PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Výtvarný projev a výchova - OPBV4V023A
Anglický název: Art Expression and Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 44 / 44 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV4V011A
Je prerekvizitou pro: OPBV4V042A, OPBV4V041A
Anotace -
Tento kurz seznamuje studenty s tradičními a aktuálními proudy ve výtvarné výchově a představuje jejich důležité osy. Zabývá se cíli ve výtvarné výchově a jejich kurikulárním zakotvením. Studenti si v průběhu semestru osvojují funkční slovník výtvarné výchovy, učí se rozumět důležitým dokumentům a odborným textům. Studují vybrané texty z teorie výtvarné výchovy. Dotýkají se vymezení některých tradičních teorií ve vymezení typologií tvorby, pojetí krize výtvarného projevu, kreativity, studují problematiku vývoje dětského výtvarného projevu a jeho charakteristické rysy a stádia. Učí se chápat vztah dětské a profesionální výtvarné tvorby, seznamují se s konceptem galerijní edukace. Cílem předmětu je představit posluchačům současnou výtvarnou výchovu definovanou kurikulárními dokumenty, na pozadí historického vývoje ve dvacátém století, a otevřít cestu k porozumění možnostem i mezím současné koncepce. Kurz se soustředí na sledování změn v pojetí výtvarné výchovy ve druhé polovině dvacátého století a v současnosti, se zřetelem ke změnám a posunům v teoretickém uvažování.Oborová didaktika výtvarné výchovy a nástin jejího vývoje. Rešerše důležitých oborových textů (učebnice, metodiky, státní a školní kurikulum, tématické plány, a další podpůrné materiály pro učitele a žáky. Metody, cíle a formy výuky výtvarné výchovy; Kreativita; Vývoj dětského výtvarného projevu; Klíčové problematiky oborové didaktiky; Důrazy současných pojetí oborové didaktiky; Učitelovo pojetí výuky; Galerijní edukace.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
Deskriptory

Příprava na výuku   :                                                                                         

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 40 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 50 minut

Samostudium literatury (za semestr): 20 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 5 hodin 

 

Plnění předmětu

Seminární práce: 10 hodin

     

Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
Podmínky zakončení předmětu
AKtivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů, Zkouška: prokázání osvojení základních didaktických koncepcí a terminologie. 
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.01.2024)
Literatura

SLAVÍK, J., NEDĚLKA, M., VALENTA, J., HNÍK, O.,BRÜCKNEROVÁ,  K., DYTRTOVÁ, K.: Didaktiky expresivních oborů: tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání. In STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al.: Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: MU, 2015. Str. 361-422. ISBN 978-80-210-7884-0. DOI: 10.5817/CZ.MUNI.M210-7884-2015.  
HAZUKOVÁ, H.: ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha – PedF UK, 2005. 
ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: Ped F, 2001.  
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>. 
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7. 
BRUCKNEROVÁ, K., Skici ze současné estetické výchovy, MU Brno 2011 
MAREŠ, J. a kol., Učitelovo pojetí výuky, MU Brno 1996 
Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013.  
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007. 
ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001.  
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha, UK Ped F 1994. 
Metodický portál RVP http//dum.rvp.cz/ 
 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
Studijní opory

Link na kurz v MS Teams:

Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK