Praxe dramatické výchovy I - OKMN0N246B
Anglický název: Practice of Dramatic Education I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Vyučující: MgA. Alžběta Ferklová
Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Neslučitelnost : OKMN0N204B
Prerekvizity : OKMN0H202B, OKMN0T201B, OKMN0V203B
Je prerekvizitou pro: OKMN0N255B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Cílem předmětu je seznámit se s možnostmi a podobami dramatické výchovy v praxi různých typů a stupňů škol, sledovat a reflektovat možnosti zařazení dramatické výchovy v programu školy a učebním plánu, vliv dramatické výchovy na učitelovo pojetí výuky a na proces a výsledky učení žáků. Těchto cílů je dosahováno především náslechy ve vyučovacích hodinách s následnými reflexemi a diskusemi s vyučujícími z navštívených škol.
Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (23.10.2023)
Cíl předmětu

 

Student identifikuje možnosti metod a technik dramatické výchovy ve výuce.

Student identifikuje rozdíly v ŠVP v souvislosti s oborem DV.

Student na základě získaných zkušeností z náslechu a pozorování plánuje výuku s využitím metod a technik dramatické výchovy.

Studující se bude učit rozpoznávat efektivní postupy při výuce, kde se využívají metody a techniky dramatické výchovy.

Poslední úprava: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
Deskriptory

Vyčíslení studijní zátěže : 

Celkem  50h, z toho: 12h přímá výuka / 12 hodin strávených náslechy ve výuce formou pozorování, 20h studium odborné literatury, 18h příprava seminární práce k zápočtu.

Poslední úprava: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
Literatura

Povinná literatura:
MACHKOVÁ, Eva.; Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.

BLÁHOVÁ, K.: Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: ARTAMA 1996, 83 stran. ISBN 80-7068-070-9.

MARUŠÁK, Radek; KRÁLOVÁ, Olga; RODRIGÉZOVÁ, Veronika,; Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál 2008, ISBN 978-80-7367-472-4.

Doporučená literatura:
MORGANOVÁ,N.; SAXTOVNOVÁ, J.; Vyučování dramatu,  Komenský, Brno: PdF MU, 2003, 

Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (23.10.2023)
Metody výuky
Cílů je dosahováno především náslechy ve vyučovacích hodinách s následnými reflexemi a diskusemi s vyučujícími z navštívených škol.
Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (23.10.2023)
Sylabus -

Osnova předmětu:

Náslech v ZŠ, kde je předmět DV jako samostatný předmět.

Náslech v ZŠ, kde jsou postupy DV využívány jako metoda ve vyučování jiných předmětů.

Rozborová setkání s odborníky z praxe.

Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (23.10.2023)
Podmínky zakončení předmětu
Učast na náslechových hodinách u pedagogů věnujícíhc se dramatciké výchově, písemně zpracovat reflexe a poznámky, úvaha na téma: Dramatická výchova v systému českých škol.
Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (23.10.2023)
Výsledky učení

Student vypracuje přípavu na vyučovací hodinu, ve které budou využity postupy dramatické výchovy.

Student charakterizuje rozdíly v pojetí dramatické výchovy v ŠVP jednotlivých škol.

Student reflektuje náslechové hodiny a vyvodí závěr.

Student aplikuje získané zkušenosti ve své praxi.

 

Poslední úprava: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.10.2024)