Jančaříková, K., Bravencová, J. Vyučování za pomoci malých živočichů : příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 56 s.

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Historie a současnost, možnosti a meze chovatelství na českých školách , In Červenková , Kateřina. Sborník příspěvků a anotací z VII. pedagogické konference Středočeského kraje : Výchova a vzdělávání pro život. 1. vyd. Vlašim : Podblanické ekocentrum, 2007. s. 13-18. Dostupný z WWW: <

JANČAŘÍKOVÁ, K.  Zkušenosti s chovem exotických zvířat v českém školství. Sborník příspěvků konference Terapie a asistenční aktivity lidí za pomocí zvířat. Praha :  Česká zemědělská univerzita, 2008. 1. vyd. ISBN 978-80-213-1773-4. str. 53 - 58.

JANČAŘÍKOVÁ, K Živý tvor ve třídě. Moderní vyučování květen 5/2006 str. 8-9. AISIS Kladno. ISSN 1211-6858. Dostupné na  http://www.modernivyucovani.cz/mv/clanek.aspx?a=1&prmKod=MV_MY05A08A.

Jirásková, V. (2018) Chov a využití zvířat ve výuce v pražských ZŠ (diplomová práce)

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (27.05.2020)

MOODLe: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8191

10H přímé výuky, z toho 5 h teorie (přednáška) a 5 h interaktivní (seminář),

obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura) a zaznamenání kazuistiky.

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK