PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná didaktika II - APD190019
Anglický název: - General Didactics II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (03.05.2024)
Svým pojetím navazuje na předmět Obecná didaktika 1. Cílem předmětu je provázat teoretické poznatky z didaktiky s jejich praktickou aplikací v návaznosti na současné paradigma vzdělávání. Po absolvování tohoto předmětu budou studující znát základní principy přípravy učitele na vyučování a zároveň budou schopni tyto principy prakticky aplikovat v modelových situacích.

Obsah předmětu
Plánování a projektování výuky
2. Cíle ve výuce – jejich formulace a aplikace
3. Výuka jako proces – typy výuky, fáze výuky, didaktické zásady
4. Učební úlohy ve výuce, taxonomie učebních úloh
5. Výukové metody – teoretická východiska, klasifikace
6. Organizační formy výuky
7. Materiální didaktické prostředky, kvalita učebnic
8. Moderní přístupy ke vzdělávání – Cooperative Learning
9. Moderní přístupy ke vzdělávání – Project Based learning
10. Moderní přístupy ke vzdělávání – Problem Based Learning
11. Moderní přístupy ke vzdělávání – Blended Learning
12. Moderní přístupy ke vzdělávání – Gamification

Cíl předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (03.05.2024)

- Porozumět základním principům tvorby přípravy na vyučování
- Umět formulovat cíle vyučování
- V návaznosti na výukové cíle volit adekvátní didaktické prostředky
- Umět posoudit parametry kvality učebnic
- Znát základní charakteristiky vybraných výukových strategií

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (03.05.2024)

Základní literatura
Fletcher-Wood, H. (2021). Responzivní výuka. Praha: Edulab.
Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada.
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MUNI.
Vališová, A., Kasíková, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.


Doporučená literatura
Berrada, K. & Burgos, D. (2022). Pedagogy, Didactics and Educational Technologies. Berlin: Springer.
Furdu, I., Tomozei, C., & Köse, U. (2017). Pros and Cons Gamification and Gaming in Classroom. BRAIN: Broad Research In Artificial Intelligence & Neuroscience, 8(2), 56-62.
Goethe, O. (2019). Gamification mindset. Springer.
Hattie, J. (2012). Prokazatelné učení. Praha: Edulab.
Hendrick, C. & MacPherson, R. (2021). Co ve třídě funguje. Praha: Edulab.
Christodoulou, D. (2016). Making Good Progress? Oxford University Press.
Kasíková, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
Madden, A. et al. (2019). Blended learning in practice. The MIT Press.
Maňák, J. (1995). Nárys didaktiky. Brno: MU.
Maňák, J., Janík, T. & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido.
Pasch, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál
Reed, S., Mullen, C.A. & Boyles, E.T. (2021). Problem-Based Learning in Elementary School. Springer.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, Vol. 15, No. 2, pp. 4-14.
Slavík, J., Hajerová Müllrtová, L., Soukupová, P. et al. (2020). Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň ZČU.
Tomková, A., Kašová, J. & Dvořáková, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál.
Vališová, A. & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK