|
|
|
||
Předmět Didaktika pedagogických věd III dále kultivuje didaktické myšlení a didaktické kompetence, a to v především v oblasti tvorby tematických plánů a analýzy školního vzdělávacího programu, v oblasti poskytování zpětné vazby a reflexe kvality výuky a v oblasti profesní spolupráce.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující prokáží dovednost plánovat výuku pedagogických předmětů, doloží modelové tematické plány, představí efektivní nástroje zpětné vazby, analyzují ŠVP, prokáží znalosti možností spolupráce školy s externími subjekty v ČR i v zahraničí. Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 81 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin. Seminární práce 5 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 15 hodin. Poslední úprava: Králová Kateřina, PhDr., Ph.D. (14.09.2022)
|
|
||
Korthagen, F. A. J. et al. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011. Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál. Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium. Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada. Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart. Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál. Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada. Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada. Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět je zakončen zkouškou, přičemž zkouška má podobu obhajoby vypracovaných podkladů k získání atestu. Podmínkami zvládnutí předmětu jsou:
Vzhledem k tomu, že se jedná o poslední předmět věnovaný didaktice pedagogiky v rámci studia, podklad k atestu obvykle souvisí s přímou přípravou na SZZk. Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
1. Problemtaika tvoření kurikula a metodika tvorby tematických plánů učiva 2. Analýza školního vzdělávacího programu, praktické ukázky. 3. Analýza potřeb školy, rozpoznávání potřeb žáků, modelové ukázky a reflexe. 4. Efektivní plánování vzdělávacích a výchovných aktivit. 5. Hodnocení kvality a efektivity vzdělávání a kolegiální spolupráce, otázka vedení pedagogických praxí. 6. Vzdělávací obsah pedagogických předmětů, klíčové kompetence a průřezová témata. 7. Výuka aktuálních společenských témat, spolupráce školy s externími vzdělávacími institucemi. 8. Aktualizace vzdělávacích obsahů, modelové ukázky a reflexe. 9. Pedagogické vědy v kurikulu škol v zahraničí, vybrané ukázky. 10. Možnosti zahraniční spolupráce, eTwinning a mobility Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7997 . Heslo pro hosty: akredkpg19 Padlet: https://pedfuk.padlet.org/zicha/klon-padletu-z-klady-didaktiky-pedagogiky-iii-ea1uajol59pp7vyx Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
|
|
||
Studující - didakticky intepretuje a kriticky reflektuje vybranou část kurikula výuky pedagogiky v RVP - na základě studia konkrétního ŠVP diskutuje vzdělávací obsah pedagogických předmětů a navrhuje případané změny, analyzuje potřeby školy a jejích žáků/studentů - vytvoří tematický plán učiva, zdůvodní koncepci tohoto plánu, podá zpětnou na tematické plány kolegů a navrhne konkrétní alterace - v souladu s tematickým plánem navrhujuje koncepci jedné vyučovací hodiny a tuto koncepci odborně zdůvodňuje Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|