Souvislá praxe na ZŠ s reflexí - OPNC4L023A
Anglický název: Continuous Teaching Practice at Primary School with Reflection
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:10/24, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Bc. Daniela Čechová
PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNC4C012A, OPNC4C013A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace
V rámci předmětu student absolvuje ucelenou praxi na základní škole (ISCED 2) zaměřenou na výuku českého jazyka a literatury. Studující samostatně připravují výuku komplexních výukových celků, kterou konzultují s provázejícím učitelem a následně ji samostatně realizují. Realizovanou výuku i získanou zpětnou vazbu reflektují a vyvozují závěry pro další rozvoj svých profesních kompetencí učitele českého jazyka.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
Cíl předmětu

Studující:

·       plánuje a realizuje výuku českého jazyka a literatury na základní škole;

·       reflektuje vlastní výuku českého jazyka a literatury na základní škole.

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
Deskriptory

Rozložení studijní zátěže (4 ECTS -100 hodin)

A. 12 hodin přímé výuky žáků samostatně nebo ve dvojici, předem připravené podle pokynů provázejícího učitele a zpravidla realizované za přítomnosti provázejícího učitele ve třídě.
B. 8 – 12 hodin strávených ve výuce pozorováním nebo asistencí provázejícímu učiteli (náslechy a realizace mikrovýstupů).
C. 12 hodin konzultací příprav a reflexemi odučených hodin s provázejícím učitelem (prezenčně nebo online).
D. 12 hodin reflektivního semináře s vyučujícím PedF UK.
E. 52 - 56 hodin samostatné přípravy vlastní výuky a zpracování úkolů do profesního portfolia.

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou pro absolvování předmětu je splnění podmínek:

· absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLE a odevzdání vygenerovaného osvědčení;

· 12 VH náslechů a participativní výuky ČJL na základní škole a jejich reflexe se zadanými nástroji (2–4 VH náslechů, 8–10 VH participativní výuky se samostatně připravenými mikrovýstupy);

· samostatná příprava, realizace a reflexe se zadanými nástroji komplexní výuky 12 VH ČJL na základní škole;

· odevzdání Přehledu o plnění praxe potvrzeného provázejícím učitelem;

· průběžné plnění úkolů dle zadaných termínů;

· aktivní účast na všech seminářích;

· umožnění hospitace na 1 VH vysokoškolskému pedagogovi;

· odevzdání portfolia splňujícího specifikované požadavky.

Obsah portfolia

Do portfolia zařaďte výběr záznamů z náslechů, příprav a reflexí výuky ČJL podstatné pro Váš rozvoj profesních kompetencí učitele ČJL a další zadané úkoly dle níže uvedeného seznamu. Všechny části zpracujte s využitím nástrojů zadaných vyučujícím předmětu.

· 2 vybrané záznamy z absolvovaných náslechů výuky ČJL;

· 4 vybrané záznamy z absolvované participativní výuky ČJL se samostatně realizovanými mikrovýstupy;

· 3 vybrané přípravy komplexní výuky a reflexe jejich realizace · analýza vlastní výuky 1 VH ČJL na základní škole, na níž byl přítomen VŠ pedagog, a návrh podložených alterací;

· 2 vybrané výstupy z reflektivních seminářů s odůvodněním jejich výběru;

· sebehodnocení rozvoje vlastních profesních kompetencí učitele ČJL dle KRAAU;

· hodnocení rozvoje profesních kompetencí od provázejícího učitele;

· reflexe celé praxe absolvované ve výuce ČJL na základní škole.

 

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (17.02.2025)
Literatura

CANGELOSI, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál 2006.

FISCHER, R.:  Učíme děti myslet a učit se. Portál: Praha 2004.

Fletcher-Wood, Harry. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Druhé, reevidované vydání. Praha: EDUkační LABoratoř, 2024.

Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál.

Janík, T. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

Janík, T. et al. On the theory of content transformation in education: the 3A methodology for analysing and improving teaching and learning. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2024. Routledge research in education.

Janík, T., Slavík, J., Najvar, P., a Češková, T. Metodika 3A: nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality. Brno: Masarykova univerzita, 2022.

KYRIACOU, CH., Klíčové dovednosti učitele. Portál: Praha 2008.

Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., Kargerová, J. a kolektiv. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: PedF UK 2015.

Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Dále viz literatura Didaktika českého jazyka, Didaktika literatury

 

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
Sylabus

·       profesní sebepojetí v roli učitele českého jazyka na základní škole

·       plánování výuky ČJL na základní škole

·       analýza a alterace výuky ČJL na základní škole

·       participativní výuka ČJL na základní škole

·       profesní spolupráce při plánování, vedení a reflexi výuky ČJL na základní škole

·       samostatná realizace výuky ČJL na základní škole

·       reflexe nastavení cílů vzdělávání, zohledňování vzdělávacích potřeb žáků a zprostředkování vzdělávacího obsahu ve vlastní výuce ČJL na základní škole

·       reflexe práce s prostředím pro učení, zpětnou vazbou a hodnocením ve vlastní výuce ČJL na základní škole

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
Výsledky učení

Studující:

·       zhodnotí svou roli učitele ČJL a formuluje svá očekávání i obavy v oblasti rozvoje profesních kompetencí ve výuce ČJL na základní škole;

·       analyzuje výuku ČJL na základní škole a navrhuje podložené alterace;

·       spolupracuje s dalšími pedagogickými pracovníky na plánování, realizaci i reflexi výuky ČJL na základní škole;

·       vybírá a modifikuje výukové aktivity pro výuku ČJL na základní škole s ohledem na cíle vzdělávání a aktuální potřeby konkrétních žáků;

·       realizuje výukové aktivity ve výuce ČJL, hodnotí silné a slabé stránky jejich návrhu i realizace a vyvozuje z hodnocení doporučení pro svou další praxi;

·       plánuje komplexní výukové jednotky ČJL v souladu s ŠVP, vzdělávacími potřebami žáků a specifiky edukační reality konkrétní základní školy;

·       samostatně realizuje výuku ČJL na základní škole;

·       reflektuje vlastní výuku ČJL na základní škole z pohledu vzdělávacího obsahu a jeho zprostředkování, cílů vzdělávání a potřeb žáků, prostředí pro učení, poskytování zpětné vazby a hodnocení;

·       sdílí své zkušenosti z výuky ČJL  na základní škole a identifikuje významné aspekty podstatné pro kvalitu výuky přírodopisu;

·       hledá souvislosti ve zkušenostech dalších studentů učitelství a svých z výuky ČJL na základní škole, posuzuje společné a rozdílné rysy pedagogických situací a vyhodnocuje aspekty ovlivňující výuku přírodopisu a její dopad

·       ve spolupráci s dalšími studenty učitelství analyzuje problémové situace ve výuce ČJL na základní škole, poskytuje kolegům a kolegyním zpětnou vazbu a navrhuje možná řešení;

·       hodnotí své profesní kompetence jakožto učitele ČJL a sleduje jejich rozvoj ve zkušenosti pedagogické praxe;

·       přijímá zpětnou vazbu ke své výuce ČJL na základní škole, aktivně s ní pracuje, navrhuje alterace výuky a plánuje svůj další rozvoj.

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)