PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Diverzita ve výchově a vzdělávání - APDV10070
Anglický název: Diversity and Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D.
Vyučující: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (11.11.2020)
Předmět poskytuje znalostní bázi o druzích a typologiích vzdělávací diverzity, se kterou se frekventanti mohou setkat ve výchovných a vzdělávacích situacích. Daný modul směřuje i k postojovému nastavení frekventantů. Toto postojové nastavení tvoří základ rozličných přístupů k rozmanitosti ve vzdělávání a zároveň klade základy jejich systematického používání -multikulturalismus, interkulturalismus, transkulturalismus, či novější přístupy jako "kulturně citlivé vyučování" (Gay 2013). Frekventanti si tak budou moci budovat takové postojové nastavení, jaké je blízké jejich vnímání diverzity.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (11.11.2020)

Hlavní cíl: Základním cílem je pochopení vzdělávací diverzity v její komplexnosti a multifaktorovosti, efektivní reflexe projevů diverzity a také utváření pozitivních postojů studentů k vulnerabilním skupinám a porozumění kulturně – sociálnímu kontextu vzdělávací diverzity.

Specifické cíle: Specifické cíle směřují k dosažení hlavního cíle v konkrétních oblastech vzdělávací diverzity - v otázkách dosahování rovnosti před vzděláním, aniž by byla limitována faktory socioekonomické, etnické, kulturní, náboženské, genderové či jazykové rozmanitosti, resp. specifickými individuálními rozdíly mezi žáky. 

Literatura
Poslední úprava: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (11.11.2020)

Preissová Krejčí, A., Máčalová, J. 2014. Limity českého pojetí multikulturní výchovy. Sociální pedagogika / Social Education, 2 (2): 62-72.

Kolektiv autorů. 2019. Standardy inkluzivního vzdělávání. Ostrava 2019. Ostrava: MO.

Obrovská, J. 2016. Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě. Sociologický časopis, 52 (1): 53-78.

Smetáčková, I. (ed.). 2006. Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, o. p. s.

Fořtová, K. 2013. Jak pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Hlavní město Praha.

Radostný, L. a kol. 2011. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: META o.s.

Sylabus
Poslední úprava: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (29.09.2021)

Sylabus je inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV.

https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Zapracované změny oproti pilotní verzi jsou promítnuty v rozšířené podobě sylabu.

 

Téma 1: Diverzita jako klíčový prvek kultury a pedagogické přístupy k ní

Téma 2: Diverzita jako výsledek sociální diferenciace a stratifikace

Téma 3: Speciální a individuální potřeby jako faktor výchovně-vzdělávací diverzity

Téma 4: Diverzita jako odraz etnické a kulturní plurality

Téma 5: Rasa jako faktor výchovně-vzdělávací diverzity?

Téma 6: Gender jako faktor výchovně-vzdělávací diverzity

Téma 7: Jazyková odlišnost jako faktor výchovně-vzdělávací diverzity

Téma 8: Diverzita pocházejíci z náboženské plurality

Výstupy absolventů:

Vědomosti: Orientovat se v konceptech multikulturní vzdělávání - inkluzivní vzdělávání - kulturně citlivé vyučování; Znát sociální stratifikaci ve školní třídě, její vliv na školní učení a chování a efektivní přístup učitelů; Orientovat se v problémech náboženské diverzity a symboliky na školách; Znát povahu etnické diverzity v českém školním prostředí, její peer charakteristik a charakteristik selekce ve školní třídě; Znát faktory tvorby rasových předsudků a příklady rasové diverzity na českých školách; Vnímat genderovou podmíněnost vzdělávacích výsledků a vzdělávaní na českých školách; Orientovat se v druzích speciálních a individuálních potřeb, znát status žáka se speciální potřebou v školní třídě a optimální přístupy učitele k žákům s vybranými speciálními potřebami; Znát rozsah jazykové diverzity v českých školách, specifika jazykové školní socializace, orientovat se v míře jazykových kompetencí cizinců.

Dovednosti: Uplatnění "rovnostářské gramotnosti" (equity literacy), jejímž prostřednictvím pedagog posuzuje každé své rozhodnutí a volí vhodný pedagogický přístup na základě optiky rovnosti; Citlivost na existující podoby diverzity ve školním prostředí; Schopnost reflektovat sociální, etnické, kulturní, náboženské, genderové, individuální a jazykové diference v konkrétní školní třídě; Způsobilost volit a uplatňovat inkluzivní pedagogické praktiky; Adekvátně situačně rozhodovat.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D. (22.02.2022)

Rozvrh předmětu

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK