Předmět představuje základní způsoby etického myšlení a problematiku pomáhajících profesí. Seznamuje s vybranými pojmy fundamentální etiky (dobro, zlo, svědomí, étos aj.), se vztahem etiky a práva a s aplikací deontologie i aretologie do oblasti pomáhajících profesí. Dále se blíže zaměřuje na problematiku etických kodexů a na řešení některých modelových situací, k nimž v praxi dochází.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (10.11.2023)
Aim of this field of study is to introduce to students basic ways of ethical thinking and problems of the caring professions. Students will be acquainted with some selected notions of fundamental ethics (good, evil, conscience etc), with relation between ethics and the law and with the application of deontology into the area of the APA.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (17.08.2023)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je zorientovat studenty v oblasti fundamentální etiky a blíže je seznámit s etickou problematikou pomáhajících profesí. Důraz je kladen na vztah (individuálního) svědomí a (skupinových) étosů, zejména těch relevantních pro pomáhající profese. Dalším cílem je naučit studenty rozumět roli i struktuře etických kodexů a seznámit je s možnostmi i omezeními při praktické aplikaci. Důležitým cílem předmětu je poskytnout studentům etický vhled do inkluzivního prostředí ve sportu i ve sféře gesce pomáhajících profesí, a to zejména v jednání s vulnerabilními skupinami.
Očekávané výstupy po absolvování předmětu:
1. Student zná hlavní etické pojmy a umí je aplikovat do oblasti pomáhajících profesí.
2. Student chápe centrální roli pojmu SVĚDOMÍ v etice i logoterapii a jeho provázanost s étosy různého typu.
3. Student zná roli i strukturu etických kodexů obecně i na příkladech z oblasti pomáhajících profesí.
4. Student umí vysvětlit rozpor mezi teorií EMPATIE podle Rogerse a reálnými možnostmi aplikace ve sféře gesce pomáhajících profesí.
5. Student umí vhodně komunikovat se seniorem či OSP (hospitalizovaní, účastníci cvičebního programu apod.), nacházejícími se ve stresových situacích.
6. Student zná poptávané personální kvality pro pomáhající profese a získal podněty pro jejich rozvíjení v rámci osobnostního rozvoje.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (10.11.2023)
The aim of the course is to orient students in the field of fundamental ethics and to familiarize them with the ethical issues of the helping professions. The emphasis is on the relationship between (individual)
conscience and (group) ethos, especially those relevant to the helping professions. Another aim is to teach students to understand the role and structure of ethical codes and to make them aware of the possibilities
and limitations in practical application. An important objective of the course is to provide students with an ethical insight into inclusive environments in sport and in the sphere of responsibility of the helping
professions, especially in dealing with vulnerable groups.
Expected outcomes upon completion of the course:
1. The student knows the main ethical concepts and can apply them to the field of helping professions.
2. The student understands the central role of the concept of CONSCIOUSNESS in ethics and logotherapy and its interconnection with ethoses of different types.
3. The student knows the role and structure of codes of ethics in general and through examples from the helping professions.
4. the student can explain the contradiction between the theory of EMPATHY according to Rogers and the real possibilities of application in the sphere of the helping professions.
5. The student will be able to communicate appropriately with seniors or OSPs (hospitalized, exercise program participants, etc.) in stressful situations.
6. The student knows the in-demand personal qualities for the helping professions and has received suggestions for developing these qualities in personal development.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (10.11.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
Případová studie na základě modelové situace z oblasti pomáhajících profesí.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (01.08.2023)
Case study: dealing with a model situation in the helping professions.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (01.08.2023)
Literatura -
ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. 3., nezměn. vyd. Přeložil Antonín KŘÍŽ. Praha: Rezek, 2009. ISBN 978-80-86027-29-6.
BEDNÁŘ, M. Pohyb člověka na biodromu: cesta životem z pohledu (nejen) kinantropologie. Karolinum, 2009.
BEZDĚK, Ctibor. Etikoterapie, záhada života a smrti: léčení mravností. Praha: Gemma 89, 1995. ISBN 8085206064.
HELD, Virginia. Etika péče: osobní, politická a globální. Přeložil Petr URBAN. Praha: Filosofia, 2015. Základní filosofické texty. ISBN 978-80-7007-447-3.
HOLEŠOVSKÁ, Alena. Etika péče o seniory. 2009.
HUBER, Wolfgang. Etika: základní otázky života. Přeložil Petr BABKA. Praha: Vyšehrad, 2016. ISBN 978-80-7429-642-0.
JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2018. 302 stran. ISBN 978-80-7553-414-9.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016. 147 stran. ISBN 978-80-262-1147-1.
SOKOL, Jan. Etika a život: pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad, 2010. ISBN 978-80-7429-063-3.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (10.11.2023)
CANGUILHEM, G. Writings on medicine. Fordham Univ Press, 2012.
TAYLOR, K. (2017). THE ETHICS OF CARING: FINDING PROFESSIONAL RIGHT RELATIONSHIP WITH CLIENTS. Hanford Mead.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (17.08.2023)
Sylabus -
1. Úvod. Vybrané pojmy fundamentální etiky (ethos - svědomí). 2. Péče o duši - antika, Patočka, současnost. 3. Autenticita versus neautenticita a vztah k druhému. "JÁ a TY" podle Bubera. 4. Etika a právo. Pomáhající profese a jejich specifika. 5. Role empatie a dialogu v pomáhajících profesích. 6. Etické kodexy v oblasti pomáhajících profesí, "Desatero" v oblasti APA. 7. Lidský vztah jako součást profese. Etika ve vztahu ke zdraví (zdraví, nemoc, bolest). 8. Některá etická dilemata ve sféře pomáhajících profesí. 9. Ctnosti a pomáhající profese. 10.Eutanázie, asistovaná sebevražda, paliativní péče. 11.Diskuse nad vybranými tématy, která se vztahují k studovanému oboru. 12.Případová studie ad zápočet.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (10.11.2023)
1. Introduction. Selected concepts of fundamental ethics (ethos - conscience). 2. Care of the soul - antiquity, Patočka, present. 3. Authenticity and inauthenticity and relation to the other. "I and Thou" according to Buber. 4. Ethics and law. Helping professions and their specifics. 5. The role of empathy and dialogue in the helping professions. 6. Codes of ethics in the helping professions, the "Ten Commandments" in APA. 7. Human relations as part of the profession. Ethics in relation to health (health, illness, pain). 8. Ethical dilemmas in prenatal diagnosis 9. Virtues and the helping professions. 10.Issues of cooperation. Solidarity, justice. 11.Ethical therapy. 12.Euthanasia 13.Discussion of selected topics related to the field of APTV. 14.Case study ad credit.
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (17.08.2023)
Studijní opory -
a) prezenční výuka:
klasická přednáška s podporou PP prezentace.
b) distanční výuka:
on-line přednáška na platformě Teams s podporou PP prezentace; ----------------------
V obou variantách jsou k dispozici probírané slajdy na platformě Moodle 2.
Link: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5174
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (06.09.2023)
a) full-time teaching:
Classical lecture with PP presentation support.
b) Distance learning:
Online lecture on the Teams platform with support of PP presentation; ----------------------
In both options, the slides discussed are available on the Moodle 2 platform.
Link: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5174
Poslední úprava: Bednář Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (06.09.2023)