V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Předmět Vývojová psychologie II je zaměřen na pokračování a rozšíření propedeutiky jedné ze základních psychologických disciplín. Prerekvizitou pro tento kurz je splnění kurzu Vývojová psychologie I. (zimní semestr). V průběhu semestru se studenti seznámí s rozmanitými aspekty vývoje jedince od školního věku po smrt. V rámci akcentu na teorie celoživotního vývoje budou studenti motivováni ke kritickému myšlení, hledání souvislostí mezi nejznámějšími teoriemi vývoje a dílčích fenoménů vývoje jedince, i orientaci v aktuálním směřování empirického zájmu české i světové vývojové psychologie. Reflektována budou aktuální témata a měnící se trendy v současné vývojové psychologii, které budou studenti sami aktivně vyhledávat i diskutovat v seminární části kurzu. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků: 1) Mladší školní věk: Vymezení období a klíčových charakteristik etapy, Tematizace rané gramotnosti a její vývoje, kognitivní vývoj a vývoj metakognice, vývoj exekutivních funkcí a autoregulace, Změny v socializaci jedince - role školáka, Sebepojetí, identita, Mladší školní věk v odraze vývojových teorií, Vývoj morálky jedince, Longitudinální studie (ELSPAC, aj.); 2) Adolescence - změna diskurzu: aktuální pojetí, diferenciace, terminologie, konstrukty adolescence, historická komparace vývoje pojetí (od bouře a konfliktu po autorizovanou konceptualizaci vlastního životního prostoru), Adolescence v odraze vývojových teorií, psychologických škol, Ranná adolescence (starší školní věk), pubescentní změny fyzické, hormonální, kognitivní, emocionální, identitní, Charakteristika genderových rozdílů, Změny v roli školáka, Změny v oblasti identity, sebepojetí, Rizikové oblasti v chování i prožívání jedince, Vrstevnické a romantické vztahy; 4) Střední a pozdní adolescence: Časové vymezení, biologické, sociální, emoční a osobnostní změny, Pohlavní identita, sexuální zrání, partnerské vztahy, Klíčové otázky profesní a vzdělanostní orientace, Adolescenti jako klienti poradenských a terapeutických služeb - specifika přístupu, Adolescent na prahu dospělosti, rozostření hranic - sociokulturní, ekonomické a demografické konsekvence, Hodnotová orientace, rizikové chování adolescentů; 5) Vymezení koncepce vynořující se dospělosti: Emerging Adulthood (J. J. Arnett), specifika, úkoly, Odůvodnění teorie, Kritika; 6) Raná dospělost: Vymezení, biologické, psychické, sociální a osobnostní změny, Osobnostní zralost, nové sociální role, Tematizace krok založení rodiny, reprodukční otázky, význam rodičovství, manželství, partnerství, Orientace na trhu práce, ambivalence očekávání okolí a osobních rozhodnutí, Formy životního stylu (empirické studie), Raná dospělost a problémy řešené v poradenských a terapeutických službách; 7) Střední a pozdní dospělost: Vymezení období a stěžejní úkoly v osobnostním zrání, Identitní otázky, Vývoj rodiny, odchod dětí, nové impulzy v partnerských vztazích, životní styl, Involuční ozvěny, stabilita versus úzkost, vrchol produktivity, krize středního věku - aktuální koncepty, Pozdní dospělý na trhu práce; 8) Aktuální partnerské a rodinné otázky v kontextu životního cyklu člověka: Reflexe institutu manželství v demografických trendech, Nesezdaná soužití, Rodina a rozvod, střídavá péče., Doplněné rodiny, Fenomén single, Spolubydlení, Homosexuální svazky, Náhradní rodinná péče, Neplodnost a partnerství, surogátní mateřství; 9) Rané stáří: Vymezení a periodizace, Involuční změny, Proměny kognitivních, tělesných i emočních funkcí, Sebepojetí, specifika, Odchod do důchodu, změna životního stylu, rytmu, sociálního statutu, Ageismus, Stáří a rodinné vztahy, Kvalita života ve stáří; 10) Pravé stáří: Vymezení a charakteristika, Proměny psychických i fyzických funkcí, Možnosti oddálení degenerativních změn - výzkumy, rozvoj kognitivní stimulace versus chybějící psychologické služby, Gerontopsychologie jako nedílná součást přípravy psychologa. Paliativní péče; 11) Fenomén umírání a smrti: Umírání a smrt jako psychologický fenomén, Vývoj konceptu smrti od dětství, Fáze smiřování se se ztrátou (Kübler-Rossová); 12) Zásadní otázky psychologie celoživotního vývoje: Reflexe důležitých teoretických konceptů vývojové psychologie, Life -span teorie, Biodromální teorie
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (08.04.2020)
|
|
||
Cílem kurzu je získání kvalitní orientace ve vývojových úkolech jednotlivých vývojových etap od nástupu dítěte do školy, po smrt jedince. Studující umí definovat a popsat specifika somatického, kognitivního, sociálního, emočního, identitního vývoje v jednotlivých etapách, umí v souvislostech vysvětlit klíčové změny s ohledem na aktuální empirické studie i teorie vývoje. Předmět má profilový charakter, je součástí státních závěrečných zkoušek. Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (20.02.2022)
|
|
||
