PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika 1. stupně ZŠ II - OKMN0N132A
Anglický název: Didactics of Primary School II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 18 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Prerekvizity : OKMN0N122A
Záměnnost : OPMN0N132A
Je prerekvizitou pro: OKMN0N143A, OKMN0N150A
Anotace -
Cílem předmětu je vést studenty k porozumění klíčovým didaktickým znalostem v oblasti výukových metod a strategií, hodnocení ve výuce a řízení třídy. Předmět usiluje o to, aby studenti dokázali používat didaktické znalosti v učitelské praxi, rozvíjí učitelské kompetence v souladu s Kompetenčním rámcem studenta a studentky učitelství. Vede k aktivní práci s pedagogicko-psychologickým portfoliem během studia. Navazuje na témata otevřená v Didaktice 1. stupně ZŠ I a na praktické zkušenosti z plánování, realizace a reflexe vyučovacích činností v Učitelském praktiku II. V rámci plnění tohoto předmětu je možné zpracovat si tyto úkoly do Pedagogicko-psychologického portfolia k SZZ z pedagogiky: Metody a organizační formy výuky Hodnocení procesů a výsledků učení
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je vést studenty k porozumění klíčovým didaktickým znalostem v oblasti výukových metod a strategií, hodnocení ve výuce a řízení třídy. Předmět usiluje o to, aby studenti dokázali používat didaktické znalosti v učitelské praxi, rozvíjí učitelské kompetence v souladu s Kompetenčním rámcem studenta a studentky učitelství. Vede k aktivní práci s pedagogicko-psychologickým portfoliem během studia. Navazuje na témata otevřená v Didaktice 1. stupně ZŠ I a na praktické zkušenosti z plánování, realizace a reflexe vyučovacích činností v Učitelském praktiku II.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Deskriptory

Studijní zátěž:
přímá výuka:  18 hodin
samostudium:  52 hodin
portfoliové úkoly: 30 hodin
příprava na zkoušku (test): 25 hodin

 

 

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Splnění potrfoliového úkolu Hodnocení v daném termínu (nejpozději 2 týdny po posledním semináři) a v požadované kvalitě. Pozdní odevzdání a nižší kvalita může ovlivnit celkovou známku ze zkoušky.

Vykonání písemné zkoušky. Student losuje jeden z okruhů: 1. Řešení rušivého chování, 2. Cíle vzdělávání, 3. Obsah vzdělávání, 4. Hodnocení procesu a výsledků učení, 5. Výukové metody a strategie, 6. Výuková komunikace. Písemně zpracuje a) osnovu pojednání o tomto okruhu na max půl strany A4 (jak by koncipoval své ústní pojednání o tomto okruhu) s použitím klíčových slov daných příslušnými okruhy k SZZ z pedagogiky (ty nebude mít u zkoušky k dispozici) a s odkazem na alespoň 1 zdroj odborné literatury. Dále vypracuje k vylosovanému okruhu odpovědi na  konkrétní otázky, které mu zadá examinátor a budou vycházet z daného okruhu vymezeného klíčovými slovy.

Písemná zkouška bude vypsána ve třech termínech (včetně opravných). Podmínkou přistoupení ke zkoušce je odevzdání portfoliových úkolů v dostatečné kvalitě. Více termínů nebude.  Zkouška bude zjišťovat znalosti prezentované na přednáškách, v seminářích a v rámci povinné literatury z předmětů Didaktika 1. stupně ZŠ I a II.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2025)
Literatura

STARÁ, J., ZEMANOVÁ, B. Obecná didaktika - Učební metody a strategie. https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/139-obecna-didaktika-iii-vyukove-metody-strategie

Starý, K., Chvál, M., Laufková, V. a kol. Hodnocení pro učení (dostupné zde:
https://cuni.futurebooks.cz/book-access-password/hodnoceni-pro-uceni
heslo: hodnoceni)

WILDOVÁ, Radka - POCHE KARGEROVÁ, Jana - KRČMÁŘOVÁ, Tereza...et al. Obecná didaktika II. - Řízení třídy. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020, 100 s. ISBN 978-80-7603-246-0.

STARÝ, K, LAUFKOVÁ, V. a kol.  Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2016.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.

CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6.

Stará, J. Jak předcházet rušivému chování ve třídě a jak jej řešit. In: Starý, Karel a kol.: Pedagogika ve škole. Praha: Portál, 2008. 151 s. ISBN 978-80-7367-511-0, str. 117–128.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
Požadavky ke zkoušce

Splnění potrfoliového úkolu Hodnocení v daném termínu (nejpozději 2 týdny po posledním semináři) a v požadované kvalitě. Pozdní odevzdání a nižší kvalita může ovlivnit celkovou známku ze zkoušky.

