Kurz výtvarné tvorby - OPBV4V013A
Anglický název: Art Course
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBV3V015A
Další informace: http://Art course
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBV4V033A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Základním zaměřením kurzu je představit studentům komparaci možností výtvarné tvorby v "přírodním" i umělém prostředí. Příležitost pro uchopení vybraného fyzického místa, jako duchovního, smyslového a výtvarného prostoru pro osobní reflexi. Motivace k výtvarné tvorbě v kontextu pedagogického prostředí. Představení teorie umění a fenomenologie architektury 20. a počátku 21. století. Studenti mohou využít možnost sledovat umělecké vyjádření ostatních posluchačů jako náhled fází tvůrčího procesu a jeho dynamiky. Obsahem kurzu je vnímání genia loci určitého místa a lidské činnosti v konkrétní lokalitě. Mapování místa, jeho pozorování a definování témat. Výstupem kurzu je individuální projekt studenta jako specifická forma intervence do konkrétního místa, reflektující a využívající dané prostředí. Zásadní je se vztah k individualitě výrazu a návaznost na možné pedagogické působení při činnostech s dětmi a studenty v prostorové, výtvarně dramatické a akční tvorbě. Součástí projektu jsou technické (foto, video) záznamy akcí, objektů a instalací jako podklad pro celkové hodnocení studenta. Kurz výtvarné tvorby probíhá mimo prostory fakulty v Kostelci nad Černými Lesy v kulturním prostředí kolem ateliéru GH doc. Zdenka Hůly ak. mal. Studujícím bude nabídnuta možnost se v místě ubytovat nebo denně na kurz dojíždět. Bližší informace týkající se programu, ubytování, stravování budou studujícím zaslány prostřednictvím Sis po přihlášení do předmětu.
Poslední úprava: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je aplikování a zúročení poznatků do následujících předmětů semestrální výuky v prvním ročníku. Jde také o pochopení spojitosti funkce krajiny a žité architektury  v souvislostech výtvarného umění, individuálního nalézání vztahu a postoje ke zvolenému místu. Je tu zároveň možnost transformace probraného tématu (genia loci určitého místa) do modelové vyučovací hodiny. Kurz výtvarné tvorby je formou a pojetím způsobem zasvěcení do "prostoru" studia katedry výtvarné výchovy.

Poslední úprava: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Samostudium literatury (za semestr) 2 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 8 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 8 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.09.2024)
Literatura

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).

CÍLEK, V.Krajiny vnitřní a vnější. Praha: Dokořán, 2002. 
CÍLEK, V. Makom. Kniha míst. Praha: Dokořán, 2004. 
CÍLEK, V.MUDRA, P., LOUŽEK,V. a kol.: Vstoupit do krajiny. Praha 2004. 
NORBERG-SCHULZ, Christian.Genius loci: krajina, místo, architektura. 2. vyd. Praha: Dokořán, 2010.  
PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem, Praha:Herman a synové, Praha, 2009 
 
BACHELARD, G. Poetika Prostoru, Praha: Malvern, 2009 
KRATOCHVÍL, P. Městský veřejný prostor. Praha: Zlatýřez, 2015 
SITTE, Camillo. Stavba měst podle uměleckých zásad. Rakousko: Arch, 1995.  
ŠÉPKA, Jan a Mirka TŮMOVÁ. Jak se dělá město. Praha: Prostor-architektura, interiér, design, 2015.  
ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992.

MELKOVÁ, Pavla, ed. Ke stolu!. Praha: Dokořán, 2019. Debata. ISBN 978-80-7363-970-9.

Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet.

Osobní účast na kurzu po dobu jeho konání.

Studentky a studenti vytvoří společně s ostatními účastníky kurzu vlastní instalaci autorského výtvarného uvažování (participace na společné výstavě v místě kurzu) jako reakci na vyhlášené téma. V průběhu kurzu komunikují s vyučujícím. Společná výstava se bude konat v závěrečný den kurzu, kde účasníci kurzu svůj projekt krátce představí. Umělecké projekty mohou být dokončené nebo mohou mít otevřenou formu k pokračování, studentky a studenti však musí výtvarně artikulovat své pojetí tématu v daném čase a místě a prostřednictvím krátkodobé výstavy v určeném prostoru kurzu kooperovat s ostatními učastníky kurzu.

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.09.2024)
Výsledky učení

Studující jsou zasvěceni do komunikačních způsobů a strategií prostředí Katedry výtvarné výchovy.

Studující vytvoří kompilaci výtvarných výstupů v rámci kurzu.

Studující poznají prostřednictvím vytvoření společné studentské výstavy v místě kurzu principy týmové spolupráce týkající se výtvarného oboru.

Poslední úprava: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (10.09.2024)