Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)
Požadavky na studenta: Zkouška. Seminární práce – odborná esej.
Předmět je zaměřen na propojení aktuálních teoretických východisek lingvistů a potřeb školské praxe s ohledem na komunikační zaměření výuky češtiny jako mateřštiny. Má být vodítkem k hlubšímu pochopení problematiky plánování, ovlivňování a kodifikace jazyka i jeho učení z pohledu jazykových odborníků, vycházejících z myšlenek Pražské školy v konfrontaci s anglosaským vývojem v této oblasti, která v našem prostředí momentálně nachází odraz mj. v přístupech skupiny bohemistů kolem Petra Sgalla a Františka Čermáka.
Základní témata:
Pražská škola a jazykové plánování. Spisovný jazyk a funkční styly. Puristické a kodifikační zásahy jazykovědců do jazyka. V. Mathesius, B. Havránek, J. Haller. Další vývoj přístupu jazykovědců k současnému jazyku. Preskripce a deskripce – pro a proti.
Jazykový úzus, jazyková norma, jazyková kodifikace. Obecnělingvistický pohled na fungování jazyka v moderní společnosti. Současné řešené i neřešené problémy.
Edukační lingvistika jako metodologie učení a učení se jazykům s akcentováním jazyka mateřského. Její tradice od Komenského přes anglosaský přínos v polovině 20. století až k současnému interdisciplinárnímu pojetí (vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy a souvislosti).
Lingvistická edukace jako vědomé působení na žáky a studenty z hlediska language awareness, tedy uvědomování si jazyka jako systému, který svými nástroji umožňuje mnohotvárný přenos mnoha typů informací (věcných, emočních, záměrových, intertextuálních apod.). Otázky míry lingvistické edukace ve školách v rámci komunikačně pojaté výuky. Sociolingvistika a její vztah k didaktice.
Poslední úprava: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.11.2013)
Interconnection of current theoretical grounds and needs of school practise with regard to communicative orientation of Czech language teaching.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)
Jazykovědná diskuse o obecné a spisovné češtině v časopisech Slovo a slovesnost a Naše řeč, zvl. od roku 2004 dosud.
SVOBODOVÁ, J., a kol. Fenomén spisovnosti v současné české jazykové situaci. 1. vyd., Ostrava: Pedagogická fakulta OU v Ostravě, 2011, 234 s. ISBN 978-80-7464-019-3.
SVOBODOVÁ, J. Čeština na rozcestí. 1. vyd., Ostrava: Pedagogická fakulta OU v Ostravě, 2014, 136 s. ISBN 978-80-7464-646-1.
SVOBODOVÁ, J.; SVOBODOVÁ, D.; GEJGUŠOVÁ, I. Zdroje a cíle jazykové popularizace. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-916-2.
Aktuální sociolingvistická zjištění k fenoménu spisovnosti (bude specifikováno ve výuce)
Další doporučená literatura:
BOHUNICKÁ, A. (ed.) Jazykoveda v pohybe. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2012. ISBN 978-80-223-3276-7.
CARTER, R.; McCARTHY, M. Cambridge Grammar of English: A Comprehensive Guide: Spoken and Written English: Grammar and Usage. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. (Teoretický úvod.) ISBN 978-05-2185-767-3.
ČMEJRKOVÁ, S.; HOFFMANNOVÁ, J. Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1970-3.
DANEŠ, F. Kultura a struktura českého jazyka. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1648-3.
DOLNÍK, J. Jazyk – člověk – kultúra. Bratislava: Kaligram, 2010. ISBN 978-80-8101-377-5
50
DOLNÍK, J. Teória spisovného jazyka (so zreteľom na spisovnú slovenčinu). Bratislava: Veda, 2010. ISBN 978-80-224-1119-6.
HOLMES, J. An Introduction to Sociolinguistics (Learning About Language). London: Routledge, 2013. ISBN 978-14-0827-674-7.
HUDDLESTON, R.; PULLUM, G. K. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. (Teoretický úvod.) ISBN 978-05-2143-146-8.
MATHESIUS, V. Čeština a obecný jazykozpyt. Praha: Melantrich, 1947.
MATHESIUS, V. Jazyk, kultura a slovesnost, Praha: Odeon, 1982.
ŠMEJKALOVÁ, M. Čeština a škola – úryvky skrytých dějin. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1692-6.
Sylabus
Poslední úprava: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.09.2013)
Vyučující: prof. Jana Svobodová
Zakončení: zkouška
Seminární práce - odborná esej
Základní témata:
Ø Pražská škola a jazykové plánování. Spisovný jazyk a funkční styly. Puristické a kodifikační zásahy jazykovědců do jazyka. V. Mathesius, B. Havránek, J. Haller. Další vývoj přístupu jazykovědců k současnému jazyku. Preskripce a deskripce - pro a proti.
Ø Jazykový úzus, jazyková norma, jazyková kodifikace. Obecnělingvistický pohled na fungování jazyka v moderní společnosti. Současné řešené i neřešené problémy.
Ø Edukační lingvistika jako metodologie učení a učení se jazykům s akcentováním jazyka mateřského. Její tradice od Komenského přes anglosaský přínos v polovině 20. století až k současnému interdisciplinárnímu pojetí (vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy a souvislosti).
Ø Lingvistická edukace jako vědomé působení na žáky a studenty z hlediska language awareness, tedy uvědomování si jazyka jako systému, který svými nástroji umožňuje mnohatvárný přenos mnoha typů informací (věcných, emočních, záměrových, intertextuálních apod.). Otázky míry lingvistické edukace ve školách v rámci komunikačně pojaté výuky. Sociolingvistika a její vztah k didaktice.