ARNETT, J. J. Adolescence and Emerging Adulthood. Pearson Upper Saddle River : Prentice Hall, 2009 FARKOVÁ, M. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada, 2009. GRUSS P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008. KLUSÁK, M. a KUČERA, M. Dětské hry - games. Praha: Karolinum, 2010. MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. MACEK, P., LACINOVÁ, L. (eds.). Vztahy v dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2006. SETTERSTEN, R. A. a kol. On the frontier of adulthood : theory, research, and public policy. Chicago: University of Chicago Press, 2008. SHEEYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál 1999 VAVRDA, V. Soudobé otázky psychoanalýzy. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005. WINNICOTT, D. Lidská přirozenost. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1998. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
|
|
||
1) Mladší školní věk · Vymezení období a klíčových charakteristik etapy. · Tematizace rané gramotnosti a její vývoje. · kognitivní vývoj a vývoj metakognice, vývoj exekutivních funkcí a autoregulace. · Změny v socializaci jedince - role školáka · Sebepojetí, identita. · Mladší školní věk v odraze vývojových teorií · Vývoj morálky jedince · Longitudinální studie (ELSPAC, aj.) 2) Adolescence - změna diskurzu · aktuální pojetí, diferenciace, terminologie, konstrukty adolescence. · historická komparace vývoje pojetí (od bouře a konfliktu po autorizovanou konceptualizaci vlastního životního prostoru). · Adolescence v odraze vývojových teorií, psychologických škol. 3) Raná adolescence (starší školní věk) · pubescentní změny fyzické, hormonální, kognitivní, emocionální, identitní. · Charakteristika genderových rozdílů. · Změny v roli školáka · Změny v oblasti identity, sebepojetí · Rizikové oblasti v chování i prožívání jedince · Vrstevnické a romantické vztahy 4) Střední a pozdní adolescence · Časové vymezení, biologické, sociální, emoční a osobnostní změny. · Pohlavní identita, sexuální zrání, partnerské vztahy · Klíčové otázky profesní a vzdělanostní orientace. · Adolescenti jako klienti poradenských a terapeutických služeb - specifika přístupu. · Adolescent na prahu dospělosti, rozostření hranic - sociokulturní, ekonomické a demografické konsekvence. · Hodnotová orientace, rizikové chování adolescentů. 5) Vymezení koncepce vynořující se dospělosti · Emerging Adulthood (J. J. Arnett), specifika, úkoly. · Odůvodnění teorie · Kritika 6) Raná dospělost · Vymezení, biologické, psychické, sociální a osobnostní změny. · Osobnostní zralost, nové sociální role. · Tematizace krok založení rodiny, reprodukční otázky, význam rodičovství, manželství, partnerství. · Orientace na trhu práce, ambivalence očekávání okolí a osobních rozhodnutí. · Formy životního stylu (empirické studie). · Raná dospělost a problémy řešené v poradenských a terapeutických službách. 7) Střední a pozdní dospělost · Vymezení období a stěžejní úkoly v osobnostním zrání. · Identitní otázky. · Vývoj rodiny, odchod dětí, nové impulzy v partnerských vztazích, životní styl. · Involuční ozvěny, stabilita versus úzkost, vrchol produktivity, krize středního věku - aktuální koncepty. · Pozdní dospělý na trhu práce. 8) Aktuální partnerské a rodinné otázky v kontextu životního cyklu člověka · Reflexe institutu manželství v demografických trendech, Nesezdaná soužití. · Rodina a rozvod, střídavá péče. · Doplněné rodiny. · Fenomén single. · Spolubydlení. · Homosexuální svazky. · Náhradní rodinná péče. · Neplodnost a partnerství, surogátní mateřství. 9) Rané stáří · Vymezení a periodizace. · Involuční změny. · Proměny kognitivních, tělesných i emočních funkcí. · Sebepojetí, specifika. · Odchod do důchodu, změna životního stylu, rytmu, sociálního statutu. · Ageismus. · Stáří a rodinné vztahy. · Kvalita života ve stáří. 10) Pravé stáří · Vymezení a charakteristika. · Proměny psychických i fyzických funkcí. · Možnosti oddálení degenerativních změn - výzkumy, rozvoj kognitivní stimulace versus chybějící psychologické služby. · Gerontopsychologie jako nedílná součást přípravy psychologa. Paliativní péče. 11) Fenomén umírání a smrti · Umírání a smrt jako psychologický fenomén. · Vývoj konceptu smrti od dětství. · Fáze smiřování se se ztrátou (Kübler-Rossová). 12) Zásadní otázky psychologie celoživotního vývoje · Reflexe důležitých teoretických konceptů vývojové psychologie, · Life -span teorie, · Biodromální teorie · Diskuze, náměty, shrnutí Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||
Kurz je zakončen zkouškou, která se skládá ze dvou částí - první je písemný didaktický test z obou navazujících kurzů (vývojová psychologie I, II). Pokud bude studující úspěšný a získá hodnocení výborně či velmi dobře, bude mu tato známka zapsána do SISu. POkud ale bude hodnocení v písemné části dobře či neprospěl/a - dostaví se studující k ústní zkoušce. Okruhy témat i bližší informace k didaktickému testu i k ústní části získají studenti na přednášce. Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (31.01.2024)
|