PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Proměny výtvarného umění - OBUZ21V001
Anglický název: Transformation of Fine Arts
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 1/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (999)
letní:neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D.
Neslučitelnost : OBUZ21001
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)
Anotace: Výtvarné umění jako výpověď doby a jako specifický projev komunikace, specifický typ myšlení,vyjádření a sebevyjádření. Typologie jako způsob výtvarného vyjádření. Přístupy ke skutečnosti jako jedna z možností typologie a jako základní průřezová témata. Proměny výrazových prostředků, výtvarných technik a materiálů a jejich příčiny. Uplatnění nových médií a multimediální umění. Koncepce předmětu není postavena na faktografických znalostech. Ty jsou jen prostředkem ke kultivaci vizuální gramotnosti, schopnosti hledat souvislosti v širším dobovém kontextu. Důraz je kladen na „netradiční výrazové prostředky a techniky“ od objektu přes instalace, umění akce a na uplatnění nových médií. Koncepce předmětu sleduje především snahu probudit zájem studentů jiných oborů o výtvarné umění.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)

Cílem předmětu je prostřednictvím průřezových témat seznámit studenty s proměnami výtvarného umění 20. století. V konfrontaci předmětného a nepředmětného výtvarného umění ukázat radikální proměny znakových systémů a interpretací v umění dvacátého století  

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)

Doporučená literatura:

Baleka,J.: Výtvarné umění. Výkladový slovník. Academia : Praha, 1997

Bláha,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl. Umění jako obraz doby, Scientia Medica : Praha 1991.

Bláha,J.- Šamšula,P.: Průvodce výtvarným uměním III, Práce : Praha 1996

Bláha,J.- Slavík,J.: Průvodce výtvarným uměním V, Práce : Praha 1997

Bláha,J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/1. TOGGA : Praha, 2012 

Bláha,J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/2. TOGGA : Praha, 2013

Bláha,J.: Křižovatka geneze moderního malířství a hudby. Univerzita Karlova, PedF : Praha,  

 2007

Šamšula,P.- Hirschová,J.: Průvodce výtvarným uměním IV, Práce : Praha 1994

Gombrich,E.H.: Příběh umění. Praha 1992

Ruhrberg - Schneckenburger - Frickeová - Honnef: Umění 20. století. Taschen/Slovart : 

Praha 2004

Dempseyová,A.: Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart :  Praha 2002

Zhoř,I.: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha l992


kontakt: blaha.jaroslav@seznam.cz

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)

* Metody výuky
Výuka bude probíhat formou přednášek, spojených s prezentací obrazového materiálu.
Důraz bude kladen nikoli na naučení disparátních faktů („kdo, co, kdy, kde“), ale na hledání diskursivních odpovědí na otázky „proč“. Studentům bude poskytnuta možnost anonymních dotazů a doplňování témat přednášek o vlastní podněty.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)

Test z výtvarného umění 19. a 20. století. Promítnutá výtvarné díla zařadit do odpovídajícího směru a k příslušnému autorovi.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (11.02.2020)

* Sylabus:
Vznik výtvarného umění. Druhy a typy výtvarného umění. Výtvarné umění, styl a sloh. Umělecký kánon a umělecký řád. Člověk, příroda a společnost: proměny jejich vztahů a jejich obraz ve výtvarném umění. Struktura osobnosti a struktura uměleckého díla a jejich vzájemné ovlivňování. Percepce, recepce, apercepce a response uměleckého díla. Umění a skutečnost: umělecký interval a umělecká mimézis. Filozofické, psychosociální a psychodidaktické aspekty recepce výtvarného umění. Specifické možnosti výtvarné tvorby a umění ve výchovném a edukačním procesu.

 

1.            Úvod – podmínky ke zkoušce, doporučená literatura, přístupy ke skutečnosti

2.            Smyslový přístup – Od smyslového přepisu skutečnosti k přímé řeči reality;

a)      Tradiční média (od impresionismu k hyperrealismu)

b)      Netradiční výtvarné techniky

c)      Umění akce a nová média

3.             Expresivní přístup – expresionismus od tradiční podoby figurativního umění 

       k netradičním výrazovým prostředkům a technikám

a)       Figurativní proud – od Gogha k neoexpresionismu

b)      Netradiční techniky a nové materiály – od dada k body-artu

4.              Abstraktní expresionismus v umění 20. století

a)      Kandinskij jako průkopník volné abstrakce

b)      Akční malba, informel, tašismus, kalifornská škola

5.              Racionální přístup – hledání nového řádu od Cézanna k Reinhardtovi    

a)      Figurativní proud – od racionálního proudu postimpresionismu ke kubismu a neoklasicismu

b)       Nefigurativní proud – od geometrické abstrakce a konstruktivismu k neokonstruktivismu a minimal-artu

6.              Závěrečný test

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK