|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s některými teoretickými poznatky, které jsou v základu didaktiky matematiky a které jim umožní fundovaně plánovat a hodnotit výuku matematiky. Konkrétně se jedná o pojmotvorný proces z hlediska teorie generických modelů, různé druhy porozumění v matematice a vyučování založené na principu aktivního poznávání matematiky žákem (podnětné vyučování, konstruktivisticky pojaté vyučování matematiky). Tyto teoretické poznatky jsou rozvíjeny v úzké součinnosti s praktickými příklady z práce žáků i učitelů na jedné straně a s oporou o výsledky výzkumů na straně druhé.
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (09.09.2025)
|
|
||
Cíle předmětu budou splněny, pokud studující Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (09.09.2025)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (09.09.2025)
|
|
||
VONDROVÁ, Naďa. Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst matematiky. Praha: PedF UK, 2019. NOVÁKOVÁ, E., VONDROVÁ, N. Tematické okruhy Číslo a početní operace, Číslo a proměnná. In: FUCHS, Eduard a ZELENDOVÁ, Eva. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1 vyd. Praha: NÚV, 2015, s. 8–41 HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. (http://mdisk.pedf.cuni.cz/SUMA/MaterialyKeStazeni/PublikaceKnihy/25KapitolZDM.pdf) VONDROVÁ, N. Úvod do didaktiky matematiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. JANÍK, T. e. a. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. Online: https://is.muni.cz/do/rect/metodika/VaV/vyzkum/34884802/59922459/60007219/036_Janko_Kvalita_ve_vzdelavani.pdf Další literatura je přímo součástí Moodle kurzu a bude doporučována průběžně. Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (09.09.2025)
|
|
||
Aktivní účast v kurzu (docházka). Plnění úkolů v Moodle kurzu. Ve zkouškovém období písemný test založený na probraných pojmech s následnou ústní rozpravou. Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (09.09.2025)
|
|
||
Poznávací proces v matematice (teorie generických modelů) Číslo a číselné obory, Proměnná a algebra, Lineární rovnice. Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (09.09.2025)
|
|
||
Studenti dostanou přístupový kód k zápisu do kurzu Moodle. Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (09.09.2025)
|
|
||
Výsledky učení jsou vztahovány ke Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventy učitelství - matematika, verze červen 2025 (KRAUM) a obecnému kompetenčnímu rámci z roku 2023. Jedná se zejména o kompetenci 1.2 "Didakticky zprostředkuji obsah vyučovaných oborů žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami". Číslo za daným výsledkem odpovídá číslu příslušného bodu kompetence, kam daný výsledek zejména zapadá. Konstruktivismus v didaktice matematiky - podnětná výuka Poznávací proces v matematice, porozumění v matematice Obsahová složka (slovní úlohy, číselné obory, algebraické uvažování, rovnice) Další výsledky učení příslušné jednotlivým obsahům, které nejsou součástí výše uvedených výsledků Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (09.09.2025)
|