|
|
|
||
Poslední úprava: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (15.03.2013)
|
|
||
Poslední úprava: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (15.03.2013)
Prohloubení poznatků psychologie vizuálního vnímání a umění a jejich uplatnění při komparativních analýzách děl výtvarné kultury a umění. Psycho-didaktického využití.
|
|
||
Poslední úprava: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (15.03.2013)
umělecké dílo, "námět, forma a obsah", hmotná, znakově významová a obsahová složka díla, znaky a významy ve výtvarném umění; tvorba, recepce, apercepce, interpretace
|
|
||
Poslední úprava: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (15.03.2013)
ARNHEIM, R.; Art and Visual Perception. 2. vyd. Los Angeles: University of Berkeley, 1974. ARNHEIM, R.; The Power of the Center: A Study of Composition in the Visual Arts. Los Angeles: University of Berkeley, 1988. CRICK, F.; Věda hledá duši. Praha: Mladá fronta 1997. ISBN 80-204-0633-6ECO, U.; Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9. FRANCASTEL FULKOVÁ, M.; Diskurs umění a vzdělávání. Praha a Jinočany: H+H, 2007. ISBN 978-80-7319-076-7 GOMBRICH, E. H.; Topics of Our Time: Twentieth-century issues in learning and in art, London 1991. GOMBRICH, E. H.; Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Odeon, 1985.GOODMAN, N.; Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8 HLAVÁČEK, J., ARNHEIM, R.; Arnheimova psychologie modernismu v době postmoderní. Praha: UK, 1998. ISBN 80-86039-32-3. KANDINSKY, W.; O duchovnosti v umění. Praha: Triáda 1998. ISBN 80-86138-06-2
KANDINSKY, W.; Bod linie plocha. Praha: Triáda, 2000. ISBN 80-86138-16-X. KENTOVÁ, S.: Kompozice. Bratislava: Perfekt, 1996. ISBN 80-85261-81-2
KLEE, P.; Pedagogický náčrtník. Praha: Triáda, 1999. ISBN 80-86138-15-1 KULKA, J.: Psychologie umění. Praha: 2. dop.vydání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.KULKA, T. KULKA, T., CIPORANOV, D. (eds): Co je umění? Texty anglo-americké estetiky 20. století. Praha: FF UK - Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-46-5 MERLEAU-PONTY, M.: Oko a duch a jiné eseje. Praha: Obelisk 1971. MERLEAU-PONTY, M.: Viditelné a neviditelné. Praha: OIKOYMENH 2004. ISBN 80-7298-098-X VYGOTSKIJ, L.S.: Psychologie umění. Praha: Odeon 1981. ISBN neuvedeno. WELTONOVÁ, J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. ISBN 80-8046-045-0
|
|
||
Poslední úprava: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (15.03.2013)
Zpracování písemné a obrazové analyticko-komprativní studie pěti výtvarných děl stanovených historických období (vertikální řez proměnami výtvarné kultury a umění) na zvolené téma (v dohodě s vyučujícím) v rozsahu cca 20 - 30 NS ; odevzdání v určeném termínu. Aplikace zvoleného tématu do edukačního konceptu a procesu na vybraném typu školy nebo vzdělávacího zařízení, obhajoba při ústní zkoušce formou kolokvia. |
|
||
Poslední úprava: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (15.03.2013)
Vizuální vnímání z hlediska fyziologie a psychologie. Základní tendence v psychologii vizuálního umění a psychologii umění. Faktory a zákonitosti vizuálního vnímání a utváření vizuálního obrazu. Individuální a sociální aspekty a regulátory. Struktura výtvarného uměleckého díla a struktura osobnosti. Umělecké dílo jako polysémantická struktura. Znaky a významy ve výtvarné umělecké tvorbě a vizuální kultuře. Percepce, recepce, apercepce, interpretace a responze výtvarného díla. Psychologické, sociální a historické determinanty autora a diváka. Ontologické, gnoseologické, estetické a psycho-didaktické (ontogenetické) aspekty recepce uměleckého díla. |