PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Reflexe sociálně pedagogických aktivit v institucích - APE520017
Anglický název: Reflections of socio-pedagogical activities in institutions
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (28.11.2022)
Předmět byl vypsán podle staré akreditace; dnes se již po společné akreditaci doktorandského studia oboru pedagogika na FF UK a PedF UK nevyučuje na FF UK


ANOTACE PŘEDMĚTU:
Předmět poskytuje studentům prostor pro strukturovanou výměnu zkušeností a poznatků získaných v rámci odborné praxe v sociálně orientovaných institucích. Instituce jsou vybírány s ohledem na obsah výuky sociální pedagogiky, na témata seminárních a diplomových prací studentů, na jejich výzkumné projekty a odborný zájem.
Dále seminář poskytuje příležitost pro reflexi vhodnosti postupů a metod práce s klienty v institucionálním kontextu a pro zpracování náročných témat, s nimiž se studující v praxi setkávají: uplatňovány jsou postupy případové individuální a skupinové supervize.

ATESTACE (ZÁPOČTOVÁ PRÁCE):
Výstupem ze semináře je analýza zvolené sociálně pedagogické instituce a kasuistika reflektující vlastní postupy práce s klienty.

STUDIJNÍ LITERATURA:

Literatura základní:

DAVIS, A., BEDDOE, L. Best Practice in Professional Supervision: A Guide for the Helping Professions. London: <br>
Jessica Kingsley Publishers, 2010.<br>
FRIČ, P., VÁVRA, M. Tři tváře komunitního dobrovolnictví. Praha: Hestia, 2012, ISBN 978-80-903696_9-6<br>
GUGGENBÜHL-CRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Přel. P. Patočka. 1. vydání. Praha: Portál, <br>
2007. 113s. ISBN 978-80-7367-302-4.<br>
JEDLIČKA, R.; KLÍMA, P.; KOŤA, J.; NĚMEC, J.; PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové <br>
pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004.<br>
SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000.<br>

Literatura doporučená:

KREBS, V. a kol. Sociální politika. 4. přepracované a upravené vyd. Praha: ASPI, 2007.<br>
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.<br>
RYCHLINOVÁ, J. Analýza podmínek účinné koordinace sítě poskytovatelů služeb sociálních péče ze strany <br>
veřejné správy. Kostelec nad Černými lesy: Institut zdravotní politiky a ekonomiky, 2005. ISBN 80-86625-42-7 <br>
(brož.)<br>
Komunitní plány měst a obcí<br>
Projekty občanských sdružení <br>
Interní materiály zařízení sociálních služeb<br>
Zákon o sociálně právní ochraně dětí<br>
Zákon o probační a mediační službě<br>
Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči<br>
Zákon o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže<br>
Zákon o dobrovolnické službě<br>
Zákon o rodině<br>
Trestní zákon<br>


Předmět určen pro druhé ročníky.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK