|
|
|
||
|
Kurs vede studenty k vytváření meta-náhledu na jejich předchozí zkušenosti z vlastní reflektované tvorby a prohloubených teoretických znalostí získaných v průběhu bakalářského studia. Seznamuje studenty s teoretizací pojmů diskursu, epistémického pole a s vazbou na diskursivní modely didaktiky VV. Pomáhá jim orientovat se v doméně výtvarné pedagogiky, teorií kultury, příbuzných socio-humanitních vědách, učí je odborně reflektovat vlastní tvorbu na pozadí současných věd o vizuálním umění, teorií obrazu a interdisciplinárních přístupů věd humanitních a přírodních. V centru zájmu je rozvoj reflexivní kompetence učitele výtvarné výchovy, rozvoj odborného funkčního slovníku oboru, orientace v oborové literatuře, personalizovaná podpora studentek/studentů ve výstavbě jejich vlastních výkladových rámců pro související obsahy didaktického i uměno-vědného portfolia a autorského tvůrčího archivu. Kurs pomáhá studentům propojit a usouvztažnit hlavní domény hybridního diskursivního pole výtvarné výchovy (např. současné praxe a teorie umění a kultury, filosofické kontexty, teorie obrazu, vizuální sémiotika, genderové a trans-kulturní přístupy) propojené na aktuální trendy mezinárodní výtvarné pedagogiky (např. vizuální gramotnost, performativní a kolaborativní projekty). Pojem diskursu, chápaný jako sociálně a historicky proměnlivý prostor výpovědí a sociálních praktik, odkazuje ke konstruktivistickým a mediačním pedagogickým přístupům, které se opírají o koncept diskursivní výstavby poznání a zdůrazňují význam zprostředkujících kulturních vlivů. Kurz je koncipovaný především pro studenty, kteří absolvovali bakalářské studium na jiných univerzitách a seznámí se v něm s pojetím výtvarné výchovy rozvíjeným na PedF UK.
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (25.01.2023)
|
|
||
|
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin Seminární práce: 15 hodin Příprava na zápočet: 5 hodin Poslední úprava: Kuříková Michaela, MgA. (29.02.2024)
|
|
||
|
Zápočet, aktivní účast na seminářích (80%) na semninářích a prezntace k vybranému tématu. Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
|
FOUCAULT, M.: Diskurs, autor, genealogie. Přeložil Petr Horák. Praha: Svoboda, 1995. SLAVÍK, J., JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2005, roč. 55, č. 4 HAUER, T. (2002) S/Krze postmoderní teorie. Karolinum, Praha Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (25.01.2023)
|