Fundamentální etika a její aplikace do sféry etiky hospodářské a manažerské. Základy hospodářské etiky. Etika
managementu v současnosti. Možnosti i meze etických kodexů ve firemní i profesní sféře. Hlavní etické „pasti“
(korupce, mobbing aj.) a jejich řešitelnost.
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (10.01.2019)
Fundamental ethics and its application to the sphere of economic and managerial ethics. Fundamentals of economic ethics. Ethicsof management today. Possibilities and limits of ethical codes in the corporate and professional sphere. The main ethical "traps" (corruption, mobbing, etc.) and their solvability.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (16.08.2023)
Cíl předmětu -
1. Vyjmenujte základní pojmy fundamentální etiky.
2. Vyjmenujte a charakterizuj tři základní části etiky.
3. Charakterizujte znaky protestantské etiky podle Webera a její roli ve vývoji kapitalismu.
4. Interpretujte Franklinův citát "Credit is money".
5. Vyjmenujte základní stakeholdery (participanty), vztahy s nimiž tvoří základ etických kodexů.
6. Navrhněte strukturu optimálního etického kodexu pro sportovní organizace (kluby).
7. Vyjmenujte a charakterizujte hlavní projevy neetického chování ve sportovním a manažerském prostředí.
8. Zareagujte v modelové situaci korupční nabídky v oblasti managementu sportu.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (01.08.2023)
1. List the basic concepts of fundamental ethics.
2. List and characterize the three basic parts of ethics.
3. Characterize the features of Protestant ethics according to Weber and its role in the development of capitalism.
4. Interpret Franklin's quote "Credit is money".
5. List the basic stakeholders (participants) whose relationships form the basis of ethical codes.
6. Suggest the structure of an optimal code of ethics for sports organizations (clubs).
7. List and characterize the main manifestations of unethical behaviour in sport and management environments.
8. Respond in a model situation of a corrupt offer in sports management.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (01.08.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
Vypracovat případovou studii (korupce, mobbing)
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (16.08.2023)
Develop a case study (corruption, mobbing)
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (16.08.2023)
Literatura -
Anzenbacher, A. Úvod do etiky. Přel. Karel Šprunk. Praha : Zvon, 1994. 292 s. Přel. z: Einfűhrung in die Ethik. Dűsseldorf : Patmos Verlag, 1992. ISBN 80-7113-111-3. Bláha, Jiří a Dytrt, Zdeněk. Manažerská etika. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2003. 155 s. ISBN 80-7261-084-8. Caha, Zdeněk a Urban, Jan. A code of ethics as an organizational management tool and its use in the Czech Republic. Edition: first. Lüdenscheid: RAM-Verlag, 2017. 112 stran. Scientific and technical literature. ISBN 978-3-942303-50-7. Dytrt, Zdeněk, Staňková, Pavla a Tomancová, Lucie. Manažerská etika: etika v managementu a podnikání. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. 125 s. ISBN 978-80-7318-645-6. Manažerská etika: --inspirace pro 21. století--. 1. vyd. Hradec Králové: Nucleus HK, 2000-2011. 10 sv. ISBN 80-86225-08-9. Seknička, P. a kol. Úvod do hospodářské etiky. Praha : CODEX Bohemia, 1997. 192 s. ISBN 80-85963-40-X. Svobodová, Lenka. Mobbing - nebezpečný fenomén naší doby. Vyd. 1. Praha: Výzkumný ústav bezpečnosti práce, 2007. 28 s. Bezpečný podnik. ISBN 978-80-86973-66-1.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2023)
Anzenbacher, A. (1992). Einführung in die Ethik. Düsseldorf: Patmos.
Crossan, W., Bednář, M. (2018). A critical evaluation of the development and use of values in coaching. ACTA U CAROL KIN, 54(2), 96–117.
Fairness und Fair Play (1993). V. Gerhardt and M. Lämmer (Eds). Sankt Augustin: Academia.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (16.08.2023)
Sylabus -
1. Fundamentální etika a její základní pojmy (svědomí, étos aj.) 2. Manažerská etika v systému aplikované, profesní a profesionální etiky. 3. Protestantská etika a „duch kapitalismu“. 4. „Time is money“ - „Credit is money“ (B. Franklin a protestantská etika v americkém provedení). 5. Kantův praktický rozum a jeho kategorický imperativ. 6. Aretologie - „katalogy“ ctností v dějinách 7. Aplikovaná aretologie: ctnosti profesionála - deset „C“ dnešního manažera. 8. Deontologie - tvorba „desater“ a vznik etických kodexů. 9. Komparace etických kodexů se zaměřením na kodexy firemních, manažerských a profesních společenstev. 10. Podrobnější rozbor Kodexu sportovní etiky Rady Evropy a kodexů World Economic Forum i České manažerská asociace. 11. - 12. Korupce jako trestný čin i etická „past“. 13. - 14. Mobbing, harassment a jiné formy nekorektního chování.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
1. Fundamental ethics and its basic concepts (conscience, ethos, etc.) 2. Managerial ethics in the system of applied, professional and professional ethics. 3. Protestant ethics and the "spirit of capitalism". 4. "Time is money" - "Credit is money" (B. Franklin and Protestant ethics in the American version). 5. Kant's practical reason and his categorical imperative. 6. Aretology - "catalogues" of virtues in history 7. Applied aretology: the virtues of the professional - the ten C's of today's manager. 8. Deontology - the creation of the "desater" and the emergence of ethical codes. 9. Comparison of codes of ethics with a focus on the codes of corporate, managerial and professional societies. 10. Detailed analysis of the Council of Europe Code of Sports Ethics and the codes of the World Economic Forum and the Czech Management Association. 11 - 12 Corruption as a crime and an ethical "trap". 13 - 14. Mobbing, harassment and other forms of unfair behaviour.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (16.08.2023)
Studijní opory -
a) prezenční výuka:
klasická přednáška s podporou PP prezentace.
b) distanční výuka:
on-line přednáška na platformě Teams s podporou PP prezentace; ----------------------
V obou variantách jsou k dispozici probírané slajdy na platformě Moodle 2.
Link: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5175
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (04.09.2023)
a) full-time teaching:
Classical lecture with PP presentation support.
b) Distance learning:
Online lecture on the Teams platform with support of PP presentation; ----------------------
In both options, the slides discussed are available on the Moodle 2 platform /in Czech/.
Link: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5175
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (06.09.2023)