|
|
|
||
Poslední úprava: SMEJKALO (11.04.2005)
|
|
||
Poslední úprava: SMEJKALO (13.09.2005)
Čadská, M. a kol.: K některým problémům výuky češtiny jako jazyka cizího. ÚJOP UK, Praha 1997.
Čechová, M. - Zimová, L.: Multietnická komunikace, zvláště ve škole. Naše řeč, 84, 2001, s. 57-62.
Čechová, M. - Zimová, L.: Začleňování žáků jinojazyčného původu do výuky češtiny. Český jazyk a literatura, 40, 1999-2000, s. 214-219.
Hájková, E.: Žák s cizím mateřským jazykem v české škole. In: Čeština - jazyk slovanský. Ostrava 2002.
Hrdlička, M.: Čeština - cizí jazyk. Praha 2002.
Poldauf, I. - Šprunk, K.: Čeština jazyk cizí. Mluvnice češtiny pro cizince. Praha 1968.
Šišková, T.: Menšiny a migranti v naší republice. Praha 2001.
Štefánik, J.: Jeden človek, dva jazyky. Bratislava 2000.
|
|
||
Poslední úprava: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2012)
Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k udělení zápočtu viz Podmínky zakončení předmětu.
Předmět je zakončen zápočem. Podmínky k získání zápočtu: seminární práce + vytvoření a ověření vyučovací pomůcky pro žáka cizince na ZŠ. Jako seminární práce může být zadána písemná diskuse k vybraným problémům zvoleného titulu ze seznamu studijní literatury (po dohodě s vyučujícím). Jako pomůcka je pro tento semestr stanoveno vytvoření a ověření 10 textů (na různá témata) ke čtení s porozuměním v úrovni A1 pro žáka cizince (ZŠ). Každý text musí mít kromě vlastní části určené ke čtení nástroje k ověření žákova porozumění textu (s připojeným řešením - očekávané žákovy reakce). Všechny úkoly musejí být splněny do 18. 12. 2012. |
|
||
Poslední úprava: SMEJKALO (13.09.2005)
Studijní obor: učitelství pro 2. st. ZŠ a SŠ
Kurz: K 58 Čeština na ZŠ jako jazyk druhý
Ukončení: zápočet
Vyučující: PhDr. Eva Hájková, CSc.
Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích, splnění zvoleného úkolu praktické činnosti
Cíl kurzu: Základní orientaci pro práci češtináře v multietnických třídách v našich běžných základních školách, kde se stále častěji objevují žáci cizinci, tj. žáci s cizím mateřským jazykem.
Obsah kurzu: Čeština jazyk cizí a jazyk druhý. Bilingvismus a jeho vliv na rozvoj dítěte. Zásadní význam zvládnutí zvukové stránky jazyka pro "vstup" do cizího jazyka. Popis vybraných gramatických problémů češtiny vědomě odhlížející od automatismů rodilého mluvčího. Minimální potřebné znalosti české gramatiky a slovní zásoby a posloupnost zprostředkování gramatických informací při vyučování češtině cizinců včetně volby vhodných metod práce v běžné třídě základní školy. Postupné vytváření komunikační kompetence žáka v "novém" jazyce. Typologie jazyků - do jaké míry může pomoci její znalost češtináři - učiteli cizinců. Český společenský a kulturní kontext v konfrontaci s původním prostředím dítěte - význam poznání sociokulturního kontextu, z něhož partner komunikace přichází (význam pro učitele i žáka).
|
|
||
Poslední úprava: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2012)
Předmět je zakončen zápočem. Podmínky k získání zápočtu: seminární práce + vytvoření a ověření vyučovací pomůcky pro žáka cizince na ZŠ. Jako seminární práce může být zadána písemná diskuse k vybraným problémům zvoleného titulu ze seznamu studijní literatury (po dohodě s vyučujícím). Jako pomůcka je pro tento semestr stanoveno vytvoření a ověření 10 textů (na různá témata) ke čtení s porozuměním v úrovni A1 pro žáka cizince (ZŠ). Každý text musí mít kromě vlastní části určené ke čtení nástroje k ověření žákova porozumění textu (s připojeným řešením - očekávané žákovy reakce). Všechny úkoly musejí být splněny do 18. 12. 2012. |