|
|
|
||
Předmět organicky spojuje poznatky o vývoji hudby v historických a formových souvislostech. Je proto zaměřen na osvojení poznatků o vývoji, zákonitostech a znacích formové stavby, o zastoupení forem v konkrétních hudebních dílech; je dále zaměřen na praktické ovládnutí základních stavebných mechanismů malých forem ve vokální i instrumentální podobě, a to ve verifikační úloze teoretických poznatků a v rámci didaktické přípravy. Prezentace forem je realizována v souvislosti s vývojem hudby v kontextech umělecko-historických a obecně historických.
Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (02.03.2023)
|
|
||
Cíl spočívá v teoreticko-praktickém osvojení základních formotvorných principů hudby a v získání přehledu o stěžejních meznících hudebně-historického vývoje. Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (15.09.2019)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut Samostudium literatury (za semestr): 30 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin Seminární úkol: 5 hodin Příprava na zápočet: 10 hodin Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (02.03.2023)
|
|
||
Prokázání znalosti vývoje hudby a metod jejího zkoumání z hlediska historického a komplexně analytického. Průběžné plnění úkolů na základě aktivní účasti ve výuce s tolerancí nepřítomnosti ve 4 hodinách výuky. Klasifikovaný zápočet má 3 termíny. řádný a 2 opravné. Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (02.03.2023)
|
|
||
BENEŠ, J. Čas a hudobná forma. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, II. Bratislava : VŠMU, 1998, s. 39 - 44. ISBN 80-85182-57-2.
Kolektiv autorů: Dějiny české hudební kultury I. (1890-1918) - II. (1918-1945), Praha 1972, 1981 Kouba, Jan: ABC hudebních slohů. Od raného středověku k W. A. Mozartovi. Praha 1988 Lébl, Vladimír (red.): Hudba v českých dějinách od středověku do nové doby. Praha 1989. Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha 2000. Hrčková, Naďa: Dějiny hudby I-VI. Praha 2005 nn. ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha : Panton, 1964. 486 s. SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Praha : Togga, 2001. 657 s. ISBN 80-902912-0-1. Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (02.03.2023)
|
|
||
Součást komplexně analytická Komplexní analýza vybraných skladeb s ohledem na pedagogické aspekty analýzy Hudba k rozboru: Lidové písně (výběr) Populární písně (výběr) J. Ježek: David a Goliáš F. Max Kníže: Zklamaná láska Josef Říha: Missa brevis Zdeněk Pololáník: Liturgická česká mše J. S. Bach: Malá preludia a fugety (fuga c moll, fuga C dur) J. S. Bach: Temperovaný klavír (Preludium a fuga Es dur) J. S. Bach: Francouzské suity, Anglické suity, Německé suity (výběr) J. S. Bach: Passacaglia c moll J. Haydn: Symfonie S úderem kotlů M. Clementi: Sonatina č. 3 C dur W. A. Mozart: Malá noční hudba W. A. Mozart: Variace C dur L. van Beethoven: Sonáta c moll Patetická F. Schubert: Impromptu As dur J. Brahms: Variace na Haydnovo téma Vicent d´Indy: Istar L. Janáček: Po zarostlém chodníčku V. Sommer: Vokální symfonie P. Eben: Okna pro trubku a varhany V. Novák: Slovácká suita F. Chopin: Etuda (výběr) F. Chopin Preludia (výběr) J. J. Ryba: Rozmilý slavíčku Z. Fibich: Vodník A. Dvořák: Symfonie e moll A. Dvořák: Vodník B. Smetana: Vltava B. Smetana: Polka g moll (Poetické polky) F. Chopin: Valčík As dur Česká státní hymna S. Prokofjev: Pater Lorenzo (Romeo a Julie) S. Prokofjev: Gavota (Romeo a Julie) ---------------------------------------------------------------------------------- Součást vývoje dějin hudby:
Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (24.02.2025)
|
|
||
1. Hudba a žánry starověku, antické drama, jeho úloha a jeho novověké pojetí ------------------ Vývoj dějin hudby - LS / pokračování:
Poslední úprava: Saláková Magdalena, PhDr., Ph.D. (24.02.2025)
|
|
||
Hudební formy Studující charakterizuje, analyzuje následující formy a jejich složky a na hudebním nástroji a vokálně představí příklady útvarů (na základě ukázek z učebnic nebo z vlastního repertoáru): hudebněvýrazové prostředky, druhy faktury, základní stavební materiál – motiv, téma, figura, běh (představení útvarů na nástroji), motivická a tematická práce (představení druhů práce na nástroji), věta, perioda, dvojperioda (představení útvarů na nástroji), introdukce, mezivěta, koda (představení útvarů na nástroji), malá jednodílná a vícedílná forma (představení útvaru na nástroji), velká dvoudílná a třídílná forma (logicky uspořádané fráze začátků jednotlivýchdílů), rondo (logicky uspořádané fráze začátků jednotlivých dílů), variace (logicky uspořádané fráze začátků jednotlivých dílů), sonátová forma (logicky uspořádané fráze začátků jednotlivých dílů), sonátový cyklus nebo nebo sonatina (logicky uspořádané fráze začátků jednotlivých vět), fuga nebo fugeta (logicky uspořádané fráze začátků jednotlivých dílů), svita (logicky uspořádané fráze začátků jednotlivých částí), cykly (charakteristika dle soudržnosti), vokální formy – píseň lidová česká a moravská, umělá (10 vokálních ukázek, nikoli však dětských písní užívaných v mateřské škole nebo na 1. stupni ZŠ), mše, oratorium, kantáta, opera, pašije, pastorela (krátké vokální ukázky (zanotuje 1 ukázku z libovolné mše, například z Dvořákovy Lužanské mše, z Mozartovy Korunovační mše, z Brixiho Missa Pastoralis apod., zanotuje ukázku z oratoria, například z Händlova oratoria Juda Makabejský apod., zanotuje ukázku z libovolné opery, zanotovat kus pastorely, například J.J. Ryby), melodram, motet, kánon (vokální ukázka nápěvu kánonu), instrumentální formy – pochod, valčík, polka, mazurka, polonéza (ukázka 3 útvarů), invence, bagatela, etuda, preludium, ekloga, nokturno (ukázka 2 útvarů), programní hudba (zanotuje nebo na nástroj zahraje 2 motivy z libovolné symfonické básně či programní symfonie). Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (23.01.2025)
|