|
|
|
||
Seznámit posluchače se zásadami pohybového tréninku jako součásti pohybových programů jak pro zdravou
populaci s pohybovým deficitem tak i u vybraných skupin zdravotně oslabených jedinců s cílem ovlivnění životního
stylu a redukce pohybového deficitu.
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (25.02.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
|
|
||
Požadavky na zápočet : - aktivní účast - písemný test Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
|
|
||
BOUCHARD, C., SHEPHARD, R. J., STEPHENS, T. (1994). Physical activity, fitness, and health., Champaign, IL: Human Kinetics. DOVALIL, J. Lexikon sportovního tréninku. Edtion ed.: Karolinum, 2008. ISBN 8024614049. BOMPA, T. O. AND G. G. HAFF Periodization: Theory and methodology of training. Edtion ed.: Human Kinetics Publishers, 2009. ISBN 073607483X. ELLIOTT, B. AND J. MESTER Training in sport: applying sport science. Edtion ed.: John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0471978701. MANNO, R. Les bases de l'entraînement sportif. Edtion ed.: Ed. Revue EP. S, 1992. ISBN 2867130824. MARTENS, R. Successful coaching. Champaign : Human Kinetics, 1997. RILEY, P. Cesta k vítězství. Frýdek-Místek : Alpress, 1996. BORDE, A., D. HARRE AND G. SCHNABEL. Trainingswissenschaft: Leistung-Training-Wettkampf. In.: Berlin: Sportverlag, 1997. Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
|
|
||
Témata přednášek: 1. Sportovní výkon a jeho struktura, zkoumáni struktury sportovního výkonu. Sportovní trénink: cíl a úkoly. 2. Sportovní trénink jako proces spec.adaptace, motorického učení, soc. interakce. 3. Zatížení a zatěžování. Klasifikace těl.cvičení jako adaptačních podnětů. Míra specializace, intenzita. Objem zatížení. Velikost zatížení. Frekvence zátěžových podnětů. 4. Systémový přístup k obsahu a organizaci tréninku: složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Silové schopnosti a jejich rozvoj. 5. Kondiční příprava: vytrvalostní schopnosti a jejich rozvoj. 6. Kondiční příprava: rychlostní schopnosti, 7. Kondiční příprava: obratnostní schopnosti, pohyblivost a jejich rozvoj. 8. Technická příprava: obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti, teoretické i praktické aspekty osvojování a zdokonalováni dovedností. 9. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšleni v tréninkovém procesu. 10. Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava. 11. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku: etapa základního, specializovaného a vrcholového tréninku. Zdůvodnění, obsah. 12. Zákonitosti stavby tréninku: roční tréninkový cyklus, přípravné, hlavni, přechodné období. Sportovní forma a její' ladění. Tréninková jednotka. 13. Řízení tréninku: systémové pojetí, identifikace systému, plánování tréninku, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování tréninku. 14. Základní rysy koncepce tréninku dětí a výběru talentovaných jedinců. Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
|
|
||
Studijní opory naleznete v MS Teams, kód pro vstup je: a6k64t2 Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (17.02.2025)
|
|
||
Výstupy z učení: Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii. Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky. Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty. Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem. Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností. Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků. Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky. Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení. Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě. Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností. Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech. Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
|