Tento kurz navazuje na obě části kurzu Metodologii pedagogického výzkumu I - metody pedagogického výzkumu a stastická analýza dat. V části o metodách pedagogického výzkumu se zaměřujeme na práci s českou i zahraniční literaturou vztahující se k pedagogickému výzkumu. Dále jsou detailně diskutována témata činící začínajícím výzkumníkům problémy - výběr vzorku, velikost vzorku a validita a reliabilita výzkumné metody. Novou látkou je pro studenty provádění experimentů v pedagogickém výzkumu, zdroje porušení interní a externí validity v různých modelech experimentů a zpracování dat z experimentů. V části statistická analýza jsou nejprve zopakovány vybrané části základů deskriptivní a inferenční statistiky. Následně se studenti seznamují s pokročilejšími partiemi statistiky, které jsou často využívané v pedagogickém výzkumu. Jedná se o vícerozměrnou lineární regresi, faktoriálovou analýzu a shlukové analýzu.
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
This course builds on both parts of course Methodology of educational research I - educational research methods and statistical analysis of data. In the educational research methods part we focus on work with both Czech and foreign educational research literature . Next, we discuss in detail the most problematic topics for beginning researchers - sample collection, sample size and validity and reliability of research method. A new topic for students is conducting experiments and analysis of experimental data. In the statistical data analysis part we first revise selected parts of basics of descriptive and inferential statistics. Next, students will be introduced to advanced parts of statistics which are commonly used in educational research. These are multivariate linear regression, factor analysis and cluster analysis.
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Cíl předmětu -
Cílem kurzu je připravit studenty na provedení kvalitního pedagogického výzkumu. Studenti by dále měli být schopni kriticky posoudit české i zahraniční studie, v nichž se využívá statistické analýzy dat a pokročilých metod pedagogického výzkumu.
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
The aim of this course is to prepare students to conduct high-quality educational research. Next, students should be able to critically evaluate both Czech and foreign studies using statistical analysis of data and advanced methods of educational research.
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Literatura
Gay, L.R., Mills, G.E., Airasian, P. Educational Research. Competencies for Analysis and Application. Upper Saddle River, NJ : Pearson Higher Education, 2008.
Hendl, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004.
Hinkle, D.E., Wiersma, W., Jurs, S.G. Applied Statistics for the Behavioral Sciences. Boston : Houghton Mifflin, 2003.
Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007.
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
závěrečný písemný test
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
final written test
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Sylabus -
Práce s literaturou vztahující se k pedagogickému výzkumu - kroky pro vypracování přehledu literatury, ukázka matice s literaturou, průvodce psaním odborného textu.
Výběr vzorku pro pedagogický výzkum - typy náhodných výběrů a nenáhodných výběrů, příklady výběrů v kvalitativním výzkumu. Výhody a nevýhody jednotlivých výběrů, příklady jejich využití v pedagogickém výzkumu. Velikost vzorku.
Validita a reliabilita výzkumné metody.
Experimenty v pedagogickém výzkumu - zdroje porušení interní a externí validity (historie, zrání a přirozený vývoj, efekt měření, chyba či nevhodná změna měřícího nástroje, regrese, neekvivalentnost skupin, úbytek zkoumaných osob, interakce výběru a zrání jedince, interakce pretestu a ošetření, interakce více ošetření, imitace vlivu nezávisle proměnné, efekt experimentátora, reaktivita zkoumaných osob). Preexeprimentální design, pravý experiment, kvaziexperiment a možná porušení validity u modelů těchto designů. Příklad faktoriálového designu.
Statistika - zopakování základů deskriptivní a inferenční statistiky diskutované v kurzu Metodologie pedagogického výzkumu I, vícerozměrná linerání regrese, idea faktoriálové analýzy a shlukové analýzy.
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Work with educational research literature - steps for conducting a literature review, sample literature matrix, guidelines for technical writing.
Sampling strategies for educational research - types of random and nonrandom sampling strategies, examples of qualitative sampling. Advantages and disadvantages of the sampling strategies, examples of their use in educational research. Sample size.
Validity and reliability of research method.
Experiments in educational research - sources of internal and external invalidity (history, maturation, testing, instrumentation, regression, selection, mortality, selection-maturation interaction, pretest-treatment interaction, multiple treatment interference, treatment diffusion, experimenter effect, reactive arrangement). Pre-experimental design, true experiment, quasiexperiment and possible sources of invalidity in models of these designs. Example of factorial design.
Statistics - revision of the basics of descriptive and inferential statistics discussed in course Methodology of educational research I, multivariate linear regression, idea of factor analysis and cluster analysis.
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)