Kurz se zaměřuje na prezentaci uměleckého díla ve více rovinách v kontextu historie výstavnictví. Jednou polohou je instalace jako samostatná umělecká disciplína v rámci uměleckého provozu, další jsou možnosti prezentace výtvarného díla jako součást výtvarného pedagogického procesu. Kurz se také zabývá strategií určitých současných kulturních institucí v souvislosti s instalací uměleckých děl. Naznačuje technické možnosti a praktická řešení instalace v daném místě, ve školním prostředí. Představuje výstavu jako uchopení prostoru v situaci, instalaci jako prostředí pro specifického diváka.
Kurz seznamuje s možnostmi přístupů, koncepcí a podob vystavení výtvarného díla. Cílem je též kultivovat schopnost hledání adekvátních podmínek pro vystavení výtvarného díla.
Úvodní setkání - představení tématu; instalace jako součást díla / historický kontext; vybrané expozice současných domácích a zahraničních kulturních institucí; příprava výstavy její zázemí a podmínky; instalace výstavy - společná práce; vernisáž a zpětná vazba.
Poslední úprava: Pfeiffer Jan, MgA., Ph.D. (18.09.2024)
The course focuses on the presentation of a work of art on several levels in the context of the history of exhibitions. One position is the installation as an independent artistic discipline within the artistic operation, the other are the possibilities of presenting the work of art as part of the art pedagogical process. The course also deals with the strategy of certain contemporary cultural institutions in connection with the installation of works of art. Indicates technical possibilities and practical solutions of installation in a given place, in a school environment. It presents the exhibition as capture of space in a situation, an installation as an environment for a specific spectator. The aim of the course is orientation in various presentation procedures in the gallery operation and specific pedagogical environment. The course introduces the possibilities of approaches, concepts and forms of exhibiting a work of art. The aim is also to cultivate the ability to find adequate conditions for the exhibition of a work of art. Introductory meeting - introduction of the topic; installation as part of the work / historical context; selected expositions of contemporary domestic and foreign cultural institutions; preparation of the exhibition, its background and conditions; exhibition installation - joint work; opening and feedback.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.02.2022)
Cíl předmětu
Cílem kurzu je orientace v různých postupech prezentací v galerijním provozu a specifickém pedagogickém prostředí.
Poslední úprava: Pfeiffer Jan, MgA., Ph.D. (18.09.2024)
Literatura
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
POSPISZYL, Tomáš. Před obrazem: antologie americkévýtvarnéteorie a kritiky. Praha: Občanskésdruženípro podporu výtvarného umění, 1998. ISBN 9788023812862. FULKOVÁ, Marie. Když se řekne... vizuálnígramotnost. In: Výtvarnávýchova: časopis pro výtvarnou a obecněestetickou výchovu školnía mimoškolní. Praha: Pedagogickáfakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2002, s. 12–14. ISSN 1210-3691.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. Teorie (Na konári). ISBN 978-80-904487-2-8. KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. a kol. Člověk-prostředí-výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. ŠVÁCHA, Rostislav, Taťána PETRASOVÁ, Klára BENEŠOVSKÁ, et al. Dějiny měnív českých zemích 800-2000. V Řevnicích: Arbor vitae societas, 2017. ISBN 978-80-88283-02-7. ŠEVČÍK, Miloš. Umění jako vyjádření smyslu: filozofie umění Jana Patočky. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2014. Estetika (Pavel Mervart). ISBN 978-80-7465-115-1.