Vykonání písemné zkoušky. Student losuje jeden z okruhů: 1. Řešení rušivého chování, 2. Cíle vzdělávání, 3. Obsah vzdělávání, 4. Hodnocení procesu a výsledků učení, 5. Výukové metody a strategie, 6. Výuková komunikace. Písemně zpracuje a) osnovu pojednání o tomto okruhu na max půl strany A4 (jak by koncipoval své ústní pojednání o tomto okruhu) s použitím klíčových slov daných příslušnými okruhy k SZZ z pedagogiky (ty nebude mít u zkoušy k dispozici) a s odkazem na alespoň 1 zdroj odborné literatury. Dále vypracuje k vylosovanému okruhu odpovědi na  konkrétní otázky, které mu zadá examinátor a budou vycházet z daného okruhu vymezeného klíčovými slovy.

Písemná zkouška bude vypsána ve třech termínech (včetně opravných). Více termínů nebude.  Zkouška bude zjišťovat znalosti prezentované na přednáškách, v seminářích a v rámci povinné literatury z předmětů Didaktika 1. stupně ZŠ I a II.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2025)
Sylabus -

Podmínky ukončení předmětu. Portfolio k SZZ z pedagogiky.

Řízení třídy.

Interaktivní přímá výuka celé třídy.

Konstruktivismus. Induktivní a deduktivní postup. Přehled výukových metod.

Kooperativní učení se a výuka. Badatelsky orientovaná výuka. Projektová výuka.

Hodnocení

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Studijní opory
  • Podpora výuky je umístěna v Moodle zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17339
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2025)
Výsledky učení

Student:

- zhodnotí provázanost výukových cílů a dosažených výsledků učení
- navrhuje metody hodnocení, které jsou v souladu se stanovenými výukovými cíli

- navrhuje způsoby hodnocení na základě kritérií

- poskytuje formativní zpětnou vazbu spolustudujícím i žákům (v simulovaných situacích)

- při analýze hodnotících praktik učitelů zohledňuje dosažení oborově specifických cílů i rozvoje klíčových kompetencí a jednotlivých gramotností. Hodnotí, do jaké míry je pro dosažení cílů vhodné určité učivo.

- vymezí a vysvětlí pojmy pojmy:  hodnocení, hodnocení dle sociální vztahové normy, hodnocení dle individuální vztahové normy, kriteriální hodnocení, sumativní hodnocení, formativní hodnocení, internmí, externí hodnocení, průběžné hodnocení, závěrečné hodnocení, klasifikace, slovní hodnocení, nonverbální hodnocení, vrstevnické hodnocení, sebehodnocení.
- výše uvedené pojmy užívá při reflexi výukové jednotky, příklady hodnotících aktivit pojmenovává s použitím těchto pojmů.
- uvádí příklady efektivního využití jednotlivých typů hodnocení (viz výše uvedený seznam).
- vyjmenuje a vysvětlí funkce hodnocení.
- zpracovává přípravy na výuku, ve kterých jsou provázány výukové cíle a hodnocení.
- do svých příprav na výuku zařazuje metody formativní zpětné vazby.
- uvede rozdíly mezi sumativním a formativním hodnocením.
- diskutuje, proč je důležité průběžně zjišťovat aktuální stav porozumění žáků.
- uvede alespoň 5 konkrétních příkladů, jak lze v průběhu výuky zjišťovat aktuální stav porozumění žáků.
- u jednotlivých příkladů hodnotících technik uvede souvislost s principy formativního hodnocení a vysvětlí jejich funkci.

- vysvětlí základní principy konstruktivistického pojetím výuky

- vysvětlí podstatu třífázového modelu učení (E-U-R) a pro každou fázi uvede vhodné metody výuky.

- rozliší a objasní pojmy: metoda výuky, organizační forma výuky, výuková strategie.

- dokáže roztřídit výukové metody dle různých kritérií
- objasní pojem interaktivní přímá výuka celé třídy a uvede, za jakých podmínek je efektivní - plánuje výuku s použitím efektivních různorodých strategií metod výuky

- vysvětlí princip induktivní výuky

- plánuje hodiny s efektivním využitím induktivního přístupu tam, kde je to možné

- vysvětlí pojem badatelská výuka

- plánuje hodiny s efektivním využitím badatelské výuky tam, kde je to možné

- vysvětlí rozdíly mezi integrovanou tematickou výukou a výukou projektovou a zhodnotí jejich význam

- porovná behavioristické postupy při řízení třídy s humanistickým přístupem.
- pojmenuje příčiny rušivého chování a uvede postupy, které slouží jako prevence či řešení

- vyjmenuje škálu postupů přispívajích k efektivnímu řízení třídy v inkluzivní třídě a zaujme k nim stanovisko, které argumentuje s oporou o teorii.

- plánuje výuku s využitím projektů

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK