V kontextu specifik didaktického portfolia kurs představí studentům možnosti muzejní/galerijní edukace ve vazbě na
aktuální edukační trendy a kritické teorie kultury, včetně vazeb na didaktické přístupy evropského projektu vizuální
gramotnosti pro galerie a muzea. Studenti se seznámí se současným pojetím muzea/galerie, které chápeme jako
médium komunikace, mediace (zprostředkování) a edukace umění. V centru zájmu jsou možnosti percepce kulturního
artefaktu v proměnlivých kontextech jeho vzniku, percepce a funkce v prostředí výstavy, expozice a jejich
kurátorského pojetí. Problematika bude explikována na příkladech realizovaných profesionálních programů UPM, NG
a dalších kulturních institucí a komparována s certifikovanými metodikami muzejního/galerijního vzdělávání MKČR.
Studenti navrhují do portfolia vlastní pojetí edukačního programu nebo animačních aktivit pro vybraný výstavní
projekt nebo jeho část pro publikum různého věku a zájmů. 1.– 4. Úvodní setkání. V osobním portfoliu studenti založí
sekci Edukace a výtvarný/kulturní artefakt, vytvoří pracovní skupiny. Komunikace a spolupráce: Obraz/artefakt jako
text a jeho kódování, obrazový diskurs a kulturní/vzdělávací instituce. Vazba na RVP, oblast Umění a kultura. 5. – 8.
Edukace – animace. Průzkum výkladových rámců ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Komunikace a
spolupráce: Interpretační/mediační strategie – proměny významu artefaktu ve vztahu ke kulturním, historickým,
sociálním, genderovým kontextům. 9. – 12. Edukace-animace. Skupinová spolupráce na variantách pojetí edukačního
přístupu pro vybraný výstavní projekt nebo jeho část, důraz na kolaborativní a kreativní činnosti skupiny a přínos
jednotlivce pro řešení projektu. Pozn. Podle možností a ve formě individuálních návštěv budou některé přednášky a semináře realizovány v edukačních
odděleních spolupracujících institucí (např. U(P)M, Dům u Černé matky Boží, DOX, NG Veletržní palác aj.).
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (12.01.2024)
In the context of the specifics of the didactic portfolio, the course will introduce students to the possibilities of museum/gallery education in relation to current educational trends and critical cultural theories, including links to didactic approaches to the European visual literacy project for galleries and museums. Students will get acquainted with the current concept of the museum/gallery, which we understand as a medium of communication, mediation (mediation) and art education. The focus is on the possibilities of perception of a cultural artefact in the changing contexts of its origin, perception and function in the environment of the exhibition, exposition and their curatorial concept. The issue will be explained on the examples of implemented professional programs of UPM, NG and other cultural institutions and compared with certified methodologies of museum/gallery education MKČR. Students design their own concept of educational programs or animation activities for a selected exhibition project or part of it for an audience of different ages and interests. 1.– 4. Introductory meeting. In the personal portfolio, students will establish a section on Education and Art / Cultural Artifact, create working groups. Communication and collaboration: Image/artefact as text and its coding, image discourse and cultural/educational institutions. Link to FEP, Art and Culture. 5. - 8. Education - animation. A survey of interpretive frameworks influencing the concept of a work of art today. Communication and cooperation: Interpretation/mediation strategies - changes in the meaning of the artefact in relation to cultural, historical, social, gender contexts. 9. - 12. Education-animation. Group cooperation on variants of the concept of educational approach for a selected exhibition project or its part, emphasis on collaborative and creative activities of the group and the contribution of the individual to the solution of the project. Note If possible, some lectures and seminars will be held in the educational departments of cooperating institutions (eg U (P) M, House of the Black Mother of God, DOX, NG Trade Fair Palace, etc.)
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (12.01.2024)
Deskriptory
Přímá výuka
Přednášky:
1
Cvičení:
1
Praxe:
0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
60 minut
Samostudium literatury (za semestr)
5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
15 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (12.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní účast v debatních skupinách. Prezentace vytvořeného portfolia ve studijní skupině
Zápočet
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (12.01.2024)
Literatura
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní A Galerijní Edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze). ŠOBÁŃOVÁ, P.: Muzejní edukace. Olomouc: PedF UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4 Dostupné online. KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo a Národní galerie, 2000.
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. MU Brno 1998. FULKOVÁ, M. Výtvarná výchova – návod k použití. (2013) Kapitola 11. Str. 376 – 397. In SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2335-1. Edukační programy NG, UPM, Galerie Rudolfinum (dostupné na KVV PedF UK) Časopisy: IJETA, IJADE FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro předškolní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro základní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro gymnaziální vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014. ENViL Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (12.01.2024)
Sylabus
1.– 4. Úvodní setkání. V osobním portfoliu studenti založí sekci Edukace a výtvarný/kulturní artefakt, vytvoří pracovní skupiny. Komunikace a spolupráce: Obraz/artefakt jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a kulturní/vzdělávací instituce. Vazba na RVP, oblast Umění a kultura.
5. – 8. Edukace – animace. Průzkum výkladových rámců ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Komunikace a spolupráce: Interpretační/mediační strategie – proměny významu artefaktu ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům.
9. – 12. Edukace-animace. Skupinová spolupráce na variantách pojetí edukačního přístupu pro vybraný výstavní projekt nebo jeho část, důraz na kolaborativní a kreativní činnosti skupiny a přínos jednotlivce pro řešení projektu.
Pozn. Podle možností budou některé přednášky a semináře realizovány v edukačních odděleních spolupracujících institucí (např. U(P)M, Dům u Černé matky Boží, DOX, NG Veletržní palác aj.) , a to v individuálním režimu a dle otvíracích zvyklostí kulturních institucí.
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (12.01.2024)