|
|
|
||
Předmět umožní pochopit v souvislostech, proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Věnuje se struktuře výkonu, zatěžování, složkám tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Poslední úprava: Krasilov Jiří (30.07.2012)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů, forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami, jako je vztah ke škole, k rodičům apod.
Výstupy z učení Studen zná specifika ontogenetického vývoje v cílových věkových kategoriích a rozumí jejich významu pro sportovní trénink dětí a mládeže. Zná lokalizaci senzitivních období a umí vysvětlit jejich podstatu. Dokáže vymezit termín biologický věk a vysvětlit jeho význam pro trénink dětí a identifikaci sportovních talentů. Student dokáže vysvětlit termín dlouhodobé koncepce sportovního tréninku a chápe všechny hlavní oblasti, které se promítají do výběru jednotlivých strategií této koncepce. Umí definovat rizika spojená s ranou specializací a je schopen vymezit jejich vliv na jednotlivé etapy sportovního tréninku. Zná ontogenetická specifika tréninku jednotlivých pohybových schopností a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických cvičení. Chápe specifické vývojové požadavky na oblast osvojování technika a taktiky z hlediska cílů, metod a forem. Zná základní cíle a přístupy k psychologické přípravě u dětí. Student zná základní styly trenérského vedení a chápe, kdy a jak tyto styly v tréninku dětí užívat. Student chápe etiku práce trenéra dětí a s ní spojená témata. Zná základní problémové oblasti práce s rodiči dětí a ví, jak organizovat schůzky s rodiči. Student zná organizaci náboru dětí a chápe pozitivní i negativní oblasti jednotlivých přístupů k náboru dětí. Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (11.11.2023)
|
|
||
1.BOMPA, T. O.: Periodization. Theory and Methodology of Training (4th Ed.). Human Kinetics, Champaign (Il) 1999. 2. ELLIOT, B.: Training in sport. Applying Sport Science. John Wiley and Sons, Baffin Lane, Chichester 1998. 3. MARTENS, R.: Successful Coaching. Human Kinetics, Champaign (Il) 1997. 4. BAECHLE, T. R.: Essentials of Strength Training and Conditioning. Human Kinetics, Champaign (Il) 1994. 5. DICK, F. W.: Sport Training Principles. Lepus Books, London 1980. 6. SCHNABEL, G. ET ALL.: Trainingswissenschaft: Leistung - Training ? Wettkampf. Sportverlag, Berlin 1997. (in Germ.) 7. MANNO, R.: Les Bases del´ Entrainement Sportif. Revue E.P.S., Paris 1992. (in French) Poslední úprava: Krasilov Jiří (30.07.2012)
|
|
||
EXAMENS TASKS: presentations (in oral and written form) Poslední úprava: Krasilov Jiří (30.07.2012)
|
|
||
1. Sport training ? aims, tasks and basic terms: system approach to sport training. Training as process of specialised adaptation, motor learning, social ? psychological aspects. 2. Theory of abilities and skills, types of abilities and skills 3. Sport performance and its structure 4. Bioenergetics, energetics 5. Load: load impulses, classification of training exercises as adaptation impulses, intensity, level of specification 6. Manipulation with load, frequency of training impulses - supercompensation, recuperation. 7. Strength, Methods of strength development 8. Speed, kind of speed abilities, parameters of speed load, speed barrier 9. Endurance abilities, kinds of endurance, methods of development of middle and long time endurance, sort time endurance (sub maximal) 10. Coordination abilities, structure of coordinations abilities and their importance in sport, development of coordination. Flexibility, methods of development of flexibility 11. Long time conception of sport training: period of basic, specialized and top training. 12. Aspect of work with children, Common principles of work with children 13. Conditioning in children age, speed abilities, coordination abilities, strength abilities, endurance abilities, flexibility 14. Talent selection ? basic features of system of talent searching. 15. Discussion about selected topics Poslední úprava: Krasilov Jiří (30.07.2012)
|