|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Beranová (22.11.2017)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Magdaléna Šťovíčková Jantulová (17.01.2019)
Dílčí anotace prosemináře k akademickým dovednostem Klára Bártová Seminář bude zaměřen na oblast evoluční psychologie, partnerských vztahů, experimentální psychologie, lidské sexuality či etologie člověka. V průběhu semináře budou mít studenti mimo jiné za úkol pracovat s odbornými články v anglickém jazyce. Podmínkou atestace bude aktivní práce v hodině (založená na domácí četbě), vypracování seminární práce a její ústní prezentace (s využitím powepointu) na hodině. Dana Bittnerová V rámci prosemináře k akademickým dovednostem se budeme zabývat otázkou marginalizace. Naším cílem je naučit se invenčně nahlížet námi zvolené téma a svůj pohled propojit s tezemi a koncepty z odborné literatury. Poznatky a názory pak budeme prezentovat v nácviku odborné disputace a závěrečné prezentace/textu. Protože v akademickém světě jsou jako text chápány např. i výstava a film, zapojíme do kritického čtení i tyto žánry vědeckého sdělení. Inna Čábelková Tematicky se bude kurz zaměřovat na témata na hranici ekonomie a ostatních společenských věd. Podmínky závěrečné atestace: prezentace a seminární práce. Martin Heřmanský Seminář bude oborově vycházet ze sociokulturní antropologie, od studentů se předpokládá schopnost pracovat mimo jiné i s kratšími texty v anglickém jazyce. Podmínkou atestace bude aktivní práce v hodině (založená na domácí přípravě), vypracování seminární práce a její ústní prezentace (s využitím powepointu) a oponentura seminární práce některého z kolegů. Kateřina Horská V seminář budeme pracovat s literaturou z oblasti sociokulturní antropologie, především antropologie náboženství. Podmínkou atestace je aktivní účast na hodinách, plnění průběžně zadávaných úkolů, dále vypracování seminární práce, její ústní prezentace (včetně powerpointu) a vypracování oponentury na práci jednoho kolegy. Hedvika Novotná Proseminář bude pracovat s literaturou a tématy z oblasti sociokulturní antropologie a etnografického výzkumu. Atestace bude spočívat dílem z práce v hodině, dílem z připravení závěrečné prezentace (písemné i ústní včetně powerpointu) a její oponentury. Iva Poláčková Šolcová Proseminář je zaměřený na osvojení si základních dovedností práce s odbornou psychologickou literaturou včetně tvorby vlastního odborného textu. Cílem kursu je rozvíjení kompetence práce s odborným textem i dovednosti odborný text napsat a kriticky nahlédnout (oponovat). Michael Rádl Proseminář bude zaměřen na oblast ekonomické antropologie, zejména na téma peněz. Podmínkou atestace bude aktivní účast na seminářích (založená na domácí přípravě), vypracování seminární práce a její ústní prezentace (s využitím powepointu – nepovinné, ale doporučené) a oponentura seminární práce některého z kolegů. Eva Richterová Proseminář je na oblast psychologie. Cílem kursu je rozvíjení kompetence práce s odborným textem i dovednosti odborný text napsat a kriticky nahlédnout (oponovat). Atestace se skládá z aktivní účasti na hodinách (včetně domácí přípravy), vypracování seminární práce a její prezentace na hodině + vypracování oponentury jiné seminární práce. Veronika Seidlová Akademické dovednosti budeme rozvíjet na antropologických a především hudebně-antropologických materiálech. Podmínkou atestace bude aktivní účast na seminářích (založená na domácí přípravě), vypracování seminární práce a její ústní prezentace i oponentura seminární práce některé z kolegyň či kolegů. Gabriela Seidlová Málková Proseminář se bude zaměřovat na témata relevantní ve společenských vědách, resp. v psychologii. Součástí semináře je příprava a sestavení vlastního odborného textu studenta a jeho krátká prezentace. Seminář akcentuje esej jako základní formu akademického textu studenta, upozorňuje ale také na formální aspekty přípravy a psaní bakalářské práce. Ondřej Skripnik K nácviku akademického čtení a psaní využijeme texty z různých oborů, převážně však z antropologie města a náboženství. Závěrečná seminární práce a její prezentace by se měla týkat Prahy. Ondřej Špaček Na Prosemináři budeme pracovat s texty zabývající se problematikou současného města a městského prostoru z pohledu sociologie a příbuzných disciplín (zejména sociální geografie či sociální a kulturní antropologie). Petr Špecián Seminář bude akcentovat široce společenskovědní přístup k práci s odbornou literaturou a k psaní odborného textu. Magdaléna Šťovíčková Jantulová Proseminář je určen především těm studujícím, kteří se zajímají o sociologii. Z tohoto zaměření bude vycházet i výběr textů, na nichž si budeme akademické dovednosti demonstrovat a procvičovat, stejně jako zaměření závěrečné písemné práce. Podmínkou absolvování kurzu bude odevzdání dílčích úkolů v rámci přípravy vlastního odborného textu, finální verze textu a oponentura seminární práce některého z kolegů. David Verbuč English version of the course Seminar in academic skills will focus on reading, writing, and presentation of academic texts in English language, with a particular focus on anthropological (and ethnomusicological) texts, writing styles, and research methods. Students will be required to do weekly writing assignments, and to submit a final paper. Alžběta Wolfová Proseminář je určen studujícím se zájmem o sociokulturní antropologii či problematiku těla/ zdraví. Atestace bude zčásti vycházet z průběžné práce, zčásti z práce závěrečné (písemné), její ústní prezentace (s ppt) a oponentury práce kolegy(ně).
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Hedvika Novotná, Ph.D. (14.12.2017)
Rámcový sylabus 1. Zdroje informací a posuzování jejich věrohodnosti, charakter a náležitosti odborného textu (abstrakt, pozn. aparát atp.), typy odborných textů. 2. Vyhledávání odborných zdrojů/ literatury - databáze zdrojů (knihovny, digitální databáze, jiné platformy pro vyhledávání /Research gate, Google scholar…/) - rešerše (záměr vyhledávání textu, formulace rešeršního dotazu atp.) - posouzení (formální i obsahové) relevance výsledků vyhledávání, zvážení jeho využití - organizace a archivace zdrojů s využitím technologií 3. Publikační etika - principy citační práce, citační normy - plagiace a falzifikace. - práce s citačními manažery atp. 4. Čtení odborných textů - struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavce apod. - efektivní a aktivní čtení (tvorba poznámkového aparátu, pomůcky pro poznámkování (mentální mapování, využití technologií) - kritické čtení a porozumění textu - citace vs. parafráze, tvorba parafrází 5. Proces tvorby odborného textu: - základní typy práce s odbornou literaturou (kompilace, komparace, přehledová stať, recenze atp.) - struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavce apod. - plánování textu, psaní první verze textu (draftu/makety), editování a recenzování, revidování - jazyk akademického textu, myšlenková stavba, názvy - práce s textovými editory, tvorba powerpointové prezentace |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Beranová (22.11.2017)
Podmínky atestace - předpoklad: 70% účast v seminářích a průběžné plnění dílčích úkolů (alternativu /náhradní úkoly/ stanoví příslušný vyučující dle svého uvážení) - struktura závěrečného hodnocení (klasifikovaný zápočet): - průběžná práce v semestru: 35% - závěrečná seminární práce (písemná, ústní s pwp, oponentura – dle volby vyučujícího – rozsah 5-8 normostran/5-10 slidů): 65%
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Beranová (22.11.2017)
Základní literatura: Šanderová, Jadwiga (2005): Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: SLON. Čmejrková, Světla – Daneš, František – Světlá, Jindra (1999): Jak napsat odborný text. Praha: Leda. Eco, Umberto (1997): Jak napsat diplomovou práci. Praha: Votobia. |