PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy pedagogického poradenství - APD190009
Anglický název: Fundamentals of Educational Counseling
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 50 / 50 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (29.10.2019)
ANOTACE
Cílem předmětu je seznámit posluchače s vývojem a teoretickými východisky různých poradenských přístupů. Zvýšit odbornou připravenost studentů pro oblast pedagogických intervencí směrem k žákům s určitými specifickými potřebami, pro porozumění a pomoc při řešení běžných problémů žáků a jejich rodičů, ale i pro vytváření a rozvíjení osobního stylu práce (pro lepší sebedefinování v profesi).

The aim of the course is to acquaint students with the development and theoretical foundations of various counseling approaches. Increase students' professional preparedness for pedagogical interventions towards pupils with certain specific needs, for understanding and helping to solve common problems of pupils and their parents, but also for creating and developing personal style of work (for better self-definition in the profession).

OSNOVA PŘEMDĚTU
1) Historie poradenství a péče o osoby se speciálními potřebami v ČR
2) Poradenství v oblasti školství a jiných resortech (MŠMT, MPSV, MZ)
3) Poradenské služby ve školách a školských poradenských zařízeních (současný stav,
4) legislativa, aktuálně platná terminologie – podpůrná opatření, personální podpora atd.)
5) Etické aspekty, zásady poradenské práce, osobnost poradenského pracovníka, fáze poradenského procesu
6) Poradenství v jednotlivých fázích života dítěte
7) Diagnostický aspekt v práci učitele a poradenského pracovníka
8) Školní třída jako vrstevnická skupina, analýza sociálních vztahů ve třídě
9) Profesní orientace a výchova k volbě povolání
10) Školní zralost a poruchy adaptace na školu, lateralita
11) Inkluzivní vzdělávání – kategorizace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, možnosti podpory

LITERATURA
Bednářová, J., Šmardová, V. Školní zralost. Edika, 2015.
Bowlby, J. Vazba. Praha: Portál, 2010.
Drapela, J. V., Hrabal,V. a kol. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum. 1995.
Drapela, J. V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2011.
Ediční řada Výchovný a kariérový poradce. Praha: RAABE, 2016
Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha: SLON, l995.
Hadj-Moussová, Z., Valentová, L. a kol. Poradenské teorie a strategie. Praha: Pedagogická fakulta, 2002.
Hadj-Moussová, Z., Duplinský, J. a kol. Diagnostika. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha: Pedagogická fakulta, 2002.
Hadj-Moussová, Z. a kol. Intervence. Pedagogicko-psychologické poradenství III. Praha: Pedagogická fakulta, 2004.
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2014.
Fořtík, Fořtíková. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2015.
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015.
Hříbková, L. Nadání a nadaní. Praha: Grada, 2009.
Kolář M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2011.
Langmeier, J., Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011.
Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011.
Mertin, V. Metody a postupy poznávání žáka. Wolters Kluwer, 2012.
Možný, I. Sociologie rodiny. Praha: SLON, 2002.
Műller, O. (ed.) Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014.
Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010.
Procházka, R., Šmahaj, J., Kolařík, M., Lečbych, M. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014.
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016.
Sobotková, I. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál, 2012.
Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015.
Šnýdrová, I. Psychodiagnostika. Praha: Grada, 2008.
Úlehla, I. Umění pomáhat. Praha: SLON, 2005.
Valenta, M. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014.
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.
Vágnerová, M., Klégrová, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008.
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011.


Zákon 561/2004 (Školský zákon) – aktuálně platné znění - související paragrafy, především paragraf 16 a 17

Vyhláška Vyhl. 197/2016 Sb. (v platném znění) o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

Vyhláška 27/2016 (v platném znění) o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných



POŽADAVKY KE ZKOUŠCE

• zkouška bude ústní
• obsahem zkoušky budou témata uvedená v okruzích ke zkoušce, 1 téma z uvedených okruhů si sami dle libosti můžete ke zkoušce připravit (co je Vám blízké, k čemu jste načetli literaturu), dále se pak budu ptát na Vaše znalosti z ostatních okruhů
• ke zkoušce si přineste seznam prostudované literatury – minimální počet prostudované literatury jsou 3 tituly z doporučovaného seznamu + doporučované legislativní dokumenty
• výsledná známka ze zkoušky se bude odvíjet od Vašich znalostí daných témat a z orientace v prostudované literatuře

Je povoleno plnění kurzu v dalším úseku studia.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK