PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe z pedagogiky - náslechová s reflexí - OKNQ3P016A
Anglický název: Practice of Education with Reflection - School Observation
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Korekvizity : OKNQ3P013A
Je prerekvizitou pro: OKNQ3P025A, OKNQ3P110B, OKNQ3P036B, OKNQ3Z108B, OKNQ3Z107B
Anotace -
Předmět je jednosemestrální a je vstupní branou pro následné absolvování předmětu souvislá praxe v oboru pedagogika. Studujícím nabízí možnost zorientovat se v širokém spektru činností, které na základní nebo střední škole vykonává učitel předmětu pedagogika. Umožní absolvovat náslechy na zvolené škole nejen ve výuce pedagogických předmětů, ale také jiných společenskovědních předmětů, příp. se dále účastnit např. projektových dnů školy atd.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Cíl předmětu -

Studující se v průběhu náslechové praxe ve škole zorientují v širokém spektru činností, které na ZŠ nebo SŠ vykonává učitel předmětu pedagogika nebo dalších obsahově příbuzných společenských věd. Absolvují, zaznamenávají a reflektují náslechy ve výuce těchto předmětů, zkušenosti z praxe propojují s již získanými teoretickými poznatky.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 60
Odpovídající množství kreditů 2
Přidělené kredity 2
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky:
Cvičení: 2
Praxe: 10
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu cvičení 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 13 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 15 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
Moodle.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Studující k získání zápočtu odevzdává strukturovaně zpracovaný text dle pokynů vyučující (jeho součástí je i potvrzení školy o realizované praxi). S obsahem tohoto textu a jeho jednotlivými úkoly jsou studující seznámeni na úvodním semináři. Před zahájením praxe absolvují povinné proškolení studentů před praxemi.

Studující má na složení zápočtu 3 pokusy, z toho 2 opravné.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty : (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové : Gaudeamus, 2001.

NELEŠOVSKÁ, A., Svobodová, J. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000.

Pedagogická praxe : metodické pokyny. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000.

PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe : (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc : Univerzita Palackého, 1998.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (27.08.2021)
Sylabus -

1.      příprava k náslechové praxi, legislativní rámec

2.      hospitační etika, zásada návštěv ve výuce, GDPR

3.      realizace náslechové praxe

4.      reflexe praxe na společném semináři na konci semestru

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (07.09.2021)
Výsledky učení -

Studující:

  • Popíše průběh absolvovaných náslechových hodin.
  • Dle stanovených kritérií analyzuje jednotlivé hospitované hodiny a minimálně dvě z nich komparuje.
  • Na základě získaných odborných znalostí diskutuje vhodnost stanovených cílů, použitých vyučovacích metod a organizačních forem.
  • Identifikuje obtíže, se kterými se v průběhu náslechové praxe setkal.
  • Svá pozorování porovnává s ostatními studujícími ve skupině.
  • Formuluje otázky a argumenty v rozhovoru nad pozorovacími archy a zpracovaným portfoliem.
  • Na závěrečné reflexi uvede příklady mikrovýstupů (asistence v hodinách, párové výuky,...) a provede jejich zhodnocení.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK