Tento kurz seznamuje studenty s tradičními a aktuálními proudy ve výtvarné výchově a představuje jejich důležité osy. Zabývá se cíli ve výtvarné výchově a jejich kurikulárním zakotvením. Studenti si v průběhu semestru osvojují funkční slovník výtvarné výchovy, učí se rozumět důležitým dokumentům a odborným textům. Studují vybrané texty z teorie výtvarné výchovy. Dotýkají se vymezení některých tradičních teorií ve vymezení typologií tvorby, pojetí krize výtvarného projevu, kreativity, studují problematiku vývoje dětského výtvarného projevu a jeho charakteristické rysy a stádia. Učí se chápat vztah dětské a profesionální výtvarné tvorby, seznamují se s konceptem galerijní edukace.
Cílem předmětu je představit posluchačům současnou výtvarnou výchovu definovanou kurikulárními dokumenty, na pozadí historického vývoje ve dvacátém století, a otevřít cestu k porozumění možnostem i mezím současné koncepce. Kurz se soustředí na sledování změn v pojetí výtvarné výchovy ve druhé polovině dvacátého století a v současnosti, se zřetelem ke změnám a posunům v teoretickém uvažování.Oborová didaktika výtvarné výchovy a nástin jejího vývoje. Rešerše důležitých oborových textů (učebnice, metodiky, státní a školní kurikulum, tématické plány, a další podpůrné materiály pro učitele a žáky. Metody, cíle a formy výuky výtvarné výchovy; Kreativita; Vývoj dětského výtvarného projevu; Klíčové problematiky oborové didaktiky; Důrazy současných pojetí oborové didaktiky; Učitelovo pojetí výuky; Galerijní edukace.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
The course introduces students to traditional and current currents in art education and introduces their important axes. It deals with the goals in art education and their curricular grounding. During the semester, students learn a functional vocabulary of art education, learn to understand important documents and professional texts. They study selected texts from the theory of art education. They touch on the definition of some traditional theories in the definition of typologies of creation, the concept of the crisis of artistic expression, creativity, they study the issue of the development of children's artistic expression and its characteristics and stages. They learn to understand the relationship between children's and professional art, they get acquainted with the concept of gallery education. The course aims to introduce students to contemporary art education defined by curricular documents, against the background of historical development in the twentieth century, and to open the way to understanding the possibilities and limits of the current concept. The course focuses on monitoring changes in the concept of art education in the second half of the twentieth century and today, about changes and shifts in theoretical thinking. Subject didactics of art education and an outline of its development. Search for important subject texts (textbooks, methodologies, state and school curriculum, thematic plans, and other supporting materials for teachers and students. Methods, goals and forms of art education; Creativity; Development of children's artistic expression; Key issues of subject didactics; Emphasis on current concepts subject didactics, teacher's conception of teaching, gallery education.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
Deskriptory
Příprava na výuku :
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 40 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 50 minut
Samostudium literatury (za semestr): 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 5 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce: 10 hodin
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
Podmínky zakončení předmětu
AKtivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů, Zkouška: prokázání osvojení základních didaktických koncepcí a terminologie.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.01.2024)
Literatura
SLAVÍK, J., NEDĚLKA, M., VALENTA, J., HNÍK, O.,BRÜCKNEROVÁ, K., DYTRTOVÁ, K.: Didaktiky expresivních oborů: tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání. In STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al.: Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: MU, 2015. Str. 361-422. ISBN 978-80-210-7884-0. DOI: 10.5817/CZ.MUNI.M210-7884-2015. HAZUKOVÁ, H.: ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha – PedF UK, 2005. ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: Ped F, 2001. KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>. FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7. BRUCKNEROVÁ, K., Skici ze současné estetické výchovy, MU Brno 2011 MAREŠ, J. a kol., Učitelovo pojetí výuky, MU Brno 1996 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007. ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha, UK Ped F 1994. Metodický portál RVP http//dum.rvp.cz/
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
Studijní opory
Link na kurz v MS Teams:
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)