Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.09.2022)
Kurs kombinuje přístupy oborové didaktiky modifikované pro galerijní edukaci s uměleckohistorickým náhledem na výtvarné umění. Směřuje k otevřenému chápání mnohačetných funkcí obrazu či artefaktu v současné kultuře a k jeho tematizaci v didaktickém projektu, podpořeném konceptovou analýzou a vazbami na požadavky Rámcových vzdělávacích programů v oblasti Umění a kultura a v rozvíjení vizuální gramotnosti. Výstupem kursu je vytvoření skupinového návrhu vzdělávacího projektu, umožňujícího zprostředkování uměleckého díla publiku různého věku a zájmů. Individuálními prvky projektu jsou scénáře výchovně vzdělávacích aktivit a editace edukačních materiálů.
1) Úvodní setkání; založení, vedení a využívání portfolií; úvod do didaktické a uměnovědné terminologie a metod práce; vazby na RVP, oblast Umění a kultura, charakteristika oblasti.
2) Návštěvy galerií a muzejních expozic; uměleckohistorické kontexty; úvod do metodologie uměnovědné komparace
3) Analýza realizovaných edukačních programů a materiálů; mapování struktur kulturních obsahů;
4) Příprava a evaluace vlastních edukačních programů k vybraným expozicím
Využití expertní znalosti edukátorek ze spolupracujících kulturních institucí, např. NG, GHMP, U(P)M v Praze, GASK, Kunsthalle Praha
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.09.2022)
The course combines approaches to subject didactics modified for gallery education with an art-historical view of fine arts. It aims at an open understanding of the multiple functions of the image or artifact in contemporary culture and its thematization in a didactic project, supported by conceptual analysis and links to the requirements of the Framework Educational Programs in Art and Culture and in the development of visual literacy. The output of the course is the creation of a group design of an educational project, enabling the mediation of a work of art to an audience of different ages and interests. Individual elements of the project are scenarios of educational activities and editing of educational materials. 1) Introductory meeting; establishment, management and use of portfolios; introduction to didactic and artistic terminology and methods of work; links to FEP, area Art and culture, characteristics of the area. 2) Visits to galleries and museum exhibitions; art historical contexts; introduction to the methodology of art comparison 3) Analysis of implemented educational programs and materials; mapping of cultural content structures; 4) Preparation and evaluation of own educational programs for selected exhibitions
Collaborating with expert educators at NG Prague, U(P)M in Prague, Kunsthalle, GHMP, Gallery of Central Bohemia
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.09.2022)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 1 hodina
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 1 hodina
Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 25 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 25 hodin
Seminární práce: 20 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin
Časové nároky pro studenty dvouoboru, kteří studují v zajišťovaném předmětu se řídí a úměrně krátí dle jejich akreditace.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (28.09.2022)
BLÁHA, J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/1, 2. Praha: Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-69-9. ISBN 978-80-7476-019-8. FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), ThroughtheEyesof a Stray Dog: EncounterswiththeOther (Culture). International JournalofEducationthrough Art. Vol. 5. No 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234 Edukační programy UPM, Galerie Rudolfinum a jiné. Dostupné na KVV PedF UK FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro základní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro gymnaziální vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014. FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369. Dostupné na KVV PedF UK KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI : www.gamuedu.cz www.upm.cz (edukace).
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (04.10.2023)
zkouška
Zkouška bude ve formě kolokvia, a to podle počtu zapsaných studentů do skupin. Studenti budou prezentovat příklady řešení didaktických problémů z portfolia kursu. Zkouška bude obsahovat individuální část, která bude zkoušena písemnou formou.