PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická psychologie I - APD190014
Anglický název: Educational Psychology
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 50 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je vytvořit základ pro porozumění pedagogicko-psychologické problematice s ohledem na současné směry v pedagogické psychologii.

The aim of the course is to create a basis for understanding pedagogical-psychological issues with regard to<br>
current trends in educational psychology.

Anotace předmětu:
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět a metody pedagogické psychologie, vývoj oboru, vztah k jiným vědám.
2. Učitelská profese – pohledy na učitelství „zvnějšku“ a „zevnitř“, příprava na učitelské povolání, charakteristiky učitelské profese, náročnost učitelské profese, učitel jako profesionál.
3. Osobnost učitele, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styl.
4. Percepce žáka učitelem – učitelovy postoje a očekávání vůči žákům, výzkum percepce z hlediska „zkreslování“, kauzální atribuce.
5. Osobnost žáka a její struktura z pohledu školy - školní zdatnost, školní úspěšnost, žákovo pojetí školního neúspěchu.
6. Dětské pojetí světa a žákovo pojetí učiva – teoretická východiska (J. Piaget, L. S. Vygotskij, J. Bruner, D. P. Ausubel, F. J. Dochy), proměny žákova pojetí učiva, diagnostické metody, ovlivňování žákova pojetí učiva.
7. Učení ve školním kontextu: paměťní učení, senzomotorické učení, učení z textu, učení z obrazového materiálu, elektronické učení, kooperativní učení.
8. Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení.

Studijní literatura
Základní literatura:
Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál.
Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál.
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
Woolfolk, A. (2012). Educational psychology. 12th ed. Pearson.

Doporučená literatura dle jednotlivých okruhů:
(1)
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
Štech, S. (1996). O pedagogické psychologii jako součásti věd o výchově In Pešková, J., & Lipertová, P.(Eds.)Hledání učitele. Škola a vzdělání v proměnách času. Praha: Pedf UK.

(2) a (3)
Havlík, R. et al. (1998). Učitelské povolání z pohledu společenských věd. Praha: Pedf UK.
Helus, Z. (2007). Učitelství – rozporuplné povolání pod tlakem nových společenských nároků.
Pedagogika, 57 (4)
Hrabal, V. ml., & Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel? Praha: Portál.
Krykorková, H., Váňová, R. et al. (2010). Učitel v současné škole. Praha: Karolinum.
Štech, S. (1994). Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 44 (4). 310-320.
Štech, S. (Ed.). (1995). Stát se učitelem. Praha: Pedf UK.
Vališová, A., Kasíková, H. et al. (2011). Pedagogika pro učitele.2. vydání. Praha: Grada.
Povolání: učitel. (1994). Pedagogika, 44, (4.) Monotématické číslo.
Psychoanalytické inspirace pro výchovu. (1999). Pedagogika, 49 (4). Monotématické číslo.

(4)
Helus, Z. (1982). Pojetí žáka a perspektivy jeho osobnosti. Praha: SPN.
Helus, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
Pelikán, J., & Helus, Z. (1984). Preferenční postoje učitelů k žákům. Praha: NUOV.
Výrost, J., & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.

(5) a (6)
Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál.<br>
Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.<br>
Holt, J. (1995). Jak se děti učí. Praha: Agentura Strom.<br>
Kučera, M. et al. (1995). Typy žáků. Praha: Pedf UK.<br>
Kučera, M. et al. (2005). Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum.

(7) a (8)
Fischer, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál.
Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
Lojová, G., & Vlčková, K. (2011). Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál.
Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
Mareš, J. (1995). Učení z obrazového materiálu. Pedagogika, 45, (4). 318-327.
Mareš, J. (2004). Elektronické učení a individuální styly učení. Československá psychologie, 48, (3). 247-262.
Sternberg, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
Zounek, J. (2009). E-learning – jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: MU.


Ukončeno zápočtem

zápočtová práce
• výběr jakéhokoli konkrétního tématu z uvedených okruhů, přičemž se očekává hlubší analýza zvoleného problému, např. komparativní práce – porovnání různých úhlů pohledu, různých autorů, vývoj sledovaného jevu v čase, atd. Návrh zvoleného tématu je vhodné předem e-mailem zkonzultovat s vyučující<
• rozsah 8 - 10 normostran
• minimální počet použitých zdrojů 5 (monografie, články…)
• zápočtovou práci je nutné zaslat e-mailem na tereza.komarkova@ff.cuni.cz nejpozději do konce zkouškového období v zimním semestru


Je povoleno plnění kurzu v dalším úseku studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK