|
|
|
||
Předmět tvoří univerzitní základ teorie a praxe edukačního procesu v přípravě učitelů tělesné výchovy, trenérů
jednotlivých sportů, pracovníků fyzioterapie, učitelů pro mládež vyžadující zvláštní péči aj. profesí.
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (29.05.2023)
|
|
||
Studenti by po absolvování předmětu měli rozumět významu a postavení pedagogiky, resp. pedagogiky sportu v současné společnosti. Dále by měli znát základní pedagogické zásady jako je i umět aplikovat ve výuce tělesné výchovy, případně v procesu sportovního tréninku. Studenti by měli být schopni vybrat ze svého osobního kompetenčního portfolia adekvátní metody a postupy pro různé edukační situace. Studenti by dále měli dokázat volit adekvátní pedagogické postupy s ohledem na ontogenetické stadium dané skupiny. V neposlední řadě je cílem předmětu ozřejmit studentům důležitost celoživotního a neustávajícího procesu edukace. Konrétní očekávané výstupy: - student chápe význam pedagogiky jako i podoboru pedagogiky sportu pro současnou i budoucí společnost - student rozumí procesu socializace a jeho vlivu na mladého člověka, umí odlišit jednotlivá stadia procesu socializace - student se orientuje v pedagogické terminologii a aktivně ji užívá - student identifikuje problémy, které mohou nastat v edukačním procesu - student se kriticky vyjadřuje k aktuálním společenským otázkám z hlediska pedagogiky - student je schopen uplatňovat hlavní pedagogické principy a didaktické zásady - student v rámci edukačního procesu vhodně komunikuje - student dovede kriticky zhodnotit význam volného času pro jednotlivce i současnou společnost - student dovede kriticky zhodnotit význam prožitku v edukačním procesu - student se orientuje v legislativním nastavení edukačního procesu - student dovede připravit vhodný edukační program či jeho části Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (20.06.2023)
|
|
||
JANSA, P. Pedagogika sportu [online]. V Praze: Karolinum, 2012 [cit. 2018-02-05]. ISBN 978-80-246-2026-8. JANSA, Petr a Josef DOVALIL. Sportovní příprava: vybrané teoretické obory : stručné dějiny tělesné výchovy a sportu, základy pedagogiky a psychologie sportu, fyziologie sportu, sportovní trénink, sport zdravotně postižených, sport a doping, úrazy ve sportu a první pomoc, základy sportovní regenerace a rehabilitace, sportovní management. Praha: Q-art, 2007. ISBN 80-903280-8-3. DVOŘÁČEK, Jiří. Základy pedagogiky. V Praze: Oeconomica, 2014. Vysokoškolská učebnice. ISBN 978-80-245-2014-8. JANSA, Petr. Komparace názorů a postojů české veřejnosti k životosprávě, pohybovým aktivitám a sportu [online]. Praha: Karolinum, 2014 [cit. 2018-02-05]. ISBN 978-80-246-2444-0. Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (11.10.2022)
|
|
||
Zápočet: písemný test (elektronická forma) Zkouška: při prvním a druhém termínu písemný test, třetí termín bude realizován ústní zkouškou Okruhy ke zkoušce z předmětu Pedagogika, pedagogika sportu (PPPD223) 1. Výchova a vzdělávání ve starověku 2. Církevní školy a rytířská výchova 3. Scholastika a středověké univerzity 4. Pedagogika J. A. Komenského 5. Pedagogika T. Locka 6. Pedagogika J. J. Rousseaua 7. Pedagogický systém J. F. Herbarta a herbartismus 8. Filantropismus 9. Přínos M. Tyrše a Sokola 10. Pragmatická pedagogika 11. Pedagogika G. Héberta 12. Alternativní školy 13. Obecná východiska a hlavní znaky pedagogiky, členění pedagogiky, základní pojmy tradiční a moderní pedagogiky 14. Kurikulární zabezpečení edukačního procesu v ČR a jeho změny od roku 1989 15. Žák jako subjekt řízený a učitel jako subjekt řídící (postavení, prestiž, kompetence, typologie atd.) 16. Zásady, metody, úkoly a cíle v tělesné výchově 17. Sportovní a olympijská výchova, fair-play 18. Ontogeneze a její periodizace 19. Mladší školní věk a sport 20. Starší školní věk a sport 21. Adolescence a sport 22. Sport v dospělosti 23. Vývoj pedagogiky sportu 24. Pedagogika volného času 25. Zážitková pedagogika 26. Komunikace z pohledu pedagogiky 27. Paměť 28. Učení - cvičení, klasické podmiňování, operativní podmiňování, učení vhledem, aha-zážitek 29. Motorické učení 30. Kognitivní učení 31. Sociální učení 32. Metody pedagogického výzkumu Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (27.09.2023)
|
|
||
Témata přednášek a seminářů: Význam pedagogiky v kontextu současného společenského vývoje Historické kořeny vzniku pedagogiky Základní pedagogické pojmy Faktory vývoje a ontogeneze člověka Struktura edukačních procesů Základy pedagogiky sportu Výzkumné metody v pedagogice sportu Výchova v antice Křesťanská výchova Renesanční a humanistická pedagogika Alternativní a inovační pedagogické koncepce Sportovní aktivity jako socializační prostředek dětí a mládeže Úvod do motorického učení Základy pedagogické diagnostiky Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (11.10.2022)
|
|
||
Přednášky předmětu Pedagogika a pedagogika sportu probíhají prezenčně, dostupná je však rovněž podpora v prostředí MS Teams. Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (27.09.2023)
|