PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikace pro praxi - B03592 (volitelný předmět)
Anglický název: Communication for practice
Zajišťuje: Ústav humanitních studií v lékařství 1. LF UK (11-00240)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
Body: 2
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/30, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: 20
Minimální obsazenost: 8
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mgr. et MgA. Andrea Daňková, MBA,LL.M:
Poznámka: předmět pro jiné fakulty
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. MUDr. Jaromír Matějek, Th.D., Ph.D.
Atributy: Lékařství
Teoretický předmět
Prerekvizity : B03120
Anotace
Poslední úprava: Marcela Holanová (27.06.2023)
Předmět Komunikace pro praxi se řídí reformovaným a modernizovaným výukovým přístupem, který umožňuje studentům získat integrované znalosti a naučit je bez problémů zvládat konfrontaci s každodenními komunikačně- klinickými problémy v praxi. Interaktivní cvičení směřují nejen k aplikaci teoretických poznatků, ale i k osvojení praktických dovedností. Výukové cíle jsou v souladu s programem lékařských fakult v EU i USA.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Marcela Holanová (27.06.2023)

Osvojení komplexních, praktických a hlubokých znalostí všech aspektů disciplíny komunikace z každodenní praxe lékaře.

Sylabus
Poslední úprava: Marcela Holanová (27.06.2023)

1) KOMUNIKACE V KAŽDODENNÍ PRAXI: důraz na rozvoj soft skills a upgradu komunikačních technik důležitých pro plynulý chod jak instituce tak i plynulou organizaci práce budoucího lékaře. Cílem je seznámit studenty se základní problematikou komunikace ve zdravotnictví a umožnit jim si prakticky vyzkoušet modelové komunikační situace.

Tato část obsahuje interaktivní semináře = praktický nácvik komunikačních situací s pomocí studentky AMU + analýzu této situace studenty.

Úvod. Význam komunikace v praxi lékaře, základní pravidla komunikace

Setkání a rozhovor s pacientem

Techniky nonverbální komunikace

Typologie pacientů

Komunikace a handicapovanými pacienty a Komunikace s dětmi

Etnické a kulturní odlišnosti

Problémový pacient

Sdělování špatných zpráv, jednání s pozůstalými

Právní minimum pro komunikaci s pacientem

2) DIFERENCIÁLNÍ DIAGNOSTIKA: důraz na samostatnost a soběstačnost studenta v ,,safe zone" (simulaci) při náběru anamnézy a určení diagnózy. Naučíme se základní rámec diferenciální diagnostiky pro praxi. Cílem je umožnit studentům vyzkoušet si aplikovat hard skills, „in real time"- aplikovat klinické poznatky získané během studií v bezpečné modelové situaci. Tato část obsahuje interaktivní seminář = praktický nácvik komunikačních situací s pomocí studentky AMU + analýza této situace studenty.

3) ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI : na základě progrese společnosti, feminizace zdravotnictví a množících se důrazů na genderový aspekt (např. korektní chování na půdě UK, zřízení praxe ombudsmanky, Strategie Vlády ČR) a poptávky po Inovaci vzdělávání z pohledu rovných příležitostí , umožní tento předmět i krátký úvod do problematiky a guidelines správné a špatné praxe.

4) WELL - BEING LÉKAŘE: velmi výbušný článek spolku Po Medině ,,Medici v nepohodě" - ukazuje, že do ,,komunikace" patří i složka komunikace v týmu, work-life balance, práce a duševní zdraví a to zvlášť v kontextu pomáhajících profesí i studentů medicíny .Tento blok obsáhne i základní rámec prevence před vyhořením.

5) KOMUNIKACE S VEŘEJNOSTÍ: část věnující se prezenčním dovednostem - aneb jak úspěšně reprezentovat svou alma mater, vědecké výsledky na konferencích, nebo se zabavit pocitu stresu při ranním hlášení.

6) KOMUNIKACE V RÁMCI SPECIALIZAČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ:
Odborná část věnující se podmínkám a guidelines Komunikace s institucemi jako IPVZ a MZČR. Jak správně komunikovat v rámci svého specializačního vzdělávání - ,, kdy se ptát a na co? “. Popis nejčastějších komunikačních problémů a dezinformací na trase Zřizovatel - Student - IPVZ - MZČR.

Metody výuky
Poslední úprava: Marcela Holanová (27.06.2023)
seminář a interaktivní cvičení

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Marcela Holanová (27.06.2023)

Zpracování a prezentace kazuistiky popisující zkušenosti studenta s komunikací ve zdravotnictví + analýza této situace studentem.

Rozpis výuky -
Rozpis stáž
Týden bloku Obsah stáže Soubory Poznámka Hodnocení
1Komunikace v každodenní praxiČas výuky: úterý 14:00 - 15:30 hodin. První setkání v LS 20. 2. 2024.
Místo výuky: simulační centrum na Albertově.
Metody výuky: seminář a interaktivní cvičení.
Cíl předmětu: Osvojení komplexních, praktických a hlubokých znalostí všech aspektů disciplíny komunikace z každodenní praxe lékaře.
Vyučující: Mgr. et MgA. Andrea Daňková, MBA, LL.M.
2Diferenciální diagnostika 
3Rovné příležitosti 
4Well - being lékaře 
5Komunikace s veřejností 
6Komunikace v rámci specializačního vzdělávání 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK