|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
![]() |
Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg | Kateřina Esserová, DiS. |
|
||
Cílem předmětu je vést studenty k porozumění klíčovým didaktickým znalostem v oblasti výukových metod a strategií, hodnocení ve výuce a řízení třídy. Předmět usiluje o to, aby studenti dokázali používat didaktické znalosti v učitelské praxi, rozvíjí učitelské kompetence v souladu s Kompetenčním rámcem studenta a studentky učitelství. Vede k aktivní práci s pedagogicko-psychologickým portfoliem během studia. Navazuje na témata otevřená v Didaktice 1. stupně ZŠ I a na praktické zkušenosti z plánování, realizace a reflexe vyučovacích činností v Učitelském praktiku II.
V rámci plnění tohoto předmětu si student/ka předběžně/částečně zpracuje tyto úkoly do Pedagogicko-psychologického portfolia k SZZ z pedagogiky:
Metody a organizační formy výuky (předběžně zpracovaný úkol přináší student/ka k ústní zkoušce z předmětu)
Hodnocení procesů a výsledků učení (předběžně zpracovaný úkol přináší student/ka k ústní zkoušce z předmětu)
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je vést studenty k porozumění klíčovým didaktickým znalostem v oblasti výukových metod a strategií, hodnocení ve výuce a řízení třídy. Předmět usiluje o to, aby studenti dokázali používat didaktické znalosti v učitelské praxi, rozvíjí učitelské kompetence v souladu s Kompetenčním rámcem studenta a studentky učitelství. Vede k aktivní práci s pedagogicko-psychologickým portfoliem během studia. Navazuje na témata otevřená v Didaktice 1. stupně ZŠ I a na praktické zkušenosti z plánování, realizace a reflexe vyučovacích činností v Učitelském praktiku II. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Studijní zátěž:
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
|
|
||
1. Aktivní účast na seminářích (povolené max. 2 absence) 2.Splnění portfoliových úkolů v požadované kvalitě (student/ka odevzdává zpracované úkoly do moodle nejpozději 24 hodin před ústní zkouškou a zároveň je přináší na ústní zkoušku formou kolokvia). Jedná se o tyto úkoly:
3. Prokázání teoretických znalostí - je možné si vybrat ze dvou alternativních možností, jak toto student/ka prokáže: a) získáním alespoň 15 z celkových 25 možných bodů z testových otázek průběžně zadávaných na přednáškách b) získáním alespoň 15 bodů z celkových 25 bodů v testu, který musí student/ka napsat než přistoupí k ústnímu kolokviu. Termín testu: 20. 5., 13:00 - 14:00, náhradní termín 3. 6., 13:00 - 14:00. 4. Vykonání ústní zkoušky formou kolokvia. Student/ka losuje jeden z okruhů: 1. Řešení rušivého chování, 2. Cíle vzdělávání, 3. Obsah vzdělávání, 4. Hodnocení procesu a výsledků učení, 5. Výukové metody a strategie, 6. Výuková komunikace. Po přípravě předloží examinátorce osnovu své odpovědi, přičemž využívá klíčová slova daná okruhy SZZ z pedagogiky. Student/ka si ke zkoušce přináší portfoliové úkoly (viz bod 2) a také portfoliové úkoly zpracované v ZS (Výuková komunikace a Vzdělávací cíle). Examinátorka v rámci vylosovaného okruhu určí oblast, na kterou student/ka odpoví detailně. Ústní zkouška bude vypsána ve třech termínech (včetně opravných) pro každou seminární skupinu. Podmínkou přistoupení ke zkoušce je získání 15 bodů (viz bod 3). Zkouška bude zjišťovat znalosti prezentované na přednáškách, v seminářích a v rámci povinné literatury z předmětů didaktika 1. stupně ZŠ I a II. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
STARÁ, J., ZEMANOVÁ, B. Obecná didaktika III - Výukové metody a strategie. dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/139-obecna-didaktika-iii-vyukove-metody-strategie Starý, K., Chvál, M., Laufková, V. a kol. Hodnocení pro učení (dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/book-access-password/hodnoceni-pro-uceni WILDOVÁ, Radka - POCHE KARGEROVÁ, Jana - KRČMÁŘOVÁ, Tereza...et al. Obecná didaktika II. - Řízení třídy. https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/39-obecna-didaktika-ii-rizeni-tridy STARÝ, K, LAUFKOVÁ, V. a kol. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2016. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1. Stará, J. Jak předcházet rušivému chování ve třídě a jak jej řešit. In: Starý, Karel a kol.: Pedagogika ve škole. Praha: Portál, 2008. 151 s. ISBN 978-80-7367-511-0, str. 117–128. Dostupné z: Viz: http://www.ucitelske-listy.cz/2009/09/jana-stara-jak-predchazet-rusivemu.html Kompetenční profil absolventa a absolventky učitelství: https://www.msmt.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
|
|
||
1. Aktivní účast na seminářích (povolené max. 2 absence) 2.Splnění portfoliových úkolů v požadované kvalitě (student/ka odevzdává zpracované úkoly do moodle nejpozději 24 hodin před ústní zkouškou a zároveň je přináší na ústní zkoušku formou kolokvia). Jedná se o tyto úkoly:
3. Prokázání teoretických znalostí - je možné si vybrat ze dvou alternativních možností, jak toto student/ka prokáže: a) získáním alespoň 15 z celkových 25 možných bodů z testových otázek průběžně zadávaných na přednáškách b) získáním alespoň 15 bodů z celkových 25 bodů v testu, který musí student/ka napsat než přistoupí k ústnímu kolokviu. Termín testu: 20. 5., 13:00 - 14:00, náhradní termín 3. 6., 13:00 - 14:00. 4. Vykonání ústní zkoušky formou kolokvia. Student/ka losuje jeden z okruhů: 1. Řešení rušivého chování, 2. Cíle vzdělávání, 3. Obsah vzdělávání, 4. Hodnocení procesu a výsledků učení, 5. Výukové metody a strategie, 6. Výuková komunikace. Po přípravě předloží examinátorce osnovu své odpovědi, přičemž využívá klíčová slova daná okruhy SZZ z pedagogiky. Student/ka si ke zkoušce přináší portfoliové úkoly (viz bod 2) a také portfoliové úkoly zpracované v ZS (Výuková komunikace a Vzdělávací cíle). Examinátorka v rámci vylosovaného okruhu určí oblast, na kterou student/ka odpoví detailně. Ústní zkouška bude vypsána ve třech termínech (včetně opravných) pro každou seminární skupinu. Podmínkou přistoupení ke zkoušce je získání 15 bodů (viz bod 3). Zkouška bude zjišťovat znalosti prezentované na přednáškách, v seminářích a v rámci povinné literatury z předmětů didaktika 1. stupně ZŠ I a II. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
Pedagogické portfolio. Řešení rušivého chování Interaktivní přímá výuka celé třídy. Konstruktivismus, induktivní a deduktivní postup. Výukové postupy, metody, strategie. Projektová výuka. Kooperativní výuka. Badatelská výuka. Hodnocení. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15246 Heslo k přihlášení: 2024 Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
|
|
||
Student: - zhodnotí provázanost výukových cílů a dosažených výsledků učení - navrhuje způsoby hodnocení na základě kritérií - poskytuje formativní zpětnou vazbu spolustudujícím i žákům (v simulovaných situacích) - při analýze hodnotících praktik učitelů zohledňuje dosažení oborově specifických cílů i rozvoje klíčových kompetencí a jednotlivých gramotností. Hodnotí, do jaké míry je pro dosažení cílů vhodné určité učivo. - vymezí a vysvětlí pojmy pojmy: hodnocení, hodnocení dle sociální vztahové normy, hodnocení dle individuální vztahové normy, kriteriální hodnocení, sumativní hodnocení, formativní hodnocení, internmí, externí hodnocení, průběžné hodnocení, závěrečné hodnocení, klasifikace, slovní hodnocení, nonverbální hodnocení, vrstevnické hodnocení, sebehodnocení. - vysvětlí základní principy konstruktivistického pojetím výuky - vysvětlí podstatu třífázového modelu učení (E-U-R) a pro každou fázi uvede vhodné metody výuky. - rozliší a objasní pojmy: metoda výuky, organizační forma výuky, výuková strategie. - dokáže roztřídit výukové metody dle různých kritérií - vysvětlí princip induktivní výuky - plánuje hodiny s efektivním využitím induktivního přístupu tam, kde je to možné - vysvětlí pojem badatelská výuka - plánuje hodiny s efektivním využitím badatelské výuky tam, kde je to možné - vysvětlí rozdíly mezi integrovanou tematickou výukou a výukou projektovou a zhodnotí jejich význam - porovná behavioristické postupy při řízení třídy s humanistickým přístupem. - vyjmenuje škálu postupů přispívajích k efektivnímu řízení třídy v inkluzivní třídě a zaujme k nim stanovisko, které argumentuje s oporou o teorii. - plánuje výuku s využitím projektů Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
|