|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů, forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Samostatnou problematikou je výběr talentů, jeho procesuální stránka, zabezpečení a etapy. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami, jako je vztah ke škole, k rodičům apod.
Poslední úprava: Kolář Jiří, Mgr. (21.02.2018)
|
|
||
Výstupy z učení
Studen zná specifika ontogenetického vývoje v cílových věkových kategoriích a rozumí jejich významu pro sportovní trénink dětí a mládeže. Zná lokalizaci senzitivních období a umí vysvětlit jejich podstatu. Dokáže vymezit termín biologický věk a vysvětlit jeho význam pro trénink dětí a identifikaci sportovních talentů. Student dokáže vysvětlit termín dlouhodobé koncepce sportovního tréninku a chápe všechny hlavní oblasti, které se promítají do výběru jednotlivých strategií této koncepce. Umí definovat rizika spojená s ranou specializací a je schopen vymezit jejich vliv na jednotlivé etapy sportovního tréninku. Zná ontogenetická specifika tréninku jednotlivých pohybových schopností a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických cvičení. Chápe specifické vývojové požadavky na oblast osvojování technika a taktiky z hlediska cílů, metod a forem. Zná základní cíle a přístupy k psychologické přípravě u dětí. Student zná základní styly trenérského vedení a chápe, kdy a jak tyto styly v tréninku dětí užívat. Student chápe etiku práce trenéra dětí a s ní spojená témata. Zná základní problémové oblasti práce s rodiči dětí a ví, jak organizovat schůzky s rodiči. Student zná organizaci náboru dětí a chápe pozitivní i negativní oblasti jednotlivých přístupů k náboru dětí. Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (01.10.2023)
|
|
||
BAR-OR. O. (eds.): The Child and Adolescent Athlete. Blackwell Science : Oxford, 1996 BOMPA, T. O.: Total training for Young Champions. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 2000. DRABIK, J: Children & Sports training. Stadion : Island Pond, Ver., 1996 KUČERA, M. - KOLÁŘ, P. - DYLEVSKÝ, I.: Dítě sport a zdraví. Galén ": Praha 2011 LEE, M.: Coaching Children in Sport. Principles and Practice. Routlage : New York, 2002 PERIČ, T.: Hry ve sportovní přípravě dětí. Praha : Grada 2004. PERIČ, T.: Sportovní příprava dětí. Praha : Grada 2012. PERIČ, T.: Výběr sportovních talentů. Praha : Grada 2006. Poslední úprava: Kolář Jiří, Mgr. (21.02.2018)
|
|
||
Požadavky na zápočet: seminární práce, písemný test Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (10.05.2019)
|
|
||
Přednášky: 1) Obecná východiska sportovní přípravy dětí, Evropská charta sportu o sportu dětí, rozdíly mezi tréninkem dětí a dospělých. 2) Věkové a vývojové zákonitosti, kalendářní a biologický věk, 3) Senzitivní období a jejich význam pro trénink dětí. 4) Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku, rozdíly mezi koncepcí ranné specializace a tréninku odpovídajícího vývoji, všestrannost, etapa sportovní předpřípravy, základního tréninku a specializovaného tréninku. 5) Obecné zásady tréninku dětí. Sociálně interakční formy, počet asistentů, vztah k dětem, význam pomůcek pro trénink 6) Složky sportovního tréninku. Význam jednotlivých složek, Kondiční příprava - metody, formy a prostředky rozvoje pohybových schopností a dovedností. Vliv dlouhodobé přípravy na jednotlivé pohybové schopnosti. 7) Specifika, metody, prostředky a formy rozvoje rychlostních a obratnostních schopností a pohyblivosti. 8) Specifika, metody, prostředky a formy rozvoje silových a vytrvalostních schopností. 9) Technická, taktická a psychologická příprava a její význam ve sportovní přípravě dětí Semináře: 10) Legislativní, organizační a odborné zajištění sportovní výchovy talentované mládeže. Tréninkové programy ve sportovní přípravě talentované mládeže - filozofické a pedagogické teorie trén. programu, východiska, charakteristiky, formy existence, dokumenty, obsahová struktura. 11) Psychomotorické učení, základní přístupy k motor. učení. Kritika tradičních (technických) přístupů ke sport. tréninku mládeže, taktický a integrativní přístup, kognitivně orientované přístupy. Taktický, kognitivní a vizuální trénink. 12) Diagnostika a expertíza sportovního výkonu a učení ve sportovní přípravě dětí. Diagnostika pohybové a sportovní výkonnosti. Diagnostika pohybových dovedností, kvalitativní analýza a její modely, diagnostika otevřených pohybových dovedností. 13) Výběr talentů. Definice pojmů, proces výběru, etapy výběru. 14) Oblasti zasahující do sportovní přípravy dětí ? rodina, škola klub. Poslední úprava: Kolář Jiří, Mgr. (21.02.2018)
|