PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy sociální pedagogiky - APD190027
Anglický název: Basics of social pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 2/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:50 / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (19.09.2023)
Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s problematikou sociální pedagogiky v širších souvislostech, prezentovat současné přístupy k sociální pedagogice, metodologický a pojmový aparát. Naučit studenty interpretovat sociálně pedagogické otázky v podmínkách měnící se životní situace současné mládeže.

Obsah:
1. Sociální pedagogika jako pedagogická disciplína
2. Postavení sociální pedagogiky ve struktuře vědních disciplín
3. Sociálně pedagogické pojetí prostředí
4. Vztah socializace, výchovy a sociálně pedagogické pomoci
5. Funkce rodiny a vliv rodinného prostředí na rozvoj dítěte
6. Charakteristika prostředí školy a výchovných zařízení
7. Vrstevnické skupiny a výchova
8. Vliv lokálního prostředí na výchovu
9. Masmédia a jejich vliv na výchovu
10. Sociální a pedagogická komunikace
11. Sociální deviace a rizikové chování
12. Ústavní a ochranná výchova

Výuka je zakončena zkouškou.
Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.


Literatura základní:

BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava FF UK, 2005.
KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. a kol. Člověk – prostředí – výchova. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0643-9
POTMĚŠILOVÁ, P. Sociální pedagogika v teorii a v praxi. Olomouc : Univerzita v Olomouci, 2013, ISBN: 978-80-244-3831-3
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada 2012, ISBN 978-80-247-3470-5
BÖHNISCH, L. Sozialpädogogik des Kindes-und Jugendalters, Eine Enfůhrung. Weinheim und München : Juventa Verlag, 1993.
HATTON, K. Social Pedagogy in the UK: Theory and Practice. Lyme Regis: Russell House, 2013.
HÄMÄLÄINEN, J. Defining Social Pedagogy: Historical, Theoretical and Practical Consideration. Br. J. Soc. Work 2015 45, 1022-1038.
MOLLENHAUER, K.. Einführung in die Sozialpädagogik. Weinheim: Beltz Verlagm 1964.
NATORP, P. Sozialpädagogik. Theorie der Willensbildung auf der Grundlage der Gemeinschaft. Stuttgart: Frommann, (1899) [1922 edn].
STEPHENS, P. Social Pedagogy: Heart and Head. Bremen: Europäischer Hochschulverlag, 2013.

Literatura doporučená:
BAKOŠOVÁ, Z., LUBELCOVÁ, G., POTOČÁROVÁ, M. Sociálna pedagogika. Bratislava : SPN, 2005. ISBN 80-10-00485-5
GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno : Masarykova Univerzita, 2008, ISBN 978-80-210-4724-2
DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1
HATÁR, C. Sociálna pedagogika, sociálna andragogika a sociálna práca: teoretické, profesijné a vzťahové reflexie. 2. vyd. Praha : Česká andragogická společnost, 2009, 144 s. ISBN 978-80-87306-01-7.
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-327-7
HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PF KU, 2001. 181 s. ISBN 80-7290-053-6

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (19.09.2023)
Individuální či skupinová prezentace zvoleného tématu (odvíjí se od počtu zapsaných). Témata jsou studujícími zvolena na začátku semestru a postupně jsou v rámci výuky přednesena, případně jako písemný produkt odevzdána vyučující (referát). Výuka je zakončena zkouškou. 
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (19.09.2023)

Hodnotící metoda: ústní zkouška nebo písemný test

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK