PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychofyziologie a neuropsychologie - YTVP014
Anglický název: Participation in research
Zajišťuje: Program Teoreticko výzkumná psychologie (24-TVP)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Kateřina Klapilová, Ph.D.
Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D.
Neslučitelnost : YMPP014, YTVP015
Záměnnost : YMPP014, YTVP015
Je neslučitelnost pro: YTVP015, YMPP015
Je záměnnost pro: YMPP014, YMPP015, YTVP015
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Kristýna Macková (29.08.2019)
Hlavním cílem předmětu je ukázat, jak uplatnění zobrazovacích a elektrofyziologických technik přispívá k poznání vybraných psychických procesů a chování. Důraz je kladen na osvětlení toho, jak jsou dané funkce anatomicky a fyziologicky reprezentovány v určitých oblastech mozku a neuronálních sítích a jak jsou nově získané poznatky slučitelné s předchozími behaviorálními studiemi. Tomu předchází nástin předmětu zkoumání, výzkumných přístupů a metod neuropsychologie a psychofyziologie, nezbytná základní průprava v neuroanatomii a neurofyziologii a poučení o vývoji nervové soustavy v interakci genů a prostředí, plasticitě mozku a funkční mozkové asymetrii. Témata: 1. Co jsou to biopsychologie, neuropsychologie a psychofyziologie (definice, výzkumné přístupy a metody, evoluční perspektiva, interakce genů a prostředí, neuroplasticita, klinické uplatnění) 2. Neuroanatomie a neurofyziologie (centrální nervová soustava: mícha, přední mozek, střední mozek, mezimozek, koncový mozek, mozkové pleny; periferní nervová soustava; neurony, neuroglie; vznik, přenos a integrace nervových signálů, neuropřenašeče) 3. Vývoj nervové soustavy a plasticita mozku (vývoj mozku před a po narození, vliv zkušenosti na vývoj mozku, neuroplasticita v dospělosti, odpověď mozku na poškození: degenerace, regenerace, reorganizace a úzdrava; neuropsychiatrické poruchy a jejich animální modely) 4. Mozková asymetrie (anatomická, neuronální, genetická, behaviorální; modely laterality; upřednostňovaný kognitivní režim, preference ruky a funkční asymetrie, mezipohlavní rozdíly v organizaci a struktuře mozku a v chování; vlivy prostředí na asymetrii) 5. Mechanismy vnímání a senzomotoriky (principy organizace smyslových systémů, principy senzomotoriky, smyslová integrace) 6. Pozornost a vědomí (druhy pozornosti a vědomí, vědomá pozornost, pozornostní sítě, mechanismy pozornosti, nepozornost, nevědomé a předvědomé zpracování, neurální substráty, elektrofyziologické koreláty) 7. Učení a paměť (typy učení a paměti; kódování, uchovávání a vybavování; oblasti mozku do nich zapojené, role hipokampu, neurální mechanismy paměti) 8. Jazyk a řeč (teorie původu jazyka, mechanismy produkce a porozumění řeči, lateralizace, korová lokalizace: Wernickeho-Geschwindův model, neurální sítě, afázie, alexie) 9. Emoce, agrese a stres (teorie emocí, emoční projevy tělesné a výrazy obličeje, oblasti mozku zapojené do zpracování emocí, regulace emocí; oblasti mozku, hormony a neuropřenašeče zprostředkující agresi, vliv stresu na mozek a jeho funkce, tělesné odpovědi na stres) 10. Homeostáza (hlad a žízeň, nasycení a sytost, uchovávání a výdej energie, fáze metabolismu, teorie příjmu potravy, role čichu a chuti v rozvoji nasycení a sytosti, faktory ovlivňující příjem potravy, regulace tělesné hmotnosti, poruchy příjmu potravy) 11. Sexuální chování, sexuální orientace a genderová identita (neuroendokrinní systém, hormony, pohlavní vývoj, pohlavní diferenciace mozku, vlivy pohlavních hormonů u dospělých, neurální mechanismy sexuálního chování, sexuální orientace a genderová identita) 12. Spánek, snění, bdění a cirkadiánní rytmy (spánková stadia, teorie spánku a bdění, cirkadiánní cykly spánku a bdění a oblasti mozku do nich zapojené, dopady spánkové deprivace, poruchy spánku) 13. Neuropsychiatrické choroby (schizofrenie, deprese, bipolární porucha, úzkostná porucha, Tourettův syndrom) 14. Shrnutí, opakování
Sylabus
Poslední úprava: Kristýna Macková (29.08.2019)
Povinná literatura:
BROWN, T. T., JERNIGAN, T. L. (2012). Brain development during the preschool years. Neuropsychology Review, 22(4): 313-333.

PINEL, J. P. J., BARNES, S. J. (2018). Biopsychology. Harlow: Pearson Education. ISBN 1-292-15847-6. (vybrané kapitoly)

STILES, J., JERNIGAN, T. L. (2010). The Basics of Brain Development. Neuropsychology Review, 20(4): 327-348.

BLAŽEK, V. (2010). Stručný přehled neuropsychologie a psychobiologie. Plzeň: ZČU. ISBN 978-80-7043-932-6

Doporučená literatura:
CACIOPPO, J., TASSINARY, L. G., BERNTSON, G. G. (2007). Handbook of Psychophysiology. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-84471-0. (vybrané kapitoly)

CARLSON, N. R., BIRKETT, M. A. (2016). Physiology of Behavior. Harlow: Pearson Education. ISBN 1-292-15810-7. (vybrané kapitoly)

KOLB, B., WHISHAW, I. Q. (2015). Fundamentals of Human Neuropsychology. New York: Worth. ISBN

1-4292-8295-9. (vybrané kapitoly)

WATSON, N. V., BREEDLOVE, S. M. (2016). The Mind’s Machine: Foundations of Brain and Behavior. Sunderland: Sinauer Associates. (vybrané kapitoly). ISBN 978-1-60535-276-3.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK