|
|
|
||
Oborová praxe z výtvarné výchovy umožňuje studentům nahlédnout do praxe výuky výtvarné výchovy v nejrůznějších typech institucí. Studenti si dle svých preferencí volí jednu z variant praxe:
1) Orientační praxe ve škole:
cílem tohoto typu praxe je podpořit zájem studentů o výuku výtvarné výchovy a motivovat je k dalšímu vzdělávání, vč. pokračování v magisterském studiu zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů na ZŠ a SŠ.
2) Asistentská praxe ve škole:
cílem tohoto typu praxe je seznámení se školním prostředím, obsahem a nároky práce učitele výtvarné výchovy. Nedílnou a významnou součástí je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v oblasti individualizované, diferencované a inkluzivní výuky v prostředí základní a střední školy.
3) Pedagogická praxe v zařízení pro volný čas:
cílem tohoto typu praxe je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v práci s žáky základních, středních škol a dospělých ve volnočasových zařízeních zaměřených na tvořivou výtvarnou činnost. Nedílnou součástí je možnost seznámit se s různými podobami a možnostmi výtvarně zaměřených kurzů a kroužků.
4) Lektorská praxe:
Tento typ alternativní praxe umožňuje studentům praktikovat v galeriích, muzeích a dalších kulturních institucích, ve kterých se budou moci po absolutoriu bakalářského studia uplatnit na pozici lektorů zájmového vzdělávání v oblasti práce s uměleckým dílem a výchovy poučeného diváka.
Studenti si během praxí vedou pedagogické portfolio, které obsahuje vyplněné záznamové archy, reflektivní bilance, konceptové mapy, fotodokumentaci dětských výtvarných prací.
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
1) podpořit zájem studentek a studentů o výtvarné vzdělávání v různých institucích 2) uvést studentky a studenty do konkrétních školních a mimoškolních prostředí a situací, které mohou pozorovat, zaznamenávat a reflektovat 3) vést ke kritické reflexi představ, postojů a názorů studentek a studentů vzniklých na základě žákovské zkušenosti a konfrontovat je s tvořícím se profesním viděním a pojetím VV 4) rozvíjet profesní kompetence, znalosti a dovednosti studentek a studentů nutných pro plánování, realizaci a evaluaci výtvarného vzdělávání Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (27.09.2024)
|
|
||
Praxe: 12 Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 60 minut Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin Plnění předmětu Příprava na zápočet 5 hodin Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
- absolvování kurzu před praxemi MOODL (https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3060, Heslo: BezpecnaPraxeN) - účast na reflektivním semináři na fakultě - účast na praxích a jejich reflexích 12VH - příprava, realizace a reflexe 4 mikrovýstupů během praxe - vypracování zadaných úkolů (pedagogické portfolio: řádně vyplněné a vedené záznamové archy z praxe, reflektivní bilance, fotodokumentace výtvarných prací žáků, konceptová/myšlenková/pojmová mapa) - kolokviální prezentace portfolia Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (27.09.2024)
|
|
||
Orientační praxe ve škole KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF, 2014. Dostupné z WWW: BABYRÁDOVÁ, et. al.: Téma – akce – výpověď. Projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc, 2015 (dostupné on-line) ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: PedF, 2001. Asistentská praxe ve škole ŠOBÁŇOVÁ et. al.: Tvoříme společně. Olomouc, 2018 (dostupné on-line) Pedagogická praxe v zařízení pro volný čas CIKÁNOVÁ, Karla. Kreslete si s námi. Vyd. 2. Praha: Aventinum, 1997. ISBN 80-7151-015-7. a další Lektorská praxe FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní A Galerijní Edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze). Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
1) úvod do pedagogických praxí (organizace semestru, představení vyučujících, škol a institucí, informace k jednotlivým typům praxí) 2) záznamový arch a klíčové didaktické kategorie 3) profesní kompetence: refletivní kompetence vyučujících VV a reflektivní bilance 4) konceptová analýza a konceptová mapa 5) reflexe a diskuze situací a zkušeností z praxí 6) pedagogické portfolio Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (27.09.2024)
|
|
||
očekávané výstupy na straně studentů a studentek (profesní portfolio): - student/ka s oporou v nastudované didaktické literatuře vysvětlí klíčové didaktické kategorie a pojmy VV (KRAU 1.1) - student/ka pozorně pozoruje a pravidelně se účastní praxí, důsledně podle záznamového archu zaznamenává každou pozorovanou výuku a systematicky si vede reflektivní profesní portfolio (KRAU 1, 2, 3, 4, 5) - student/ka strukturuje pozorovanou výuku podle klíčových didaktických kategoriích (k pojmu přiřadí výsek z pedagogické skutečnosti) (KRAU 1, 2, 3, 4, 5) - student/ka formuluje s oporou v nastudované odborné literatuře a s oporou o reflexi pozorované ped. praxe kritéria kvalitního výtvarného vzdělávání (KRAU 1.1, 1.2, 2.5, 4.1 - 4.3) - student/ka navrhne alternativní řešení vybrané pozorované výuky VV (KRAU 1.2, 2.4) - student/ka formuluje (s oporou v nastudované odborné literatuře a na základě vlastní reflektované zkušenosti) vzdělávací potřeby pozorované cílové skupiny (KRAU 2.2, 2.4) - student/ka formuluje a reflektuje vlastní zkušenosti, postoje a názory na výtvarné vzdělávání a respektujícím způsobem je porovnává a diskutuje v rámci studijní skupiny (KRAU 6.1)
KRAU = kompetenční profil absolventa/absolventky učitelství https://msmt.gov.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (27.09.2024)
|