Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu:
ne
Kompetence:
Stav předmětu:
vyučován
Jazyk výuky:
čeština
Způsob výuky:
prezenční
Úroveň:
Poznámka:
odhlásit z termínu zkoušky při nesplněné rekvizitě předmět je možno zapsat mimo plán povolen pro zápis po webu při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Předmět poskytuje univerzitní základ teorie a praxe edukačního procesu v přípravě pracovníků fyzioterapie a příbuzných profesí. Přehledovým způsobem se dotýká vývoje a rozdělení pedagogiky jako i současných edukačních koncepcí, legislativních dokumentů a výchovy v rodině. Těžiště předmětu se však nachází v oblastech pedagogiky, které se úzce dotýkají oboru fyzioterapie. Jsou to zejména osobnost edukanta a edukátora (v daném případě tedy fyzioterapeuta), komunikace, kognitivní, sociální a motorické učení, etika z pohledu pedagogiky a ontogeneze. Cílem předmětu je poskytnout studujícím jak základní poznatkovou bázi tak také umožnit propojení poznatků z daného předmětu s reálnou praxí v oboru fyzioterapie a aplikaci získaných znalostí.
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (24.07.2019)
The subject provides an university basis of theory and practice of an educational process in the training of physiotherapists and specialists in related professions. The subject informs about the development and division of pedagogy as well as curent educational conceptions, legislative documents and family upbringing.However, the focus of the subject lies in those pedagogical fields, which are closely related to a branch of physiotherapy. Mainly it goes about topics such as personality of educant as well as of an educator (in this case the physiotherapeut), communication, cognitive, social and motor learning, ethics in pedagogy and ontogenesis. The aim of the subject is to provide to students the knowledge base from the pedagogy as well as the interconnection of pedagogical knowledges with the real praxis in the branch of physiotherapy. Further, it would provide the application of gained knowledges.
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (24.07.2019)
Literatura -
ARMOUR, K. Sport Pedagogy. An Introduction for Teaching a Coaching. Abingdon: Taylor & Francis Ltd, 2011. 368 s. ISBN 9780273732587.
DVOŘÁČEK, J. Základy pedagogiky. Praha: Oeconomica, 2014. 272 s. ISBN 9788024520148.
JANSA, P. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2018. 226 s. ISBN 978-80-246-3986-4.
PRŮCHA, J. Altermativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2015. 270 s. ISBN 978-80-262-0872-3.
Rámcový vzdělávací program (pro každý typ vzdělávání). Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné na: http://www.nuv.cz/t/rvp
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (21.08.2019)
ARMOUR, K. Sport Pedagogy. An Introduction for Teaching a Coaching. Abingdon: Taylor & Francis Ltd, 2011. 368 s. ISBN 9780273732587.
DVOŘÁČEK, J. Základy pedagogiky. Praha: Oeconomica, 2014. 272 s. ISBN 9788024520148.
JANSA, P. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2018. 226 s. ISBN 978-80-246-3986-4.
PRŮCHA, J. Altermativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2015. 270 s. ISBN 978-80-262-0872-3.
Rámcový vzdělávací program (pro každý typ vzdělávání). Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné na: http://www.nuv.cz/t/rvp
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (01.01.2020)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky na klasifikovaný zápočet:
písemný test + eventuální ústní zkouška
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (24.07.2019)
Graded credit requirements:
written test (eventually an oral form)
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (01.01.2020)
Sylabus -
Přednášky :
1. Historické kořeny vzniku pedagogiky, hlavní pedagogické směry, alternativní školy
2. Význam pedagogiky v kontextu současného společenského vývoje
3. Základní pedagogické pojmy, členění pedagogiky jako vědy, strujtura edukačních procesů
4. Faktory vývoje a ontogeneze člověka
5. Základy učení, kognitivní a sociální učení, paměť
6. Motorické učení
7. Předpoklady úspěšnosti v pedagogické činnosti, pedagogická komunikace
8. Etické základy mravní výchovy, etika v komunikaci
9. Osobnost edukanta a edukátora
10. Rodina jako základní výchovná instituce
11. Sebevýchova a pedagogika dospělých
12. Pedagogika volného času a prožitková pedagogika
13. Školství v ČR - charakteristika, specifika a legislativa
14. Základy pedagogické diagnostiky
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (24.07.2019)
Lectures :
1. Historical roots of the origin of the pedagogy, main pedagogic lines, alternative education
2. The significance of the pedagogy in the context of the contemporary social development
3. Basic pedagogic terms, structuring of the pedagogy as a science, structure of educational processes
4. The elements of the human development and ontogeny
5. The learning and its basis, cognitive and social learning, memory
6. The motor learning
7. Success assumptions in the pedagogical aktivity, pedagogical communication
8. Ethical bases of moral upbringing, ethics in communication
9. The personality of an educant and an educator
10. Family as a fundamental institution
11. Self-education and pedagogy of adult people
12. Pedagogy of a leisure time and the experience pedagogy
13. Education system in Czech republic - characteristics, specifics and legislative
14. Bases of the pedagogic diagnostics
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (01.01.2020)
Studijní opory -
Přednášky předmětu Pedagogika pro fyzioterapeuty probíhají prezenčně, dostupná je však rovněž podpora v prostředí MS Teams. Název týmu: Pedagogika pro fyzioterapeuty (PPPD001) Kód týmu: bl1e58m Odkaz na tým: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a16352705015d471ebe665dbee531b84e%40thread.tacv2/conversations?groupId=3caf44eb-1dfc-4357-8778-b7b5a0f4cc94&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
Studijní materiály (prezentace přednášek, odkazy na literaturu, kontrolní testy z jednotlivých bloků, kompendium otázek, krátká videa s výběrem z přednášek atp.) jsou dostupné v prostředí Moodle. Název kurzu: Pedagogika – bakalářské studium na FTVS UK
Odkaz na kurz: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4988
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (27.09.2023)
Lectures of a subject Pedagogy for Physiotherapeuts are realized by MS Teams. Name of the team: Pedagogika pro fyzioterapeuty (PPPD001) Code of the team: bl1e58m Link to the team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a16352705015d471ebe665dbee531b84e%40thread.tacv2/conversations?groupId=3caf44eb-1dfc-4357-8778-b7b5a0f4cc94&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
Study materials (presentations, sources, control tests from particular topics, list of questions, short videos etc.) are available in Moodle course. Name of the course: Pedagogika – bakalářské studium na FTVS UK
Link to the course: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4988
Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (27.09.2023)