|
|
|
||
Předmět seznámí studenty s historií a vývojem kompetenčního přístupu v edukačních vědách a v teorii řízení. Dále představí možnosti rozvoje aplikace kompetencí a klíčových kompetencí do systému a struktury organizace. Téma bude dáno do širších sociálních a ekonomických souvislostí a představeno jako součást celoživotního učení a vzdělávání s důrazem na rozvoj a řízení lidských zdrojů (učební cíle, nový obsah školního vzdělávání, kurikulární reforma, evaluace učení na základě získávání a rozvíjení klíčových kompetencí). Cílem je také představit strukturu, znaky, zdroje a druhy kompetencí, jejich začlenění do procesu celoživotního vzdělávání
a učení. Kompetence (a klíčové kompetence) se staly v poslední době důležitým nástrojem zaměstnanosti, konkurenceschopnosti, ekonomického růstu a potenciálu rozvoje jednotlivých organizací, společnosti, ale i samotných jednotlivců. Část výkladu bude věnována kompetencím v rozvoji a řízení lidských zdrojů, manažerským kompetencím, kompetenčním profilům a modelům (tvorbě a zavádění do praxe) a řízení podle kompetencí (CBM). Ve výuce budou využity interaktivní metody, vedoucí k posílení kritického a strategického myšlení studentů.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Zkouška - portfolio aktivit a ústní zkoušení Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: VETEŠKA, J. a kol. Kompetence studentů a absolventů škol – teoretická východiska a příklady dobré praxe. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. 179 s. ISBN 978-80-906894-0-4. VETEŠKA, J. a M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 180 s. ISBN 978-80-907809-1-0. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání Doporučená literatura: ARMSTRONG, M. Handbook of Human Resource Management Practice. 13th ed. London: Kogan Page, 2014. ISBN 978-0749469641. BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. 3. vyd. Praha: Portál, 2015. 375 s. ISBN 978-80-262-0846-4. Doporučení Evropského parlamentu a Rady ze dne 18. prosince 2006 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení (2006/962/ES). 11 s. HRONÍK, F. a kol. Kompetenční modely: Učit se praxí: rozvoj lidských zdrojů v malých a středních podnicích. Brno: Motiv Press, 2008. ISBN 978-80-904133-2-0. LHOTKOVÁ, I., TROJAN, V., KITZBERGER, J. Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN978-80-7357-899-2. PLAMÍNEK, J., FIŠER, R. Řízení podle kompetencí. Praha: Grada, 2005. 180 s. ISBN 80-247-1074-9. VETEŠKA, J. a kol. Teorie a praxe kompetenčního přístupu ve vzdělávání. Praha: Educa Service, 2011. 228 s. ISBN 978-80-87306-09-3. VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. 168 s. ISBN 978-80-247-1770-8. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů Zákon č. 500/2004 Sb. správní řád Vyhláška č. 54/2005 Sb., o náležitostech konkursního řízení a konkursních komisích Poslední úprava: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Význam pojmu kompetence a jeho vztah k dalším pojmům v oblasti vzdělávání a managementu lidských zdrojů; schopnosti a další zdroje kompetence 2. Identifikace, struktura, dělení a vývoj kompetencí a kompetenčního paradigmatu 3. Obecné principy získávání a rozvoje klíčových kompetencí – teorie a praxe 4. Kompetence v kurikulárních a strategických dokumentech v ČR a EU (v primárním, sekundárním a terciárním vzdělávání) 5. Kompetence v oblasti formálního (školního) vzdělávání 6. Kompetence školské rady a aplikace správního řádu v oblasti školství 7. Kompetence v oblasti neformálního (dalšího profesního) vzdělávání 8. Kompetence z hlediska zaměstnanců a zaměstnavatelů – tvorba kompetenčních modelů a profilů 9. Kompetence v kontextu celoživotního učení – evropské strategické dokumenty 10. Kompetence využitelné a rozvíjené v rámci dalšího vzdělávání 11. Kompetence orgánů vykonávajících státní správu a samosprávu ve školství 12. Řízení a rozvoj zaměstnanců podle kompetencí, zavádění kompetenčního přístupu do organizace (výhody a potenciální rizika implementace a rozvíjení CBM) 13. Řízení podle kompetencí a řízení pracovního výkonu 14. Manažerské kompetence a rozvoj manažerů (základní, funkční a klíčové kompetence manažera). Specifika kompetencí ředitelů vzdělávacích institucí Poslední úprava: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
|