Základy pohybového tréninku - PLSM096
Anglický název: Background of movement training
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Neslučitelnost : PLSM096K, PPPD195, PPPD195K
Záměnnost : PLSM096K, PPPD195, PPPD195K
Je neslučitelnost pro: PLSM096K
Je záměnnost pro: PLSM096K
Termíny zkoušek   Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace
Seznámit posluchače se zásadami pohybového tréninku jako součásti pohybových programů jak pro zdravou populaci s pohybovým deficitem tak i u vybraných skupin zdravotně oslabených jedinců s cílem ovlivnění životního stylu a redukce pohybového deficitu.
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (25.02.2019)
Cíl předmětu

  1. Seznámit se s teoretickými základy struktury sportovního výkonu a procesy, které ovlivňují jeho zlepšování. Porozumět principům sportovního tréninku, jeho cílům, úkolům a významu v dlouhodobé sportovní přípravě.
  2. Prohloubit znalosti o adaptačních procesech v organismu při sportovním zatížení, včetně principů klasifikace tělesných cvičení, intenzity, objemu a frekvence tréninkového zatížení.
  3. Osvojit si klíčové komponenty sportovního tréninku, včetně kondiční přípravy (rozvoj silových, vytrvalostních, rychlostních a obratnostních schopností) a technické přípravy zaměřené na osvojení a zdokonalování sportovních dovedností.
  4. Pochopit význam taktické přípravy, včetně rozvoje taktického myšlení, rozhodovacích schopností a praktického využití taktiky v tréninku a soutěžích.
  5. Naučit se základům psychologické přípravy, jejím krátkodobým a dlouhodobým přístupům, a pochopit její význam pro zvyšování sportovní výkonnosti.
  6. Získat znalosti o dlouhodobém plánování a řízení sportovního tréninku, včetně etap základního, specializovaného a vrcholového tréninku, ročního tréninkového cyklu a ladění sportovní formy.
  7. Naučit se plánovat, organizovat a vyhodnocovat tréninkové jednotky a procesy v souladu s moderními přístupy ke sportovní přípravě.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky na zápočet :

-          aktivní účast

-          písemný test

Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
Literatura

BOUCHARD, C., SHEPHARD, R. J., STEPHENS, T. (1994). Physical activity, fitness, and health., Champaign, IL: Human Kinetics.

DICKHUTH, H. H. (2000). Einfuehrung in die Sport- und Leistungsmedizin. Schondorf: Hofmann
HEYWARD, V. H. (2010). Advanced Fitness Assessment and Exercise Prescription. Champaign, Il: Human Kinetics.
MCARDLE, W. D., KATCH, F. I., KATCH, V. L. (1996). Exercise physiology: energy nutrition, and human performace. Baltimore: Wiliams and Wilkins.

DOVALIL, J. Lexikon sportovního tréninku. Edtion ed.: Karolinum, 2008. ISBN 8024614049.

BOMPA, T. O. AND G. G. HAFF Periodization: Theory and methodology of training. Edtion ed.: Human Kinetics Publishers, 2009. ISBN 073607483X.

ELLIOTT, B. AND J. MESTER Training in sport: applying sport science. Edtion ed.: John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0471978701.

MANNO, R. Les bases de l'entraînement sportif. Edtion ed.: Ed. Revue EP. S, 1992. ISBN 2867130824.

MARTENS, R. Successful coaching. Champaign : Human Kinetics, 1997.

RILEY, P. Cesta k vítězství. Frýdek-Místek : Alpress, 1996.

BORDE, A., D. HARRE AND G. SCHNABEL. Trainingswissenschaft: Leistung-Training-Wettkampf. In.: Berlin: Sportverlag, 1997.

Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
Sylabus

Témata přednášek:

1. Sportovní výkon a jeho struktura, zkoumáni struktury sportovního výkonu. Sportovní trénink: cíl a úkoly.

2. Sportovní trénink jako proces spec.adaptace, motorického učení, soc. interakce.

3. Zatížení a zatěžování. Klasifikace těl.cvičení jako adaptačních podnětů. Míra specializace, intenzita. Objem zatížení. Velikost zatížení. Frekvence zátěžových podnětů.

4. Systémový přístup k obsahu a organizaci tréninku: složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Silové schopnosti a jejich rozvoj.

5. Kondiční příprava: vytrvalostní schopnosti a jejich rozvoj.

6. Kondiční příprava: rychlostní schopnosti,

7. Kondiční příprava: obratnostní schopnosti, pohyblivost a jejich rozvoj.

8. Technická příprava: obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti, teoretické i praktické aspekty osvojování a zdokonalováni dovedností.

9. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšleni v tréninkovém procesu.

10. Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava.

11. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku: etapa základního, specializovaného a vrcholového tréninku. Zdůvodnění, obsah.

12. Zákonitosti stavby tréninku: roční tréninkový cyklus, přípravné, hlavni, přechodné období. Sportovní forma a její' ladění. Tréninková jednotka.

13. Řízení tréninku: systémové pojetí, identifikace systému, plánování tréninku, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování tréninku.

14. Základní rysy koncepce tréninku dětí a výběru talentovaných jedinců.

Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
Studijní opory

Studijní opory naleznete v MS Teams, kód pro vstup je: a6k64t2

Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (17.02.2025)
Výsledky učení

Výstupy z učení:

Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii.

Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky.

Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty.

Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách

Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem.

Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností.

Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků.

Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky.

Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení.

Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě.

Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností.

Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech.

Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)