|
|
|
||
Cílem předmětu je vést studenty k porozumění klíčovým didaktickým znalostem v oblasti výukových metod a strategií, hodnocení ve výuce a řízení třídy. Předmět usiluje o to, aby studenti dokázali používat didaktické znalosti v učitelské praxi, rozvíjí učitelské kompetence v souladu s Kompetenčním rámcem studenta a studentky učitelství. Vede k aktivní práci s pedagogicko-psychologickým portfoliem během studia. Navazuje na témata otevřená v Didaktice 1. stupně ZŠ I a na praktické zkušenosti z plánování, realizace a reflexe vyučovacích činností v Učitelském praktiku II.
V rámci plnění tohoto předmětu je možné zpracovat si tyto úkoly do Pedagogicko-psychologického portfolia k SZZ z pedagogiky:
Metody a organizační formy výuky
Hodnocení procesů a výsledků učení
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je vést studenty k porozumění klíčovým didaktickým znalostem v oblasti výukových metod a strategií, hodnocení ve výuce a řízení třídy. Předmět usiluje o to, aby studenti dokázali používat didaktické znalosti v učitelské praxi, rozvíjí učitelské kompetence v souladu s Kompetenčním rámcem studenta a studentky učitelství. Vede k aktivní práci s pedagogicko-psychologickým portfoliem během studia. Navazuje na témata otevřená v Didaktice 1. stupně ZŠ I a na praktické zkušenosti z plánování, realizace a reflexe vyučovacích činností v Učitelském praktiku II. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Studijní zátěž:
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
|
|
||
Splnění potrfoliového úkolu Hodnocení v daném termínu (nejpozději 2 týdny po posledním semináři) a v požadované kvalitě. Pozdní odevzdání a nižší kvalita může ovlivnit celkovou známku ze zkoušky. Vykonání písemné zkoušky. Student losuje jeden z okruhů: 1. Řešení rušivého chování, 2. Cíle vzdělávání, 3. Obsah vzdělávání, 4. Hodnocení procesu a výsledků učení, 5. Výukové metody a strategie, 6. Výuková komunikace. Písemně zpracuje a) osnovu pojednání o tomto okruhu na max půl strany A4 (jak by koncipoval své ústní pojednání o tomto okruhu) s použitím klíčových slov daných příslušnými okruhy k SZZ z pedagogiky (ty nebude mít u zkoušky k dispozici) a s odkazem na alespoň 1 zdroj odborné literatury. Dále vypracuje k vylosovanému okruhu odpovědi na konkrétní otázky, které mu zadá examinátor a budou vycházet z daného okruhu vymezeného klíčovými slovy. Písemná zkouška bude vypsána ve třech termínech (včetně opravných). Podmínkou přistoupení ke zkoušce je odevzdání portfoliových úkolů v dostatečné kvalitě. Více termínů nebude. Zkouška bude zjišťovat znalosti prezentované na přednáškách, v seminářích a v rámci povinné literatury z předmětů Didaktika 1. stupně ZŠ I a II. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
STARÁ, J., ZEMANOVÁ, B. Obecná didaktika - Učební metody a strategie. https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/139-obecna-didaktika-iii-vyukove-metody-strategie Starý, K., Chvál, M., Laufková, V. a kol. Hodnocení pro učení (dostupné zde: WILDOVÁ, Radka - POCHE KARGEROVÁ, Jana - KRČMÁŘOVÁ, Tereza...et al. Obecná didaktika II. - Řízení třídy. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020, 100 s. ISBN 978-80-7603-246-0. STARÝ, K, LAUFKOVÁ, V. a kol. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2016. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1. CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. Stará, J. Jak předcházet rušivému chování ve třídě a jak jej řešit. In: Starý, Karel a kol.: Pedagogika ve škole. Praha: Portál, 2008. 151 s. ISBN 978-80-7367-511-0, str. 117–128. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
Splnění potrfoliového úkolu Hodnocení v daném termínu (nejpozději 2 týdny po posledním semináři) a v požadované kvalitě. Pozdní odevzdání a nižší kvalita může ovlivnit celkovou známku ze zkoušky. Vykonání písemné zkoušky. Student losuje jeden z okruhů: 1. Řešení rušivého chování, 2. Cíle vzdělávání, 3. Obsah vzdělávání, 4. Hodnocení procesu a výsledků učení, 5. Výukové metody a strategie, 6. Výuková komunikace. Písemně zpracuje a) osnovu pojednání o tomto okruhu na max půl strany A4 (jak by koncipoval své ústní pojednání o tomto okruhu) s použitím klíčových slov daných příslušnými okruhy k SZZ z pedagogiky (ty nebude mít u zkoušy k dispozici) a s odkazem na alespoň 1 zdroj odborné literatury. Dále vypracuje k vylosovanému okruhu odpovědi na konkrétní otázky, které mu zadá examinátor a budou vycházet z daného okruhu vymezeného klíčovými slovy. Písemná zkouška bude vypsána ve třech termínech (včetně opravných). Více termínů nebude. Zkouška bude zjišťovat znalosti prezentované na přednáškách, v seminářích a v rámci povinné literatury z předmětů Didaktika 1. stupně ZŠ I a II. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
Podmínky ukončení předmětu. Portfolio k SZZ z pedagogiky. Řízení třídy. Interaktivní přímá výuka celé třídy. Konstruktivismus. Induktivní a deduktivní postup. Přehled výukových metod. Kooperativní učení se a výuka. Badatelsky orientovaná výuka. Projektová výuka. Hodnocení Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
Student: - zhodnotí provázanost výukových cílů a dosažených výsledků učení - navrhuje způsoby hodnocení na základě kritérií - poskytuje formativní zpětnou vazbu spolustudujícím i žákům (v simulovaných situacích) - při analýze hodnotících praktik učitelů zohledňuje dosažení oborově specifických cílů i rozvoje klíčových kompetencí a jednotlivých gramotností. Hodnotí, do jaké míry je pro dosažení cílů vhodné určité učivo. - vymezí a vysvětlí pojmy pojmy: hodnocení, hodnocení dle sociální vztahové normy, hodnocení dle individuální vztahové normy, kriteriální hodnocení, sumativní hodnocení, formativní hodnocení, internmí, externí hodnocení, průběžné hodnocení, závěrečné hodnocení, klasifikace, slovní hodnocení, nonverbální hodnocení, vrstevnické hodnocení, sebehodnocení. - vysvětlí základní principy konstruktivistického pojetím výuky - vysvětlí podstatu třífázového modelu učení (E-U-R) a pro každou fázi uvede vhodné metody výuky. - rozliší a objasní pojmy: metoda výuky, organizační forma výuky, výuková strategie. - dokáže roztřídit výukové metody dle různých kritérií - vysvětlí princip induktivní výuky - plánuje hodiny s efektivním využitím induktivního přístupu tam, kde je to možné - vysvětlí pojem badatelská výuka - plánuje hodiny s efektivním využitím badatelské výuky tam, kde je to možné - vysvětlí rozdíly mezi integrovanou tematickou výukou a výukou projektovou a zhodnotí jejich význam - porovná behavioristické postupy při řízení třídy s humanistickým přístupem. - vyjmenuje škálu postupů přispívajích k efektivnímu řízení třídy v inkluzivní třídě a zaujme k nim stanovisko, které argumentuje s oporou o teorii. - plánuje výuku s využitím projektů Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (05.02.2025)
|