PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika 1. stupně ZŠ II - OPMN0N132A
Anglický název: Didactics of Primary School II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/3, Zk [HT]
Počet míst: 104 / 113 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Mgr. Blanka Zemanová
Prerekvizity : OPMN0N122A
Je prerekvizitou pro: OPMN0N150A, OPMN0N143A
Je záměnnost pro: OKMN0N132A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg Kateřina Esserová, DiS.
Anotace -
Cílem předmětu je vést studenty k porozumění klíčovým didaktickým znalostem v oblasti výukových metod a strategií, hodnocení ve výuce a řízení třídy. Předmět usiluje o to, aby studenti dokázali používat didaktické znalosti v učitelské praxi, rozvíjí učitelské kompetence v souladu s Kompetenčním rámcem studenta a studentky učitelství. Vede k aktivní práci s pedagogicko-psychologickým portfoliem během studia. Navazuje na témata otevřená v Didaktice 1. stupně ZŠ I a na praktické zkušenosti z plánování, realizace a reflexe vyučovacích činností v Učitelském praktiku II. V rámci plnění tohoto předmětu si student/ka předběžně/částečně zpracuje tyto úkoly do Pedagogicko-psychologického portfolia k SZZ z pedagogiky: Metody a organizační formy výuky (předběžně zpracovaný úkol přináší student/ka k ústní zkoušce z předmětu) Hodnocení procesů a výsledků učení (předběžně zpracovaný úkol přináší student/ka k ústní zkoušce z předmětu)
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je vést studenty k porozumění klíčovým didaktickým znalostem v oblasti výukových metod a strategií, hodnocení ve výuce a řízení třídy. Předmět usiluje o to, aby studenti dokázali používat didaktické znalosti v učitelské praxi, rozvíjí učitelské kompetence v souladu s Kompetenčním rámcem studenta a studentky učitelství. Vede k aktivní práci s pedagogicko-psychologickým portfoliem během studia. Navazuje na témata otevřená v Didaktice 1. stupně ZŠ I a na praktické zkušenosti z plánování, realizace a reflexe vyučovacích činností v Učitelském praktiku II.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Deskriptory

Studijní zátěž:
přímá výuka:  48 hodin (= počet hodin strávených na přednáškách a seminářích; v případě, že student/ka nedochází na (nepovinné) přednášky, je tato neúčast nahrazena samostudiem v příslušném počtu hodin.)
samostudium:  32 hodin (+ případné navýšení z důvodu neúčasti na nepovinných přednáškách)
úkoly v moodle: 25 hodin
příprava na zkoušku formou kolokvia: 25 hodin

 

 

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

1. Aktivní účast na seminářích (povolené max. 2 absence)

2.Splnění portfoliových úkolů v požadované kvalitě (student/ka odevzdává zpracované úkoly do moodle nejpozději 24 hodin před ústní zkouškou a zároveň je přináší na ústní zkoušku formou kolokvia). Jedná se o tyto úkoly:

  • Výukové metody a strategie
  • Hodnocení procesu a výsledků učení

3. Prokázání teoretických znalostí - je možné si vybrat ze dvou alternativních možností, jak toto student/ka prokáže:

a) získáním alespoň 15 z celkových 25 možných bodů z testových otázek průběžně zadávaných na přednáškách

b) získáním alespoň 15 bodů z celkových 25 bodů v testu, který musí student/ka napsat než přistoupí k ústnímu kolokviu. Termín testu: 20. 5., 13:00 - 14:00, náhradní termín 3. 6., 13:00 - 14:00.

4. Vykonání ústní zkoušky formou kolokvia. Student/ka losuje jeden z okruhů: 1. Řešení rušivého chování, 2. Cíle vzdělávání, 3. Obsah vzdělávání, 4. Hodnocení procesu a výsledků učení, 5. Výukové metody a strategie, 6. Výuková komunikace. Po přípravě předloží examinátorce osnovu své odpovědi, přičemž využívá klíčová slova daná okruhy SZZ z pedagogiky. Student/ka si ke zkoušce přináší portfoliové úkoly (viz bod 2) a také portfoliové úkoly zpracované v ZS (Výuková komunikace a Vzdělávací cíle). Examinátorka v rámci vylosovaného okruhu určí oblast, na kterou student/ka odpoví detailně.

Ústní zkouška bude vypsána ve třech termínech (včetně opravných) pro každou seminární skupinu. Podmínkou přistoupení ke zkoušce je získání 15 bodů (viz bod 3).  Zkouška bude zjišťovat znalosti prezentované na přednáškách, v seminářích a v rámci povinné literatury z předmětů didaktika 1. stupně ZŠ I a II.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
Literatura

STARÁ, J., ZEMANOVÁ, B. Obecná didaktika III - Výukové metody a strategie. dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/139-obecna-didaktika-iii-vyukove-metody-strategie

Starý, K., Chvál, M., Laufková, V. a kol. Hodnocení pro učení (dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/book-access-password/hodnoceni-pro-uceni

WILDOVÁ, Radka - POCHE KARGEROVÁ, Jana - KRČMÁŘOVÁ, Tereza...et al. Obecná didaktika II. - Řízení třídy. https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/39-obecna-didaktika-ii-rizeni-tridy

STARÝ, K, LAUFKOVÁ, V. a kol.  Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2016.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.

Stará, J. Jak předcházet rušivému chování ve třídě a jak jej řešit. In: Starý, Karel a kol.: Pedagogika ve škole. Praha: Portál, 2008. 151 s. ISBN 978-80-7367-511-0, str. 117–128. Dostupné z: Viz: http://www.ucitelske-listy.cz/2009/09/jana-stara-jak-predchazet-rusivemu.html

Kompetenční profil absolventa a absolventky učitelství: https://www.msmt.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
Požadavky ke zkoušce

1. Aktivní účast na seminářích (povolené max. 2 absence)

2.Splnění portfoliových úkolů v požadované kvalitě (student/ka odevzdává zpracované úkoly do moodle nejpozději 24 hodin před ústní zkouškou a zároveň je přináší na ústní zkoušku formou kolokvia). Jedná se o tyto úkoly:

  • Výukové metody a strategie
  • Hodnocení procesu a výsledků učení

3. Prokázání teoretických znalostí - je možné si vybrat ze dvou alternativních možností, jak toto student/ka prokáže:

a) získáním alespoň 15 z celkových 25 možných bodů z testových otázek průběžně zadávaných na přednáškách

b) získáním alespoň 15 bodů z celkových 25 bodů v testu, který musí student/ka napsat než přistoupí k ústnímu kolokviu. Termín testu: 20. 5., 13:00 - 14:00, náhradní termín 3. 6., 13:00 - 14:00.

4. Vykonání ústní zkoušky formou kolokvia. Student/ka losuje jeden z okruhů: 1. Řešení rušivého chování, 2. Cíle vzdělávání, 3. Obsah vzdělávání, 4. Hodnocení procesu a výsledků učení, 5. Výukové metody a strategie, 6. Výuková komunikace. Po přípravě předloží examinátorce osnovu své odpovědi, přičemž využívá klíčová slova daná okruhy SZZ z pedagogiky. Student/ka si ke zkoušce přináší portfoliové úkoly (viz bod 2) a také portfoliové úkoly zpracované v ZS (Výuková komunikace a Vzdělávací cíle). Examinátorka v rámci vylosovaného okruhu určí oblast, na kterou student/ka odpoví detailně.

Ústní zkouška bude vypsána ve třech termínech (včetně opravných) pro každou seminární skupinu. Podmínkou přistoupení ke zkoušce je získání 15 bodů (viz bod 3).  Zkouška bude zjišťovat znalosti prezentované na přednáškách, v seminářích a v rámci povinné literatury z předmětů didaktika 1. stupně ZŠ I a II.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
Sylabus -

Pedagogické portfolio.

Řešení rušivého chování

Interaktivní přímá výuka celé třídy.

Konstruktivismus, induktivní a deduktivní postup.

Výukové postupy, metody, strategie.

Projektová výuka.

Kooperativní výuka.

Badatelská výuka.

Hodnocení.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15246

Heslo k přihlášení: 2024

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
Výsledky učení

Student:

- zhodnotí provázanost výukových cílů a dosažených výsledků učení
- navrhuje metody hodnocení, které jsou v souladu se stanovenými výukovými cíli

- navrhuje způsoby hodnocení na základě kritérií

- poskytuje formativní zpětnou vazbu spolustudujícím i žákům (v simulovaných situacích)

- při analýze hodnotících praktik učitelů zohledňuje dosažení oborově specifických cílů i rozvoje klíčových kompetencí a jednotlivých gramotností. Hodnotí, do jaké míry je pro dosažení cílů vhodné určité učivo.

- vymezí a vysvětlí pojmy pojmy:  hodnocení, hodnocení dle sociální vztahové normy, hodnocení dle individuální vztahové normy, kriteriální hodnocení, sumativní hodnocení, formativní hodnocení, internmí, externí hodnocení, průběžné hodnocení, závěrečné hodnocení, klasifikace, slovní hodnocení, nonverbální hodnocení, vrstevnické hodnocení, sebehodnocení.
- výše uvedené pojmy užívá při reflexi výukové jednotky, příklady hodnotících aktivit pojmenovává s použitím těchto pojmů.
- uvádí příklady efektivního využití jednotlivých typů hodnocení (viz výše uvedený seznam).
- vyjmenuje a vysvětlí funkce hodnocení.
- zpracovává přípravy na výuku, ve kterých jsou provázány výukové cíle a hodnocení.
- do svých příprav na výuku zařazuje metody formativní zpětné vazby.
- uvede rozdíly mezi sumativním a formativním hodnocením.
- diskutuje, proč je důležité průběžně zjišťovat aktuální stav porozumění žáků.
- uvede alespoň 5 konkrétních příkladů, jak lze v průběhu výuky zjišťovat aktuální stav porozumění žáků.
- u jednotlivých příkladů hodnotících technik uvede souvislost s principy formativního hodnocení a vysvětlí jejich funkci.

- vysvětlí základní principy konstruktivistického pojetím výuky

- vysvětlí podstatu třífázového modelu učení (E-U-R) a pro každou fázi uvede vhodné metody výuky.

- rozliší a objasní pojmy: metoda výuky, organizační forma výuky, výuková strategie.

- dokáže roztřídit výukové metody dle různých kritérií
- objasní pojem interaktivní přímá výuka celé třídy a uvede, za jakých podmínek je efektivní - plánuje výuku s použitím efektivních různorodých strategií metod výuky

- vysvětlí princip induktivní výuky

- plánuje hodiny s efektivním využitím induktivního přístupu tam, kde je to možné

- vysvětlí pojem badatelská výuka

- plánuje hodiny s efektivním využitím badatelské výuky tam, kde je to možné

- vysvětlí rozdíly mezi integrovanou tematickou výukou a výukou projektovou a zhodnotí jejich význam

- porovná behavioristické postupy při řízení třídy s humanistickým přístupem.
- pojmenuje příčiny rušivého chování a uvede postupy, které slouží jako prevence či řešení

- vyjmenuje škálu postupů přispívajích k efektivnímu řízení třídy v inkluzivní třídě a zaujme k nim stanovisko, které argumentuje s oporou o teorii.

- plánuje výuku s využitím projektů

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK