PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pohybová výchova a orffovské nástroje - OK0608036
Anglický název: Eurhytmics and Orff Instruments
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová
Vyučující: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D.
Neslučitelnost : O01308036
Prerekvizity : OK0608133
Záměnnost : O01308036
Je prerekvizitou pro: OK0608052, OK0608054, OK0608108, OK0608274, OK0608056, OK0608057, OK0608118, OK0608055
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (26.09.2018)
Seminář se zaměřuje na hudebně pohybové činnosti vycházející z pedagogických principů Carla Orffa. Studenti si osvojí základní techniky hry na Orffovy nástroje a pohybové prvky, usnadňující žákovi lepší pochopení hudby. Seznámí se s metodikou nácviku lidové písně s jednoduchým instrumentálním doprovodem. Ve vlastních výstupech si studenti vyzkouší modelové situace, které budou následně v hodinách reflektovány. Důraz je kladen na aktivní, tvořivý přístup a využitelnost v budoucí pedagogické praxi.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (26.09.2018)

Literatura:

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I. Začátky.Praha : Supraphon, 1969.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola II. Pentatonika.Praha : Supraphon, 1969.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola III.  Dur-Moll.Praha : Supraphon, 1972.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola IV. Modální tóniny.Praha : Muzikservis, 1996.

JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole.Praha : Muzikservis, 1998.

JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové : Tandem, 2005.

JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Neseme, neseme májíček. Jarní a letní písně v hudbě a pohybu. Praha : Muzikservis, 2000.

JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Bude zima, bude mráz. Podzimní a zimní písně v hudbě a pohybu. Praha : Muzikservis, 2000

KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha : Portál, 2010.

KURKOVÁ, L. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme.Praha : SPN, 1971.

KURKOVÁ, L., EBEN, P. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí
Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1975.

VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb.Comeniummusicum.  Praha : Editio Supraphon, 1987.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (26.09.2018)

Požadavky k zápočtu:

·       Aktivní účast na semináři (docházka 80%)

·       Aktivní řešení zadaných problémových úloh z probíraných oblastí (např. hra partitur, zápis a reprodukce rytmických struktur, tvorba a zápis elementárních choreografií a hudebních doprovodů)

·       Praktické provedení modelového výstupu v kontextu vyučovací hodiny. Výstup musí obsahovat píseň, kterou je student schopen samostatně zazpívat a zahrát na hudební nástroj.

·       Teoreticko - praktický test (úspěšnost 73%)

·       Splnění povinného náslechu z HV v rozsahu dvou vyučovacích hodin

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (26.09.2018)

Přehled témat:

 

JIŘINA JIŘIČKOVÁ:

1.       Úvod do problematiky hudebně pohybové výchovy. Pohybový projev dětí jako součást hudebních aktivit.

2.       Pohybová a taneční průprava.Hra na tělo.

3.       Pohybové a taneční hry.Rekvizity v hudebně pohybovém projevu dětí. Pantomimické prvky v hudebním vyučování.

4.       Uplatnění hudebně pohybových aktivit dětí v kontextu hudebního učiva na ZŠ.

5.       Orffova škola a její přínos.

6.       Orffovy nástroje v současné škole.

7.       Praktické příklady práce s říkadlem.

8.       Metodika nácviku písně s orffovskými nástroji.

9.       Elementární pohybová a instrumentální improvizace

 

Doplňkové informace:

·       Potvrzení náslechu nutné dodat s razítkem

·       Kombinované studium–vzhledem k nízké časové dotaci a malému rozestupu výukových bloků je seminář pojat jako modelové vyučování vedené pedagogem (1 výukový blok zaměřený více na Orffovy nástroje, 1 výukový bok více na hudebně pohybovou výchovu); doplňující práce – recenze na knížku Evy Jenčkové: Hudba a pohyb ve škole[1]), důraz kladen na reflexi modelových situací v souvislosti s vlastní pedagogickou praxí

·       Studenti Erasmu – seminární práce: Orffova společnost v navštívené zemi, reflexe navštíveného semináře orffovského typu

·       V případě dlouhodobé absence ze závažného důvodu může být studentovi nabídnuta náhradní výuka či splnění výstupu mimo pracoviště PedFUK



[1]JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové : Tandem, 2005.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK